Krismas Mesra Perut

Semasa Advent dan Krismas - terutamanya pada hari cuti - kita banyak membuang masa. Dengan kuantiti kuki, minuman keras, stollen, domino dan angsa panggang yang kita makan setiap tahun pada bulan Disember, tidak hairanlah jika perut kita akhirnya melawan: kembung, kembung perut dan pedih ulu hati adalah antara kesan khas dari pesta besar. Kami mendedahkan bagaimana anda dapat melalui musim Krismas tanpa perut masalah dan apa yang membantu jika anda berlebihan.

Tanpa Krismas tanpa perayaan

Pesta mewah bagi kebanyakan orang hingga Krismas seperti hadiah di bawah pokok Krismas. Terdapat, misalnya, angsa panggang dengan ladu kentang dan merah kubis dan untuk pencuci mulut masih terdapat sebahagian besar tiramisu. Selepas makanan sebenar, ada kue, domino dan pelbagai jenis makanan manis lain. Dan semua ini terdapat dalam jumlah yang banyak. Ringkasnya: Makanan Krismas biasanya terlalu berminyak, terlalu manis dan, terutama sekali, terlalu banyak. Tidak hairanlah perut pemberontak. Walau bagaimanapun, dengan beberapa helah mudah, anda dapat melalui percutian tanpa masalah perut - cukup mudah:

Yang dibenarkan adalah:

  • Sup dan salad ringan sebagai pembuka selera.
  • Gunakan daging atau ikan rendah lemak
  • Makan secara sedar - supaya anda juga dapat menikmati bahagian yang lebih kecil

Hanya dibenarkan secara sederhana:

  • Makanan berlemak seperti angsa panggang
  • Makanan yang sangat manis seperti biskut atau stollen

Godaan di pasar Krismas

Bukan hanya pada Krismas sendiri, tetapi juga pada minggu-minggu sebelumnya, kami perut terpaksa melalui banyak perkara. Kerana di pasar Krismas, mudah untuk tergoda: di sini, makanan lazat menanti kita di setiap sudut - tetapi sayangnya, ini biasanya tidak dapat diterima. Sudah tentu, anda dibenarkan mencubanya, tetapi jika anda memasukkan perut anda dengan bratwurst, kentang goreng, panggang badam dan crêpes pada masa yang sama, makanan boleh menjadi masam. Oleh itu, jangan berlebihan kerana perut anda! Atau sekurang-kurangnya memilih antara alternatif yang mesra perut seperti buah berangan panas, epal bakar atau cendawan goreng (tanpa sos krim).

Dapatkan keseimbangan

Secara umum, tidak ada salahnya menikmati pesta yang lebih besar sekali-sekala semasa Advent dan Krismas. Tetapi selalunya ia tidak kekal dengan hari raya, tetapi makanan yang benar maraton berlaku, yang membawa perut ke hadnya. Agar perut anda tidak keluar, anda harus berehat sebentar. Sekiranya anda berlebihan pada waktu makan tengah hari, misalnya, biarkan makan malam sedikit lebih kecil atau lakukan tanpa sama sekali. Sebagai alternatif, pada keesokan harinya anda secara sedar boleh memilih makanan yang tidak memberi tekanan pada perut anda: buat diri anda sup, salad atau makan hidangan ikan ringan dengan nasi. Anda juga perlu minum secukupnya - lebih baik antara dua hingga tiga liter sehari. Gunakan mineral air atau tanpa gula teh herba. Senaman juga membantu mengendurkan perut semasa musim Krismas: Berjalan-jalan sebentar di bandar selepas pasar Krismas atau pergi ke luar sedikit lebih lama pada hujung minggu.

Apabila perut menggerutu

Walaupun semua niat baik, dapat terjadi dengan cepat pada cuti Krismas bahawa perut membuat masalah sekali. Dan pedih ulu hati, kembung dan Co. dapat merosakkan kegembiraan kita pada Krismas dengan cepat. Tetapi jangan bimbang: dengan beberapa ubat rumah yang mudah, simptom biasanya dapat dikawal dengan cepat. Baca di sini apa yang membantu pedih ulu hati, kembung perut, kembung dan sakit perut.

4 petua untuk melawan pedih ulu hati

Petua ini membantu mengatasi pedih ulu hati:

  1. Elakkan hidangan pedas dan juga berlemak. Anda juga harus menikmati minuman beralkohol hanya dengan sederhana.
  2. Ambil beberapa makanan kecil dan bukannya tiga makanan besar. Sekiranya perut penuh dengan pecah, ini akan meningkatkan tekanan dan mendorong perkembangan pedih ulu hati.
  3. Teh dengan chamomile, adas or jintan dapat membantu melegakan pedih ulu hati.
  4. Jangan makan apa-apa tiga jam sebelum anda tidur. Kemudian perut sebahagian besarnya kosong ketika anda tidur dan tidak ada pedih ulu hati berlaku pada waktu malam.

4 petua melawan kembung perut

Sekiranya anda mengalami perut kembung, anda harus mengikuti petua ini:

  1. Perut kembung terutamanya disebabkan oleh makanan seperti kubis or bawang - jika ragu-ragu, elakkan makanan ini.
  2. Teh dalam jenis adas, anise or jintan dapat mencegah atau melegakan perut kembung.
  3. Elakkan minuman berkarbonat - jadi kurang udara memasuki usus. Pastikan juga makan dengan tenang dan mengunyah makanan dengan sempurna.
  4. Kelegaan sering memberikan panas, misalnya, dengan panas air sebotol, atau ubat pahit herba seperti gentian akar centaury or akar angelica.

3 Petua melawan kembung

Petua ini akan membantu mengawal kembung:

  1. Anda boleh mencegah kembung dengan mencampurkan beberapa biji benih ke dalam makanan anda. The rempah memastikan makanan menjadi lebih mudah dicerna.
  2. Secawan espresso dapat meningkatkan pencernaan setelah makan. Namun, dari minuman keras pencernaan yang selalu popular, anda harus meninggalkan jari: Kerana alkohol menghalang pembakaran lemak - jadi makanan lebih berat lagi di perut anda.
  3. Artichoke (ada juga sebagai jus atau kapsul) kaya dengan bahan pahit yang merangsang hati dan hempedu dan dengan itu membantu badan dibebaskan dengan lebih cepat daripada toksin.

3 Petua mengatasi sakit perut

Sekiranya anda sakit perut, petua berikut dapat membantu menghilangkan rasa tidak selesa:

  1. Berbaring di sofa dengan panas yang panas air botol atau bantal ceri pit hangat dan berehat.
  2. Hangat pudina or chamomile teh membantu menenangkan perut yang sakit.
  3. Menahan diri dari makanan berlemak, tetapi dapatkan sup, salad atau sayur-sayuran - ini mudah di perut.