Kemahiran koordinat

Istilah koordinasi

Istilah penyelarasan asalnya berasal dari bahasa Latin dan bermaksud pesanan atau tugasan. Dalam vernakular ia difahami sebagai interaksi beberapa faktor. Dalam sukan, penyelarasan ditakrifkan sebagai interaksi pusat sistem saraf dan otot dalam urutan pergerakan yang disasarkan.

(HOLLMANN / HETTINGER). Kebolehan koordinat dihitung bersama dengan kemampuan bersyarat (kekuatan, kelajuan, ketahanan dan mobiliti) sebagai sebahagian daripada kemahiran motor sukan. Kebolehan koordinat ditentukan sebahagiannya oleh faktor perkembangan dan sebahagiannya oleh faktor perlembagaan.

Sekiranya kebolehan bersyarat meningkat terutamanya pada awal dewasa, perkembangan koordinat dapat dilatih terutama pada usia 10 hingga 13 tahun. Keinginan, kemampuan, berusaha untuk mencapai prestasi, peningkatan kemampuan pemerhatian dan persepsi adalah ciri akhir zaman kanak-kanak. Sekiranya kemampuan koordinat tidak terlatih dalam hal ini pembelajaran usia, mereka hanya dapat dipelajari secara bersyarat atau dengan susah payah selepas itu.

Ramai guru dan pelatih mengadu kekurangan penyelarasan pada kanak-kanak sekolah hari ini. Oleh itu, kemahiran koordinasi harus dilatih dengan lebih intensif. Pengelasan kemahiran koordinat adalah topik kontroversial dalam sains sukan.

Klasifikasi yang paling biasa adalah keupayaan untuk bertindak balas, kemampuan menyesuaikan diri, keupayaan gandingan, kemampuan berirama, kemampuan orientasi, keupayaan pembezaan dan seimbang kemampuan, yang akan dibincangkan dengan lebih terperinci dalam bab berikut. Perbezaan dibuat antara koordinasi intramuskular, di mana interaksi antara saraf dan otot dalam otot difahami, dan koordinasi intermuskular, yang merujuk kepada interaksi beberapa otot. Petunjuk koordinasi yang baik dalam sukan adalah ketepatan pergerakan, aliran pergerakan, irama pergerakan dan kelajuan pergerakan.

Kemahiran koordinasi individu

Koordinasi adalah interaksi deria kita, periferal dan pusat sistem saraf, dan otot rangka. Kebolehan koordinat memastikan bahawa urutan pergerakan diselaraskan dengan mengambil kira semua parameter. Terdapat tujuh kemampuan koordinasi, yang dalam interaksi mereka hanya dapat menentukan prestasi atletik.

Keupayaan tunggal tidak mengatakan apa-apa mengenai prestasi keseluruhan atlet atau ahli sukan. Selalunya, ada kemungkinan untuk membuat hubungan antara kemampuan bersyarat dan koordinat dan dengan demikian menguraikan prestasi sepenuhnya. Sekiranya anda melihat gimnastik, penari atau pemain ski berprestasi tinggi, hampir tidak dapat dibayangkan kemampuan tubuh manusia.

Semua bentuk yang berlaku dalam sukan didasarkan pada interaksi otot dan otot yang sempurna sistem saraf. Walaupun berjalan memerlukan tuntutan koordinat pada organisma, yang, bagaimanapun, dipelajari pada awal zaman kanak-kanak dan dianggap automatik. Kebolehan koordinat dalam sukan tidak boleh dipertimbangkan secara terpisah.

Dalam kebanyakan pergerakan, interaksi kemampuan koordinat adalah yang membentuk pergerakan sasaran. Pertimbangkan, misalnya, lompatan lompat dalam bola baling, larian memerlukan kemahiran berirama dan orientasi yang baik, lompatan dan lontaran yang berpotensi tinggi untuk kemahiran gandingan. Keupayaan untuk menyesuaikan diri berkait rapat dengan kemampuan untuk bertindak balas.

Sukan bola hanya dapat dilakukan pada tahap tinggi jika semua kemahiran koordinasi menyelaraskan dengan sewajarnya. Menurut Meinel dan Schnabel, terdapat tujuh kebolehan koordinat asas yang berperanan: kemampuan pembezaan kinaestetik, kemampuan tindak balas, kemampuan gandingan, kemampuan orientasi, kemampuan keseimbangan, kemampuan reposisi, dan kemampuan untuk berirama. Keupayaan untuk bertindak balas ditakrifkan sebagai kemampuan untuk bertindak balas secepat dan sengaja mungkin terhadap satu atau lebih rangsangan dari persekitaran.

