Orthosis | Latihan Fisioterapi untuk keselesaan siku

Orthosis

Penggunaan ortosis menjadi semakin penting dalam rawatan dislokasi siku. Anggapan bahawa terapi yang berjaya harus disertai dengan mobilisasi awal bermaksud bahawa penggunaan a plaster pemeran tidak bergerak semakin usang. Orthosis pada umumnya adalah bantuan perubatan yang bertujuan untuk menstabilkan, melindungi, melegakan dan menyokong pergerakan bahagian badan yang rosak.

Perbezaan yang paling penting untuk a plaster Oleh itu, cor adalah bahawa sendi tidak sepenuhnya bergerak tetapi membenarkan tahap pergerakan tertentu yang diinginkan. Dengan ortosis siku, sebagai contoh, ROM yang disebut (range of motion) dapat disesuaikan. Ini bermaksud bahawa doktor yang merawat dapat menyesuaikan secara individu yang dibenarkan lengan putaran (supinasi dan pronation), serta lenturan dan pemanjangan (lenturan dan perpanjangan) pada ortosis siku.

Kelebihan ortosis jenis ini ialah pesakit masih boleh menggunakan lengan dalam kehidupan seharian dalam jarak yang dibenarkan. Ini memastikan bahawa jangka masa immobilisasi yang lama tidak menyebabkan pengukuhan struktur individu di sendi siku. Mobilisasi awal ini bertujuan untuk menyokong dan mempercepat proses penyembuhan. Orthosis biasanya dipakai siang dan malam, sekurang-kurangnya selama beberapa minggu pertama.

Contoh bagi ortosis siku adalah ortosis siku ROM. Sekiranya ortosis sesuai untuk anda, ia akan ditetapkan oleh doktor anda. Doktor juga menentukan jangka masa ortosis dipakai dan adakah ortosis individu perlu dibuat. Pemeriksaan syarikat insurans biasanya menanggung kos menetapkan ortosis.

Ringkasan

Pada asasnya, rawatan fisioterapeutik dan latihan yang dilakukan adalah berdasarkan tahap dan kaedah terapi yang dipilih oleh doktor yang merawat. Secara umum, semasa sesi fisioterapi pertama, perbincangan terperinci dan a pemeriksaan fizikal dilakukan untuk merancang langkah-langkah pemulihan seterusnya dengan cara yang terbaik dan mengembangkan rancangan terapi yang disesuaikan dengan pesakit. Dengan cara ini, bukan sahaja dapat kesakitan dikawal dengan segera, tetapi juga pergerakan dan ketahanan siku sepenuhnya dapat dipulihkan sepenuhnya dalam kes yang ideal. Penting agar pesakit membawa banyak disiplin dan stamina.