Kolagenosis: Punca, Gejala & Rawatan

Kolagenosis yang disebut adalah penyakit autoimun khas. Dalam konteks penyakit autoimun, tisu badan sendiri dilihat oleh sistem imun badan manusia sebagai badan asing yang disebut.

Apa itu kolagenosis?

Kolagenosis dianggap oleh pakar perubatan terkemuka sebagai penyakit serius tisu penghubung. Kerana beberapa organ mungkin terjejas pada masa yang sama semasa kolagenosis, gambar klinikal yang berlainan dapat berkembang ketika penyakit itu berkembang. Antara lain, sindrom antiphospholipid yang disebut adalah berdasarkan kolagenosis. Dalam kes ini, yang sistem imunPertahanan terhadap tisu badan menyebabkan peningkatan darah pembekuan. Selain sindrom antiphospholipid, bagaimanapun, yang disebut Sindrom Sjögren juga disebut sebagai gambaran klinikal biasa. Dalam Sindrom Sjögren, mereka yang terjejas terutamanya mengadu sakit dan membakar membran mukus. Kawasan di sekitar mata sering terjejas.

Punca

Sehingga kini, penyebab kolagenosis belum dapat ditentukan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, pakar perubatan terkemuka melihat hubungan yang kuat antara berlakunya kolagenosis dan juga faktor keturunan pada mereka yang terjejas. Oleh kerana wanita sangat kerap terkena kolagenosis, hormon mengimbangi tubuh manusia, antara lain, menjadi tumpuan pakar perubatan selain faktor keturunan. Sebagai tambahan kepada faktor yang telah disebutkan, tahap psikologi yang sangat tinggi tekanan juga boleh mencetuskan kolagenosis. Pendedahan cahaya matahari yang melampau juga dianggap sebagai penyebab kolagenosis lain yang berpotensi. Penyakit yang berkaitan dengan virus hanya dianggap mencetuskan kolagenosis dalam beberapa kes. Diagnosis kolagenosis biasanya memerlukan masa tinggal yang lama di klinik.

Gejala, keluhan, dan tanda

Kolagenosis pada mulanya menyebabkan gejala umum yang khas seperti demam dan penurunan berat badan. Suhu badan sering meningkat untuk jangka masa yang lama, tetapi jarang meningkat di atas 38.5 darjah Celsius. Walaupun begitu, demam membawa kepada perasaan sakit. Sebagai tambahan kepada tanda-tanda umum penyakit ini, pelbagai sindrom seperti Sindrom Sjögren atau sindrom antiphospholipid muncul, yang seterusnya dikaitkan dengan pelbagai gejala dan aduan. Secara amnya, gejala yang disebut sicca berkembang, di mana terdapat kekeringan mata dan mulut, dan pada wanita kekeringan faraj. Gejala utama kolagenosis adalah fenomena Raynaud. Ini melibatkan jari menjadi biru dan bengkak sebelum kemerahan dan akhirnya mati. Berkaitan dengan ini adalah kebas, kesakitan dan lumpuh. Gejala juga boleh mempengaruhi tulang dan sendi, bergantung pada jenis dan keparahan penyakit autoimun. Dalam kes yang teruk, ekzema dan eritema juga terbentuk di tangan dan kaki, kadang-kadang juga disertai oleh kesakitan dan parestesi. Apabila sistemik lupus erythematosus berkembang sebagai sebahagian daripada kolagenosis, perubahan kulit juga berlaku pada wajah. Di samping itu, sista terbentuk di lelangit, dan kepekaan sinar matahari kulit berlaku.

Diagnosis dan kursus

Sebagai sebahagian daripada diagnosis yang komprehensif, koleksi a darah sampel selalu menjadi pertimbangan utama. Dengan syarat bahawa kecurigaan awal kolagenosis timbul semasa pemeriksaan darah di makmal, siasatan lanjut mesti dipertimbangkan. Antara lain, teknik pencitraan yang disebut digunakan untuk memperbaiki diagnosis. Sebagai contoh, kecurigaan awal dapat dibuktikan dengan cara Sinar X toraks. The Sinar X harus selalu diambil dalam dua pesawat. Oleh itu, hasil yang optimum dapat dicapai dengan meletakkan sumber radiasi di belakang toraks serta meletakkan sumber radiasi di sebelah toraks. Teknik pengimejan lain yang digunakan adalah ultrasound pemeriksaan paru-paru. Dalam peperiksaan ini, pihak jantung juga dikenakan penilaian yang komprehensif. Sekiranya terdapat kelainan pada paru-paru, misalnya, a ujian fungsi paru dipertimbangkan dalam kebanyakan kes. Sekiranya sistem saraf sudah dipengaruhi oleh kolagenosis, penilaian oleh pakar neurologi mesti dimulakan.