Perbezaan dibuat antara beberapa reaksi. Oleh itu, keupayaan untuk bertindak balas adalah penting dalam kebanyakan sukan, tetapi kemampuan latihannya sangat terhad. Keupayaan untuk bertindak balas berkait rapat dengan kemampuan untuk menyesuaikan diri.

  • Reaksi sederhana: Dalam banyak bidang sukan atau berenang, aksi motor dipicu oleh isyarat sederhana (memulakan tangkapan). Isyarat diikuti oleh urutan pergerakan yang tetap. Sumber isyarat boleh berupa akustik, taktik optik atau kinestetik.
  • Reaksi pilihan: dalam reaksi pilihan, atlet mesti memilih salah satu daripada beberapa kaedah tindakan alternatif apabila isyarat berlaku.

    Pemain ski harus memutuskan cara melintasi halangan ketika tiba-tiba muncul.

  • Tindak balas motor kompleks: Sekiranya bukan hanya satu isyarat tetapi beberapa isyarat berlaku dalam suatu keadaan, ini disebut sebagai tindak balas motor yang kompleks. Jenis isyarat ini sering berlaku dalam permainan sukan. Isyaratnya boleh menjadi, misalnya, gol, lawan, rakan sepasukan, dll.

    Berbeza dengan reaksi sederhana, reaksi kompleks melibatkan proses kognitif.

Sekiranya situasi tiba-tiba berubah semasa pelaksanaan pergerakan, atlet mesti menyesuaikan aksinya dengan situasi baru. Contoh: a tenis pemain berdiri di jaring dan mula bola tampar. Bola tersangkut di tepi jaring dan memaksa pemain mengubah rancangan aksinya dalam sekelip mata.

Dalam situasi yang berubah, perbezaan dapat dibuat antara perubahan yang diharapkan dan yang tidak dijangka. Dalam permainan sukan di mana aksi bergantung pada lawan, perubahan yang diharapkan dapat diharapkan. Berkenaan dengan gerakan pelaksana, perbedaan dapat dibuat antara perubahan yang dapat dilihat.

Ini berlaku dengan roller bersih di tenis. Pemain harus mengubah rancangan aksinya sepenuhnya kerana perubahan yang serius. Perubahan yang kurang ketara hanya membawa kepada perubahan parameter masa, ruang dan daya.

Perubahan ini hampir tidak dapat dilihat oleh pemerhati. Perubahan jarak antara rintangan penghalang adalah contoh perubahan seperti ini. Keupayaan untuk berubah bergantung pada kepantasan tindak balas, pengiktirafan situasi yang berubah dan pengalaman pergerakan.

Hanya mereka yang mempunyai repertoar pergerakan yang cukup dapat bertindak dengan tepat dalam mengubah situasi. Keupayaan untuk berorientasi ditakrifkan sebagai kemampuan untuk menentukan kedudukan tubuh seseorang sendiri di ruang angkasa dan mengubahnya dengan tepat. Sebagai tambahan kepada penganalisis visual, penganalisis akustik, taktil dan kinaestetik menentukan keupayaan untuk berorientasi.

Contoh dari sukan: Keupayaan untuk berorientasi bergantung pada pengalaman yang telah dibuat dalam sukan tersebut. Pemain bola sepak yang baik menyedari jurang dalam pertahanan lawan, yang tidak diketahui oleh pemula. Di rumah anda sendiri, anda dapat menemui jalan keluar dalam kegelapan sepenuhnya lebih baik daripada orang asing.

  • Akustik (panggilan dari rakan sepasukan)
  • Taktil (kekuatan cengkaman ketika mendaki)
  • Kinaesthetic (pengaruh dalam gusti)
  • Vestibular (keseimbangan dalam gimnastik)

Keupayaan untuk membezakan memainkan peranan yang menentukan, terutamanya pada tahap prestasi yang lebih tinggi. Untuk menyesuaikan koordinasi pergerakan, maklumat mesti diterima dan diproses dengan cara yang berbeza. Penganalisis kinaestetik sangat penting dalam proses ini.

Keupayaan untuk membezakan dibezakan menjadi penerimaan maklumat dan pemprosesan maklumat. Keupayaan gandingan adalah komponen utama kebolehan koordinat. Dalam semua sukan berpasukan dan pukulan belakang sukan, kemampuan gandingan adalah keupayaan yang dominan.

