Sakit Tulang: Punca, Rawatan & Bantuan

Tidak selesa sakit tulang sering dikelirukan oleh orang awam dengan kesakitan sistem muskuloskeletal dan ligamen dan memerlukan diagnosis yang tepat dan komprehensif untuk membezakannya.

Apa itu sakit tulang?

Secara amnya, sakit tulang pada usia lanjut disebut seluruh kerangka dan terutama melibatkan tulang rusuk, yang tulang tulang belakang, dan pelvis. Kesakitan tulang disebut sebagai gangguan yang menyakitkan dari tulang dan sendi. Tulang kesakitan berlaku pada orang tua dan orang dewasa seperti juga pada kanak-kanak dan remaja. Kumpulan orang terakhir sering mengadu tulang kesakitan di kaki. Sebagai peraturan, tulang kesakitan pada usia lanjut disebut seluruh kerangka dan terutama merangkumi tulang rusuk, yang tulang tulang belakang dan pelvis. Kesakitan tulang boleh berlaku di bawah fizikal tekanan juga pada waktu rehat dan juga muncul dalam bentuk yang disebut tenis siku. Di samping itu, sakit tulang boleh menjadi pencetus pelbagai penyakit sekunder. Selain pergantungan pada ubat penahan sakit, mereka yang terjejas mengalami penurunan yang signifikan dalam kualiti hidup mereka dan kurang tidur. Ini seterusnya dapat mempromosikan sakit mental.

Punca

Sebab-sebabnya, yang membawa hingga sakit tulang yang lebih teruk, agak berbeza. Bergantung pada penyetempatan sakit tulang, petunjuk yang jelas mengenai kemungkinan penyebab dapat dikenal pasti. Selain sakit tulang yang dimanifestasikan secara rantau, sakit tulang secara umum juga boleh disebabkan oleh pemuatan tulang yang salah dan juga sendi. Selain itu, ketegangan otot juga menyumbang kepada sakit tulang. Beberapa penyakit yang sedia ada atau bersamaan seperti kanser atau tumor boleh membawa kepada kerosakan struktur tulang. Ini juga menimbulkan sakit tulang. Terutama untuk tumor dengan penyebaran yang meluas metastasis atau ketumbuhan pada tisu tulang, sakit pada tulang adalah biasa. Sekiranya terserlah osteoporosis atau selepas kemalangan, sakit tulang juga dapat dilihat. Pada orang tua, penyakit degeneratif dan kerosakan pada buah pinggang juga menimbulkan sakit tulang. Penyakit yang berkaitan dengan kenaikan suhu badan yang tajam, seperti halnya dengan demam denggi, dan selsema dengan demam tinggi juga menyumbang kepada gejala yang menyakitkan pada tulang. Peringkat lanjutan hepatitis A, Lyme penyakit, dan intoleransi terhadap gluten adalah pencetus klasik untuk sakit tulang.

Penyakit dengan gejala ini

  • Tenis Siku
  • Demam denggi
  • Selsema
  • Penyakit seliak
  • Kanser
  • Osteoporosis (kehilangan tulang)
  • Hepatitis A
  • Plasmositoma (pelbagai myeloma)
  • Tumor
  • Metastasis
  • Kegagalan buah pinggang akut
  • Penyakit Cushing

Diagnosa

Diagnosis sakit tulang boleh menjadi sukar sekiranya berkaitan dengan seluruh badan. Sekiranya sakit tulang yang dapat dilokalkan dengan jelas dan berasal dari patah tulang, diagnosis sudah mungkin dilakukan dengan palpasi dan dengan menggunakan Sinar X teknologi. Di samping itu, ujian diagnostik untuk rawatan sakit tulang merangkumi prosedur seperti densitometri tulang, darah kerja, dan pemeriksaan makmal urin dan serum, serta ujian khas.

