Kelajuan: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Kelajuan adalah salah satu ciri asas motor. Dalam disiplin sukan tertentu, itu adalah komponen yang menentukan.

Apakah kelajuan?

Kelajuan tergolong dalam sifat asas motor. Dalam disiplin sukan tertentu, itu adalah komponen yang menentukan. Dalam sains sukan, kelajuan dikira antara sifat asas motor, bersama dengan kekuatan, ketahanan, penyelarasan dan ketangkasan. Ia boleh dibahagikan kepada 2 komponen, tindakan dan kelajuan tindak balas. Pembezaan dengan kelajuan kekuatan, yang menggambarkan aspek kekuatan dan kadang-kadang didefinisikan serupa, dibuat oleh jumlah rintangan. Oleh itu, kelajuan tindakan digambarkan sebagai kemampuan untuk melakukan urutan pergerakan pada rintangan rendah dengan kecepatan maksimum yang mungkin. Kelajuan tindak balas dicirikan oleh kemampuan individu untuk bertindak balas secepat mungkin terhadap rangsangan dengan tindakan pergerakan. Pergerakan yang dilakukan pada kelajuan maksimum hanya dapat dilakukan dalam jangka waktu yang singkat. Ini kerana kedai yang menyediakan tenaga yang diperlukan hanya berkapasiti kecil. Tidak ada komponen prestasi fizikal yang ditentukan secara genetik seperti kelajuan. Ia dapat diperbaiki dengan latihan intensif hanya 15% -20%. Sebagai tambahan kepada kemampuan yang diwarisi, prestasi puncak bergantung pada pelbagai prasyarat biologi dan fisiologi dan pelaksanaan yang betul secara teknikal, yang seterusnya memerlukan kebaikan penyelarasan kemahiran.

Fungsi dan tugas

Dalam kehidupan seharian, kepantasan berperanan dalam melepaskan diri dan reaksi pelindung. Berbeza dengan pelindung refleks, ini adalah urutan tindakan yang sedar yang digerakkan setelah persepsi situasi berbahaya. Reaksi tempatan hanya mempengaruhi kelajuan reaksi. Contohnya ialah menarik belakang tangan atau kaki semasa anjing mahu menggigit. Di samping itu, kecepatan tindakan juga diperlukan ketika binatang besar menyerang dari jarak tertentu. Melarikan diri sebagai tindak balas pelindung hanya akan berjaya sekiranya dilakukan dengan kepantasan semaksimum mungkin. Banyak sukan merangkumi kepantasan sebagai aspek sebahagian dari tindakan pergerakan, yang lain dicirikan sepenuhnya olehnya. Untuk perbezaan yang lebih baik, kelajuan dibahagikan kepada 2 aspek dalam konteks ini. Kelajuan dalam pergerakan asiklik merujuk kepada pergerakan tunggal. Tindakan tunggal seperti ini adalah persembahan dalam tenis, smash dalam bola tampar atau pukulan lompat bola dalam bola baling. Sejurus selepas strok, tindakan cepat selesai dan diikuti oleh aktiviti dengan bentuk yang berbeza tekanan, sebagai contoh, mendarat dengan andaian jangka pendek kedudukan stabil. Kelajuan dalam pergerakan kitaran dicirikan dengan menyelesaikan urutan pergerakan berulang yang sama pada kelajuan maksimum. Semua aktiviti pecut sukan tergolong dalam kategori ini; dalam sukan dan juga di berenang atau trek berbasikal. Pelaksanaan keperluan kelajuan seperti itu terbatas dalam waktu, kerana tenaga yang tersimpan dalam sel otot (ATP memori dan memori KP) hanya mencukupi selama beberapa saat. Atlet terlatih dapat melakukan prestasi kelajuan ini selama maksimum 40 saat, yang kira-kira setara dengan pecut 400 meter di trek dan lapangan. Selepas itu, tidak banyak tenaga dapat dihantar per unit masa. Oleh itu, kelajuan pergerakan mesti dikurangkan dan atlet tergelincir ke dalam julat kelajuan ketahanan. Banyak sukan merangkumi bahagian kelajuan asiklik dan siklik. Tahap kelajuan yang dapat dicapai oleh atlet, sambil bergantung pada sistem dan latihan saraf-otot yang utuh keadaan, banyak ditentukan oleh komposisi serat pada otot. Terdapat serat berkedut cepat (serat otot FT) dan gentian berkedut lambat (gentian otot ST) yang terdapat dalam otot dalam nisbah yang ditentukan secara genetik yang hanya dapat dipengaruhi oleh latihan. Semakin tinggi jumlah serat FT berkadar, semakin baik keadaan untuk prestasi kelajuan puncak.

Penyakit dan penyakit

Keupayaan untuk melakukan pergerakan pada kelajuan tertinggi mungkin secara langsung berkaitan dengan integriti otot dan sistem saraf. Bahkan gangguan kecil menghalang prestasi puncak. Kecederaan minimum seperti ketegangan otot menyebabkan akut yang terang kesakitan dengan setiap pengecutan, yang tidak membenarkan berlanjutan pergerakan pantas. Dengan kecederaan yang lebih besar seperti serat otot atau menitiskan air mata, tetapi juga dengan meniskus lesi dan air mata ligamen, masalah yang sama timbul, tetapi selalunya secara beransur-ansur semakin parah. Pergerakan hanya dapat dilakukan dengan perlahan, jika tidak. Bahkan kecederaan mikro yang bertanggungjawab untuk sakit otot hadkan kelajuan pergerakan. Tanda-tanda kehausan seperti pinggul dan lutut arthrosis merosot kaki kepantasan dengan pelbagai cara. Di satu pihak, otot musnah semasa proses penyakit dan prestasi menurun. Sebaliknya, sekatan pergerakan berlaku yang mengurangkan amplitud pergerakan kaki, yang menyebabkan penurunan kelajuan pergerakan pada frekuensi pergerakan yang sama. Otot hanya dapat melakukan pada kelajuan maksimum jika mereka mendapat cukup tenaga dalam masa yang singkat. Penyakit metabolik seperti kencing manis mengganggu proses ini. Penyerapan glukosa ke dalam sel otot terhalang. Akibatnya, kedai ATP tidak lagi dapat diisi dengan cukup cepat setelah melakukan aktiviti fizikal, dan prestasi kecepatan tidak lagi mungkin atau hanya mungkin untuk waktu yang lebih singkat. Otot memerlukan rangsangan saraf untuk mendorong aktiviti mereka. Sekiranya ini tidak ada atau hanya dilemahkan, tidak ada atau hanya pengecutan yang berkurang. Ini mempunyai kesan negatif terhadap semua kemampuan bersyarat, termasuk kelajuan. The saraf boleh rosak akibat kecederaan atau penyakit seperti itu, yang mempengaruhi kekonduksian atau penghasilan impuls di bahagian tengah sistem saraf. Dalam kedua kes ini, ini dikaitkan dengan kehilangan fungsi otot yang ketara. Lesi perifer disebabkan oleh kecederaan atau pecahnya lapisan penebat serat saraf, seperti pada polyneuropathy, menyebabkan kehilangan fungsi otot yang lengkap atau tidak lengkap. Dalam kes terbaik, fungsi sisa masih ada, tetapi prestasi puncak yang cepat tidak lagi mungkin. Penyakit otak seperti multiple sclerosis, strok, atau penyakit ataksik lain terutamanya mempengaruhi penyelarasan, tetapi tetap merosakkan sifat motor asas yang lain.