Ia dicirikan oleh koordinasi badan separa. Badan separa individu dapat berkoordinasi secara serentak atau berturut-turut untuk memastikan aliran pergerakan, irama pergerakan, kelajuan pergerakan dan ketepatan pergerakan. Badan separa individu mesti diselaraskan mengikut masa, ruang dan kekuatan.

Kemampuan pasangan berkait rapat dengan prinsip biomekanik, yang mesti disertakan untuk menjelaskan impuls separa. Matlamat pergerakan sukan sering kali terhasil dari penularan kekuatan badan separa individu. Sebagai contoh, jarak hentakan pada pukulan tidak hanya bergantung pada hentakan atau daya panjangan otot-otot lengan, tetapi juga pada paha otot lanjutan, otot batang dan lengan.

Walau bagaimanapun, daya yang dihasilkan oleh pemanjangan berdiri kaki dan putaran badan atas hanya boleh dipindahkan ke bola jika pergerakan saling mengikut satu sama lain secara langsung. Manusia seimbang dikawal oleh reflektor. Oleh itu, manusia tidak mempunyai kemungkinan untuk mengawalnya seimbang sewenang-wenangnya.

Dalam sukan, perbezaan dibuat antara keseimbangan stabil dan dinamik. Keseimbangan yang stabil adalah ketika badan harus berada dalam kedudukan tertentu (handstand). Sekiranya badan bergerak, ia disebut keseimbangan dinamik. Di sini, pergerakan juga dibezakan menjadi terjemahan (berjoging) dan putaran.

Sekiranya objek tetap seimbang dalam sukan, ini disebut keseimbangan objek. Ini berlaku dalam elemen sukan bola dan gimnastik. Untuk menjaga keseimbangan badan sendiri, alat analisa kinaestetik dan alat vestibular memainkan peranan yang paling penting.

Penganalisis taktil dan optik tidak begitu penting. Penganalisis vestibular mempunyai ambang rangsangan yang lebih tinggi daripada penganalisis kinaestetik dan oleh itu penting dalam perubahan kedudukan berskala besar dan gerakan putar. Keseimbangan dinamik didasarkan pada sensasi pecutan organisma manusia.

Sekiranya pergerakan tenang dan perlahan, penganalisis kinaestetik lebih penting. Keupayaan berirama bermaksud melihat irama tertentu, mengenalinya dan menyesuaikan tindakan seseorang dengan irama yang diberikan ini. Irama yang diberikan adalah seperti melodi, pergerakan pasangan dan lawan, atau bola.

Selanjutnya pergerakan itu sendiri harus disesuaikan dengan keadaan persekitaran yang berubah. Dengan berbasikal gunung menurun ini menjadi jelas. Berbeza dengan saintis sukan lain, Hirz membezakan antara lima kebolehan koordinat yang berbeza: kemampuan pembezaan kinestetik, kemampuan orientasi spatial, kemampuan reaksi, kemampuan berirama dan kemampuan keseimbangan.

Keupayaan sebelumnya memastikan bahawa urutan pergerakan dapat dilaksanakan dengan tepat dan tepat. Keupayaan kinaestetik untuk membezakan adalah asas untuk kemampuan keseimbangan dan irama. Keupayaan orientasi spatial bertanggungjawab untuk menentukan perubahan kedudukan dan pergerakan badan di ruang angkasa.

Keupayaan koordinat ini bekerjasama dengan empat kebolehan yang lain, terutamanya dengan kemampuan pembezaan kinestetik. Dengan kemampuan untuk bertindak balas, atlet mengejar tujuan pergerakan untuk bertindak balas terhadap isyarat yang berbeza (akustik, taktil, optik) secepat mungkin dan sesuai. Dengan kemampuan koordinat ini tidak ada kaitan dengan yang lain.

Keupayaan untuk berirama memberikan pergerakan yang sesuai dengan urutan pergerakan pergerakan individu atau kumpulan pergerakan. Akhirnya, keupayaan untuk mengimbangkan adalah keupayaan untuk menjaga keseimbangan badan. Ini mesti dilakukan terhadap pengaruh luaran dan merujuk kepada tindakan statik dan dinamik. Blume dibina berdasarkan kemampuan koordinat Hirtz dan menambah dua kebolehan yang lebih jauh: Keupayaan gandingan dan keupayaan untuk mengubah arah. Yang pertama adalah kemampuan untuk mengkoordinasikan pergerakan separa dari pergerakan keseluruhan (misalnya lontaran) sedemikian rupa sehingga pergerakan keseluruhan berjaya dan hasil yang optimum dicapai.