Komplikasi

Kemungkinan komplikasi sakit tulang berbeza-beza dan bergantung terutamanya pada pencetus kesakitan. Perbezaan mesti dibuat antara penyebab sakit tulang yang agak tidak berbahaya dan penyakit asas yang serius. Kesakitan tulang yang akut dan tidak berbahaya kadang-kadang disebabkan oleh atlet oleh tekanan yang berlebihan pada otot. Kesakitan kemudian memancar ke tulang. Dalam konteks ini, lebam tulang yang minimum, seperti tulang kering, juga boleh dilakukan. Kesakitan tulang seperti itu biasanya berlalu dengan cepat dan jarang menyebabkan komplikasi. Kadang kala, sakit tulang disebabkan oleh penyakit ganas, seperti kanser tulang or metastasis ke tulang. Kegagalan untuk merawat keadaan ini boleh membawa komplikasi yang mengancam nyawa kerana kanser merebak tanpa kawalan. Sekiranya organ dalaman terjejas, ada risiko komplikasi serius, termasuk kegagalan organ, sehingga pesakit kadang-kadang mati. Atas sebab ini, sakit tulang yang berpanjangan harus selalu diperiksa oleh doktor. Komplikasi juga kadangkala timbul terapi untuk sakit tulang. Dalam kes campur tangan pembedahan di kawasan tulang, terdapat risiko kecederaan dengan akibat yang jauh. Sebagai contoh, beberapa pesakit kadang-kadang mengalami kelumpuhan atau kecacatan mobiliti lain kerana komplikasi semasa atau selepas pembedahan tulang. Kecacatan ini bersifat sementara atau kekal, tetapi dalam kedua-dua kes ini mempengaruhi kemampuan pesakit untuk menguruskan kehidupan seharian secara bebas.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Pada orang yang sihat, tulang jarang sakit. Itulah sebabnya sakit tulang adalah alasan untuk berjumpa doktor, tidak kira usia atau kesihatan. Pada kanak-kanak, mungkin kesakitan yang semakin meningkat - ia berlaku terutamanya pada waktu petang hingga malam dan hilang lagi pada waktu pagi. Namun, kerana sakit tulang tidak secara automatik kesakitan yang semakin meningkat, tetapi juga dapat menunjukkan barah atau gangguan pertumbuhan yang jarang berlaku, pakar pediatrik harus mengesahkan bahawa aduan tersebut benar-benar tidak berbahaya. Pada orang dewasa, sakit tulang boleh berlaku kerana berat tekanan pada tulang, contohnya setelah lugging berat. Walau bagaimanapun, kesakitan seperti itu juga disebabkan oleh ketegangan yang telah menyebabkan kerosakan pada tulang. Sekiranya sakit tulang berulang atau tidak bertambah baik setelah pemerhatian awal, perhatian perubatan harus dicari untuk menentukan dari mana asalnya dan bagaimana ia dapat dirawat. Kerosakan pada tulang tidak selalu dapat dipulihkan, yang bermaksud bahawa beberapa kerosakan pada tulang tidak akan sembuh dengan betul. Kesakitan tulang yang berulang dan kerap juga menimbulkan kecurigaan terhadap penyakit tulang, seperti osteoartritis or osteoporosis. Sakit tulang yang teruk dan tiba-tiba dengan gejala seperti pening, loya, atau pembentukan yang besar lebam di tempat yang menyakitkan menunjukkan tulang patah. Tulang yang patah mesti segera dirawat oleh doktor. Orang yang terjejas mesti dibawa ke doktor atau dijemput dengan ambulans, kerana dia tidak akan dapat melakukan perjalanan sendiri dalam kes ini.

Rawatan dan terapi

Kaedah terapi yang sangat berbeza digunakan untuk merawat sakit tulang. Kaedah mana yang digunakan untuk sakit tulang bergantung pada hasil diagnosis, sejauh mana dan penyebabnya serta penyetempatan sakit tulang. Sekiranya sakit tulang tetap tidak dapat dirawat, ia boleh menimbulkan risiko tinggi kesihatan keadaan dan prestasi orang yang terlibat dalam kursus selanjutnya. Sekiranya sakit tulang berlaku kerana tidak betul tekanan atau ketegangan, senaman fisioterapeutik dan urutan serta ubat yang sesuai dapat membantu. Di satu pihak, sakit tulang dikurangkan dengan perubatan konvensional yang biasa dan terbukti langkah-langkah, tetapi juga dengan pendekatan perubatan alternatif seperti homeopati. Selain mengambil ubat penahan sakit dan tambahan vitamin A sekiranya terdapat gejala kekurangan, ubat khas diperlukan, sebagai contoh, jika berlaku riket or arthrosis, untuk mengurangkan sakit tulang. Sekiranya sakit tulang adalah kanser atau yang disebut plasmositoma, kemoterapi serta sinaran tambahan terapi tumor adalah asas.

