Gejala | Fisioterapi untuk bursitis siku

Gejala

Gejala-gejala bursitis berbeza dari pesakit ke pesakit. Ciri khas adalah pembengkakan bursa yang berbeza, yang tidak hanya dapat diraba tetapi juga dapat dilihat secara luaran. Ini disertai dengan tanda-tanda keradangan khas lain seperti kemerahan dan pemanasan sendi.

Ciri utama keradangan bursa di siku adalah kesakitan dan sekatan pergerakan yang disebabkan oleh keradangan, yang dalam beberapa kes sangat menyekat kehidupan seharian orang yang terkena. Sekiranya bursitis disebabkan oleh bakteria, simptom penyakit lain seperti keletihan, demam dan selesemasimptom seperti juga boleh berlaku. Adakah anda mungkin mengalami arthrosis siku? Maka artikel ini mungkin menarik bagi anda: Latihan untuk arthrosis siku

Tempoh keradangan bursa di siku

Berapa lama a bursitis pada siku bertahan bergantung pada sebab dan keparahan serta pilihan kaedah terapi yang tepat. Dengan rawatan yang sesuai, keradangan biasanya hilang dengan sendirinya dalam beberapa minggu. Walau bagaimanapun, jika masa rehat tidak diperhatikan atau siku lebih jengkel, keradangan boleh kembali naik, yang menunda proses penyembuhan dan boleh menyebabkan kemungkinan kronik bursitis, yang biasanya harus dirawat secara pembedahan dan menyebabkan menyelesaikan imobilisasi selama 4-6 minggu. Sekiranya atrofi otot sangat besar kerana imobilisasi, fasa pembinaan semula seterusnya akan memakan masa lebih lama. Berapa lama seseorang harus bertengkar dengan bursitis siku bergantung kepada faktor-faktor yang disebutkan di atas dan juga kepatuhan terhadap terapi.

Operasi

Pembedahan disyorkan untuk bursitis siku, terutamanya jika kaedah terapi konservatif tidak menunjukkan kejayaan. Walaupun bursitis disebabkan oleh bakteria atau bursa telah dibuka oleh pengaruh luaran (seperti kemalangan), pembedahan sering menjadi rawatan pilihan. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum atau separa. Pertama, pakar bedah akan mendedahkan bursa di bawah lapisan lemak melalui sayatan 5-7cm di siku.

Setelah ini selesai, bursa terlepas dari hati-hati periosteum. Bergantung pada seberapa teruk bengkak bursa, tumbuh bersama periosteum atau berdekatan dengan kawasan sekitar tendon or saraf, tempoh rawatan boleh berbeza-beza. Oleh kerana operasi biasanya dilakukan secara rawat jalan, pesakit boleh pulang beberapa jam selepas operasi.

Pada hari-hari pertama selepas operasi, lengan tidak bergerak untuk memastikan tidak terganggu penyembuhan luka. Bergantung pada pesakit, lebih kurang besar lebam boleh berkembang di sendi siku, yang harus dipantau oleh doktor untuk mengelakkan jangkitan luka. Sekiranya lengan perlu digerakkan untuk jangka masa yang lebih lama, doktor biasanya akan mengeluarkan preskripsi untuk langkah fisioterapi untuk mengembalikan mobiliti dan kekuatan siku.