Komplikasi

Kolagenosis adalah penyakit yang agak serius. Ini sangat menyekat kualiti hidup dan kehidupan seharian orang yang terjejas. Dalam kebanyakan kes, ia mengakibatkan keluhan di pelbagai organ dan juga di sistem saraf. Jalan tepat penyakit bergantung pada organ yang terjejas, sehingga ramalan umum tidak mungkin berlaku dalam kebanyakan kes. Sekiranya perlu, a pemindahan diperlukan agar orang yang terjejas dapat terus bertahan. Begitu juga, kelumpuhan dan pelbagai gangguan deria boleh berlaku di seluruh badan, menyukarkan kehidupan seharian. Adalah tidak biasa bagi penghidap juga mengalami teruk kesakitan, yang boleh membawa kepada kegatalan dan ketidakselesaan psikologi. Dalam rawatan kolagenosis, biasanya tidak ada masalah atau komplikasi tertentu. Walau bagaimanapun, perjalanan positif penyakit ini tidak dapat dijamin dalam setiap kes. Rawatan itu sendiri dilakukan dengan bantuan ubat-ubatan dan dapat membatasi penghidapnya. Selanjutnya, sebilangan orang yang terkena menderita disebut sakit hantu, yang juga menyebabkan penurunan kualiti hidup. Jangka hayat biasanya tidak dikurangkan oleh kolagenosis.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Sekiranya simptom seperti kering mulut or sakit sendi diperhatikan, mungkin ada asas yang serius keadaan yang perlu diperjelaskan. Nasihat perubatan diperlukan sekiranya gejala dan ketidakselesaan meningkat atau tidak reda setelah satu minggu selewat-lewatnya. Sekiranya lebih jauh kesihatan masalah berkembang, seperti berterusan keletihan or air pengekalan di tangan, lebih baik segera berjumpa doktor keluarga. Orang yang terjejas harus membuat aduan di atas dapat dijelaskan dengan cepat agar kemungkinan kolagenosis dapat dikesan pada peringkat awal. Sekiranya penyakit ini menyebabkan kesakitan yang teruk atau bahkan masalah psikologi, penghidap harus segera memberitahu doktor, yang mungkin akan memulakannya lebih jauh terapi dan berunding dengan ahli psikologi. Kolagenosis terutamanya mempengaruhi wanita. Orang yang berada di bawah tekanan atau mempunyai gangguan hormon juga termasuk dalam kumpulan risiko dan harus memberitahu pengamal am mengenai gejala yang tidak biasa. Sebagai tambahan kepada pengamal perubatan umum, pakar intern dapat dirujuk. Aduan masing-masing harus dirawat oleh pakar yang berbeza. Pada peringkat akhir, penyakit ini mesti dirawat di hospital.

Rawatan dan terapi

Untuk mengurangkan gejala individu, terapi disesuaikan dengan pesakit adalah mustahak. Dari segi memilih kaedah terapi yang sesuai, adalah mustahak untuk mengenal pasti organ yang terlibat dalam kolagenosis. Pesakit yang menderita kolagenosis tanpa ada organ yang terlibat, misalnya, harus dirawat secara simptomatik. Oleh itu, setelah berunding dengan doktor yang merawat, ubat terapi biasanya dimulakan. Di samping itu, biasa pemantauan oleh doktor disyorkan sebagai sebahagian daripada bentuk terapi ini. Sekiranya organ-organ individu telah diserang semasa penyakit ini, rawatan imunosupresif harus dilakukan. Dalam rangka rawatan imunosupresif, proses individu dari sistem imun ditekan. Oleh itu, pertahanan sistem imun dimatikan. Cortisone oleh itu sering digunakan pada awal terapi.