Prospek dan prognosis

Sekiranya sakit tulang disebabkan oleh a patah, ia mesti dirawat dengan segera oleh doktor. Rawatan lebih awal berlaku, semakin tinggi kemungkinan penyembuhan lengkap patah. Dalam kebanyakan kes, tulang memerlukan beberapa minggu berkembang kembali bersama. Selama ini, rasa sakit dapat diatasi dengan bantuan ubat penahan sakit, tetapi ini tidak boleh dilakukan dalam jangka masa yang terlalu lama. Sekiranya otot berlebihan, sakit tulang juga boleh berlaku. Ini hilang lagi ketika otot-otot berehat dan santai. Oleh kerana sakit tulang, pesakit sering dihalang dan tidak dapat bergerak secara bebas. Dia bergantung pada tongkat atau kerusi roda. Kesakitan tulang yang teruk tanpa kemalangan sebelumnya mungkin menunjukkan masalah dengan organ dalaman. Adakah penawar mungkin dalam kes ini sangat bergantung pada keparahan gejala. Walau apa pun, sakit tulang harus diperiksa oleh doktor jika berlanjutan selama beberapa hari atau menyebabkan kesakitan yang tidak dapat ditanggung.

pencegahan

Untuk mengelakkan sakit tulang, seimbang diet, latihan fizikal, dan penghindaran postur tubuh yang lemah dan tekanan satu sisi pada tulang dan alat sokongan adalah penting. Untuk mengelakkan sakit tulang akibat penyebab osteoporotik, tulang dan otot harus diperkuat melalui pemakanan yang disasarkan dan ubat yang berkesan. Sekiranya tanda-tanda tertentu muncul dalam penyakit yang berkaitan dengan tulang atau sakit anggota badan, lawatan ke doktor adalah tepat pada masanya. Ini dapat mengatasi sakit tulang yang semakin teruk dan bahkan menghilangkannya sepenuhnya. Kadang-kadang terbukti ubat-ubatan rumah dan ramuan sebagai sapuan juga membantu mencegah sakit tulang.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Sekiranya sakit tulang berlaku kerana patah tulang, tidak mungkin pertolongan diri. Dalam kes ini, orang yang terjejas mesti berjumpa doktor dengan segera supaya tidak ada akibat yang lewat. Perasaan untuk pening or muntah juga boleh menemani a tulang patah. Kesakitan tulang dapat disenyapkan dengan ubat penahan sakit untuk jangka masa yang pendek. Walau bagaimanapun, penggunaan ubat penahan sakit jangka panjang tidak sihat dan tidak boleh dilakukan. Kawasan yang terkena pada badan dapat dirawat dengan bantuan panas dan sejuk. Mandi, lawatan ke sauna dan menyejukkan kawasan masing-masing dengan ais atau dengan alat penyejuk di sini. Krim dan salap dengan kesan penyejukan pada kulit juga menolong. Dalam kebanyakan kes, sakit tulang hilang selepas beberapa hari. Secara amnya, sihat diet dengan banyak vitamin dan nutrien membantu melawan sakit tulang. Ini mendorong penyembuhan tulang dan otot. Tubuh tidak boleh terdedah kepada tekanan yang tidak perlu semasa sakit tulang. Khususnya, kawasan yang terjejas harus mengalami sedikit tekanan atau penggunaan. Sekiranya ia adalah tulang patah, penyembuhan juga dapat dipercepat dengan pemakanan yang sihat dan sedikit pergerakan kawasan yang pecah.