Latihan: Faktor Pelindung Penting untuk Kesihatan Kita

Apa yang penting untuk kekal sihat? Itulah yang diminta oleh 30,000 orang pekerja baru-baru ini dalam satu kajian. "Banyak latihan" adalah salah satu daripada empat jawapan yang paling biasa. Tempat teratas lain dalam kedudukan ditempati oleh cadangan seperti "cukup tidur," "makan seimbang diet"Dan" menjaga diri anda bahagia. "

Duduk untuk jangka masa panjang membahayakan kesihatan

Sudah jelas diketahui bahawa senaman bertambah kuat kesihatan. Ia tidak dipaksakan. Hanya 13 peratus penduduk yang sihat secara fizikal dan bersenam selama setengah jam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Sebilangan besar orang Jerman hidup seumur hidup - di hadapan TV, di komputer, di kopi meja. Wanita menghabiskan sekitar 6.7 jam dan lelaki 7.1 jam sehari duduk. Orang telah menjadi pengasuh tetap.

Senaman - faktor pelindung untuk kesihatan

Latihan yang mencukupi adalah salah satu faktor perlindungan terbaik untuk kita kesihatan, bersama dengan seimbang diet, berjaya tekanan pengurusan dan penggunaan bertanggungjawab tembakau dan alkohol. Kami otak dan jantung Menjadi Lebih baik darah mengalir ketika kita melenturkan otot kita di antara. Kami kemudian belajar dengan lebih baik dan dapat menumpukan perhatian dengan lebih mudah. Fakta bahawa aktiviti fizikal mengurangkan risiko menderita koronari jantung penyakit telah terbukti secara saintifik berkali-kali. Tetapi bukan itu sahaja. Aktiviti fizikal juga terbukti dapat mengurangkan risiko menghidap penyakit gaya hidup seperti tekanan darah tinggi, kehilangan tulang, memakai sendi, obesiti dan kembali kesakitan. Sederhana ketahanan latihan juga menguatkan badan sendiri sistem imun dan dengan jelas menaikkan semangat. Aspek positif lain dari bersenam adalah bahawa orang yang bersukan dengan orang lain atau di kelab lebih cenderung mempunyai jaringan sosial dan juga mencegah kesepian dan pengasingan. Bersenam secara berkala adalah pencegahan kesihatan menjaga dengan cara terbaik dan menguatkan kesihatan diri dengan pelbagai cara.

Latihan - kemasukan ke dalam kehidupan yang aktif

Mengintegrasikan lebih banyak pergerakan ke dalam kehidupan seharian seseorang tidak bermaksud berlatih sukan yang kompetitif dari satu hari ke hari berikutnya. Tubuh kita sama sekali tidak memerlukannya untuk kekal sihat. Sebaliknya, dia gembira dengan setiap aktiviti kecil yang kita izinkan dalam kehidupan seharian. Tidak kira sama ada kita berjalan-jalan atau menunggang basikal, sama ada kita mengosongkan atau membina rak - otot kita bergerak dan organ kita juga diperkuat. Ini adalah aktiviti kecil individu yang menambah dan mempunyai kesan perlindungan. Oleh itu, perubatan sukan mengesyorkan menyebarkan beberapa fasa senaman kecil sepanjang hari sebagai permulaan kehidupan yang aktif.

Latihan - soalan mengenai dos yang tepat

Secara optimum, kita mesti bergerak cukup setiap minggu untuk menggunakan sekitar 2,000 hingga 3,000 kilokalori. Mereka yang bersendirian memanfaatkan setiap peluang untuk berolahraga dalam kehidupan seharian mereka dapat menghabiskan hingga 1,200 kilokalori seminggu. Sekiranya anda berjalan dengan cepat selama setengah jam setiap hari, anda akhirnya akan berjaya meningkatkan perolehan tenaga anda tanpa masalah. Berita baiknya adalah bahawa kesihatan anda baik untuk bersenam hanya dengan ringan atau sederhana. Keamatan latihan yang tinggi tidak memberi kesan tambahan.

3,000 langkah tambahan

Kempen "Latihan dan Kesihatan" Kementerian Kesihatan Persekutuan Jerman bertujuan untuk memotivasi orang di Jerman untuk lebih banyak bersenam. Instrumen utama kempen adalah pedometer. Pedometer percuma diedarkan di banyak acara. Peranti ini mengenai ukuran dan berat kotak mancis. Ia dilekatkan pada pinggang atau tali pinggang dan dengan itu menghitung setiap pergerakan. Pedometer sebagai motivasi:
Idea menggunakan pedometer untuk merekodkan senaman harian dengan tepat bukanlah sesuatu yang baru, tetapi semudah berkesan. Pemilik boleh memeriksa langkahnya pada bila-bila masa sekilas. Pilihan ini menjadikan alat pedometer sebagai alat motivasi yang sangat baik: ia memberikan rasa pencapaian mereka sendiri yang lebih tidak beraliran sezaman. Mereka yang juga dapat mendorong orang lain dalam kalangan teman, keluarga atau rakan mereka juga dapat memulai "pertandingan menghitung langkah". Itulah sebabnya Kementerian Kesihatan Persekutuan Jerman menggunakan alat pedometer untuk kempen "Latihan dan Kesihatan". Sama ada di tempat kerja, di sekolah atau bercuti, semua orang dapat melihat sepintas lalu berapa banyak langkah yang telah diambil. Langkah tambahan 3,000 setiap hari adalah permulaan yang baik.

Mereka yang ingin pergi boleh mula berjalan

Berjalan adalah cara pergerakan yang paling asli dan semula jadi. Meliputi jarak jauh dengan berjalan kaki adalah sebahagian daripada kehidupan manusia sehari-hari selama ribuan tahun. Sementara itu, berjalan kaki tidak mengikut fesyen. Keliru begitu. Kerana ia adalah pergerakan yang paling sederhana. Berjalan tidak memerlukan usaha. Ia hanya berlaku, seperti bernafas. Sesiapa yang ingin berjalan kaki boleh memulakannya. Beberapa langkah berjalan kaki selalu dapat dimasukkan ke dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh, stesen kereta api bawah tanah di Berlin rata-rata berjarak 790 meter. Sekiranya anda mendapat satu hentian kemudian, anda hanya perlu mengambil langkah tambahan 987 - dengan andaian panjang 80 sentimeter.