Rawatan Rumah untuk Kerentanan Terhadap Jangkitan

Apabila sistem imun dikompromikan, ini menyebabkan peningkatan kerentanan terhadap jangkitan. Sebab-sebab peningkatan kerentanan terhadap penyakit berkisar dari kecenderungan genetik hingga keadaan yang sudah ada hingga tekanan, selalunya beberapa faktor berperanan. Dengan ubat alternatif dan lama ubat-ubatan rumah, anda boleh mengukuhkan sistem imun dan mencegah jangkitan.

Apa yang membantu melawan kerentanan terhadap jangkitan?

Echinacea merangsang kekuatan penyembuhan diri badan dan digunakan untuk banyak jangkitan. Sekiranya peningkatan kerentanan terhadap jangkitan, mencari alasannya adalah langkah pertama menuju pemulihan. Sekiranya ada penyakit yang sudah ada sebelumnya, tentunya fokusnya adalah pada rawatannya, penawar untuk menguatkan pertahanan dapat membantu berunding dengan doktor. Pada prinsipnya, sistem imun mendapat manfaat daripada gaya hidup sihat, iaitu pelbagai diet dengan hasil segar, bekalan yang mencukupi mineral dan vitamin, dan bersenam. Makanan mentah dalam bentuk sayur-sayuran dan buah sangat digalakkan. Mereka yang sukar memasukkannya ke dalam mereka diet boleh bertukar menjadi jus yang baru diperah atau smoothie. Cecair ini vitamin bom biasanya mudah dimasukkan ke dalam diet. Sebagai sukan ketahanan sukan digalakkan, lebih baik di udara segar. Jogging, berjalan kaki atau berbasikal, misalnya, adalah pilihan yang baik. Untuk kesan yang diinginkan, anda tidak perlu menghabiskan sepenuhnya diri anda; malah berjalan pantas meningkatkan sistem imun. Tidur yang nyenyak dan rutin harian yang tetap mengurangkan tekanan dan mengekalkan sistem imun yang kuat. Alkohol dan rokok harus dielakkan seboleh-bolehnya, dan sentuhan dengan asap atau bahan kimia juga memberi kesan negatif pada sistem imun. Sekiranya terdapat peningkatan kerentanan terhadap jangkitan, ubat semula jadi dan ubat-ubatan rumah seperti madu or elderberry jus boleh digunakan sebagai tambahan kepada langkah-langkah disebutkan.

Pertolongan cepat

Pada masa peningkatan kerentanan terhadap jangkitan, seperti saat ringan sejuk atau pada masa tekanan, mereka yang terjejas harus mengelakkan hubungan dengan bakteria dan virus Sebanyak yang boleh. Penyakit boleh merebak dengan cepat di mana sahaja orang berkumpul di tempat yang terkurung, misalnya di bas dan kereta api atau di bar sempit. Perhatian khusus harus diberikan kepada kebersihan selama ini, hubungan dengan bakteria dapat dikurangkan dengan berkesan dengan beberapa petua kecil:

  • Basuh tangan lebih kerap, terutamanya sebelum makan.
  • Buka pintu tandas awam setelah mencuci tangan, misalnya, dengan siku anda
  • Lap pemegang keranjang belanja, papan kekunci komputer dan seumpamanya sebelum digunakan dengan tisu pembasmi kuman

Bantuan cepat juga dapat membawa apa yang disebut sebagai penguat imun dari farmasi, yang meningkatkan sistem imun.

Pemulihan alternatif

Dalam bidang perubatan alternatif juga terdapat banyak cara untuk merawat dan mencegah kerentanan terhadap jangkitan. Herba ubat telah lama digunakan secara tradisional untuk meningkatkan sistem imun. Echinacea, coneflower, kaya dengan minyak pati dan vitamin C. Ia merangsang kekuatan penyembuhan diri badan dan digunakan untuk banyak jangkitan. Sebagai teh atau penyediaan siap pakai dari farmasi, ia adalah komponen serba boleh kabinet ubat. Di bidang homeopati, ubat individu dipilih oleh doktor atau pengamal alternatif, atau ubat kompleks, campuran siap pakai, digunakan. Terutama dalam kes tekanan- kekurangan imun yang berkaitan, Bunga bach juga dapat mendatangkan hasil yang baik. Menurut Dr. Bach, bunga itu ekstrak mempunyai kesan keseimbangan pada tahap halus pada keadaan fikiran tertentu, yang juga boleh menyebabkan gejala fizikal. Esen bunga dicampurkan di farmasi dan diambil sebagai larutan atau globula. Pemulihan usus dapat mencegah sistem imun secara mencegah dan mengurangkan kerentanan terhadap jangkitan. Usus memenuhi tugas penting dalam tubuh untuk memecahkan nutrien dan menjadikannya berguna untuk tubuh. Sekiranya flora usus terganggu, ini boleh memberi kesan kepada seluruh organisma. Sebaliknya, melancarkan usus kesihatan boleh memberi pengaruh positif terhadap kesihatan. Untuk tujuan ini, setelah pembersihan usus dengan ubat herba atau enema, flora usus dibina semula dengan diet dan pemakanan yang sihat tambahan. Sebagai contoh, asid laktik-berformat kuman, campuran herba atau koliform bakteria sesuai untuk tujuan ini.Jangka masa a kolon pembersihan adalah 4-6 minggu dan harus dilakukan di bawah bimbingan pakar pemakanan atau naturopath.