Prospek dan prognosis

Kolagenosis adalah tisu lembut autoimun dan radang rematik. Pelbagai bentuk kolagenosis mempunyai prognosis yang baik tetapi tidak dapat disembuhkan. Hidup dengan penyakit autoimun ini membawa pesakit secara kekal melalui jangka masa yang berlainan keradangan, kesakitan dan ketidakselesaan tetapi juga melalui tempoh yang agak bebas dari rasa sakit. Ini juga disebut fasa aktif dan tidak aktif penyakit ini. Keterukan gejala kesakitan berbeza-beza. Kesakitan ringan, sederhana hingga teruk boleh berlaku, dicirikan oleh episod temporal. Tujuan berkaitan dengan prognosis yang ada untuk kolagenosis adalah untuk merawat gejala kesakitan sedemikian rupa sehingga pesakit dapat hidup tanpa gejala mungkin. Penggunaan ubat penahan sakit dan anti-radang dadah oleh itu disesuaikan secara individu oleh doktor untuk pesakit dan gejala-gejala tertentu. Pesakit dengan kolagenosis mesti menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala sepanjang hayat mereka untuk mengesan dan mencegah kerosakan akibat dan kesihatan berubah kerana pelbagai fokus keradangan pada masa yang tepat. Dalam kes kambuh intensif dengan aduan kesakitan teruk atau gangguan organik, doktor juga harus mendapatkan nasihat. Ada kemungkinan ubat penahan sakit kemudian disesuaikan dengan kambuh sementara.

pencegahan

Kerana penyebab kolagenosis belum diketahui secara jelas hingga kini, tidak ada cadangan khusus untuk pencegahan yang dapat dibuat. Oleh itu, hanya gejala yang berkaitan dengan penyakit yang dapat dikurangkan. Sekiranya gejala individu tidak dirawat, disebut sakit hantu mungkin berlaku. Yang dipanggil sakit hantu selalu membawa kepada simptomologi tetap, walaupun penyakit yang mendasari telah disembuhkan.

Susulan

Orang yang terkena kolagenosis biasanya mempunyai sedikit atau bahkan tidak ada pilihan khas untuk rawatan selepas rawatan, kerana penyakit ini biasanya tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, kerana penyakit ini tidak mungkin sembuh, orang yang terkena kolagenosis harus berjumpa doktor pada tanda dan gejala pertama penyakit ini untuk mengelakkan berlakunya komplikasi lebih lanjut atau gejala yang semakin teruk. Sebagai peraturan, diagnosis awal selalu memberi kesan positif kepada perjalanan penyakit ini. Sebilangan besar pesakit dengan penyakit ini bergantung pada pengambilan ubat untuk melindungi organ dalaman dari gejala dan untuk mengelakkan komplikasi lain. Dalam kes ini, arahan doktor harus selalu diikuti, dan soalan atau kesan sampingan harus selalu dibincangkan dengan doktor terlebih dahulu. Pesakit dengan kolagenosis juga harus melindungi diri dari jangkitan atau penyakit lain, kerana sistem kekebalan tubuh semakin lemah. Pertolongan dan penjagaan orang yang terkena bencana oleh keluarganya sendiri juga dapat membantu penyakit ini dan mencegah kemungkinan ketidakselesaan psikologi.

Inilah yang boleh anda lakukan sendiri

Oleh kerana penyebab kolagenosis belum diteliti dengan cukup, tidak lengkap langkah-langkah untuk pertolongan diri dapat diberikan. Penyakit ini merupakan gangguan serius dalam gaya hidup orang yang terkena. Oleh itu, sangat penting untuk memperhatikan jiwa yang stabil. Berfikir positif sangat membantu dalam mengatasi penyakit ini setiap hari. Pelbagai aktiviti untuk meningkatkan kesejahteraan harus dijalankan dengan cara yang disasarkan. Dianjurkan pelbagai aktiviti riadah dan kehidupan. Persekitaran sosial yang boleh dipercayai bermanfaat dalam menghadapi cabaran harian. Oleh itu, hubungan harus dipupuk dan tingkah laku penarikan diri harus dielakkan. Gaya hidup sihat bermanfaat. Ini termasuk seimbang diet kaya dalam vitamin dan senaman yang mencukupi. Aktiviti fizikal harus disesuaikan dengan kemungkinan semasa. Permintaan yang berlebihan harus selalu dielakkan. Penggunaan alkohol, dadah atau ubat yang tidak dipersetujui dengan doktor yang hadir harus dielakkan. Kebersihan tidur yang optimum diperlukan untuk tidur yang nyenyak. Oleh itu, syarat harus diperiksa dan disesuaikan dengan keperluan individu. Bagi banyak penderita, pertukaran dengan penderita lain sangat membantu dan dianggap menyenangkan. Dalam kumpulan pertolongan diri atau di forum, pertukaran dengan orang lain dapat dipupuk. Perbincangan mempercayai diadakan dan tolong-menolong diberikan.