Tahap Ketakutan: Punca, Gejala & Rawatan

Ketakutan pentas sesuai dengan situasi yang tertekan sebelum penampilan orang ramai. Lebih masa, gangguan kecemasan dapat berkembang dari fenomena tersebut. Sekiranya ini berlaku, kognitif terapi tingkah laku membantu menilai semula keadaan yang dirasakan negatif.

Apakah tahap ketakutan?

Ketakutan tahap boleh mempengaruhi pelbagai bidang kehidupan. Dalam definisi yang diperluas, sebarang jenis ketegangan atau tekanan sebelum persembahan awam, peperiksaan, atau situasi berbahaya disebut tahap ketakutan. Pada dasarnya, ketakutan tahap berkaitan dengan menguji kebimbangan. Bentuk ketakutan panggung lain termasuk ketakutan kamera, ketakutan mikrofon, dan ketakutan bercakap di depan umum. Oleh kerana reputasi profesional artis persembahan khususnya selalu diuji dengan persembahan mereka di atas pentas, ketakutan pentas sangat meluas di kalangan mereka. Dalam konteks ini, bentuk asas ketakutan tahap tidak dinilai sebagai patologi keadaan, tetapi sering digambarkan sebagai keadaan yang baik. Oleh kerana ketakutan di pentas, terdapat ketegangan dasar yang banyak didapatkan oleh para artis persembahan yang memotivasi dan meningkatkan prestasi. Walau bagaimanapun, apabila tahap ketakutan dengan gejala fizikal lebih kerap terjadi, ia boleh berkembang menjadi fobia sosial. Selepas pengalaman prestasi yang tidak menyenangkan, kegelisahan dapat timbul mengenai rasa takut kembali. Ini mengabadikan lingkaran ketakutan terhadap penilaian orang ramai, kerana individu itu sekali lagi tidak akan menunjukkan prestasi yang baik dalam ketakutan yang ditakuti. Pandangan negatif terhadap keadaan dapat stabil. Segala jenis ketakutan pentas berkembang berdasarkan tanggapan bahawa persembahan seseorang akan dilihat dan dinilai oleh orang ramai.

Punca

tekanan adalah tindak balas semula jadi terhadap tugas-tugas yang kompleks yang akan berlaku. Sepanjang evolusi, sensasi tekanan bertujuan untuk memastikan kelangsungan hidup dalam situasi berbahaya dan untuk bersiap-siap untuk terbang atau bertempur hormon seperti adrenalin. Beberapa simptom tekanan ketakutan tahap lebih mempengaruhi kumpulan penghibur daripada yang lain. Berkaitan dengan tekanan kering mulut dan tekak, sukar menelan, atau jangka hembusan nafas yang pendek dapat melemahkan suara, terutama pada pelakon dan penyanyi. Di samping itu, pemain piano dengan tangan basah akibat tekanan kehilangan cengkaman papan kekunci yang selamat. Di samping itu, sistem neuromuskular dapat dipengaruhi oleh tekanan, menyebabkan penurunan kualiti prestasi yang signifikan bagi instrumentalis, pelakon, dan atlet. Instrumentalis terutamanya mengalami gegaran tangan yang disebabkan oleh tekanan, yang meminimumkan kualiti prestasi mereka. Begitu juga, dalam kes kecemasan pertuturan di hadapan umum, persembahan bukan seni seperti makalah, tekanan yang dirasakan boleh membawa kesan buruk pada persembahan. Sebagai contoh, penutur mungkin melupakan teks atau mengalami blok umum. Setelah dirasakan tekanan telah menyebabkan penurunan prestasi dan penilaian negatif berikutnya oleh masyarakat yang memerhatikan, lingkaran harapan negatif tentang prestasi seseorang berkembang. Oleh kerana terpilihnya persepsi, mereka yang terpengaruh selanjutnya diperkuat dalam penilaian negatif terhadap prestasi mereka, kerana mereka sepertinya hanya menyerap kritikan dan hampir tidak pernah mendengar pujian. A fobia sosial berkembang.

Gejala, keluhan, dan tanda

Pesakit dengan tahap ketakutan mengalami gejala fizikal mental. Sebarang ketakutan tahap adalah keadaan fikiran sementara dalam situasi dengan tekanan harapan. Tubuh orang yang terjejas bersiap untuk menghadapi tugas yang akan datang. Sebagai tindak balas fisiologi, adrenalin tahap orang yang terjejas meningkat. Darah mengalir ke otak dan otot bertambah dan penghidapnya berasa lebih peka. Keupayaan untuk bertindak balas meningkat. Kesediaan mental untuk melakukan aktiviti diaktifkan. Secara klinikal, tekanan akut mempunyai gejala seperti kemerahan, berdebar-debar, gemetar, mudah marah, ketegangan, dan kecemasan fizikal atau emosi. Di samping itu, tahap ketakutan boleh membawa kepada kekurangan tumpuan dan kealpaan. Setiap orang bertindak balas secara berbeza terhadap situasi tertekan. Atas sebab ini, gejala ketakutan tahap juga boleh berbeza dari orang ke orang. Walaupun beberapa pelakon menyedari fenomena itu berkait rapat dengan kegilaan, yang lain menganggapnya tidak menyenangkan. Sebaik sahaja tahap ketakutan berkembang menjadi a fobia sosial, simptom lain seperti loya, masalah peredaran darah atau sakit perut sering masuk. Dalam kes yang melampau, ketakutan tahap boleh membawa untuk mengeja mantera. Di beberapa tempat, fenomena tersebut telah dibandingkan dengan meriam demam tentera sebelum pertempuran, yang dikenali sebagai darah tekanan yang menggembirakan kerana bahaya yang akan berlaku.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Tahap ketakutan secara klinikal hanya relevan apabila ia berkembang menjadi manifestasi kebiasaan gejala yang tidak dapat ditoleransi secara fizikal atau fobia sosial. Ini juga relevan secara diagnostik dalam konteks ketakutan akan kegagalan yang teruk dan kemurungan, harga diri yang rendah, atau melemahkan sosial gangguan kebimbangan. Batasan antara ketakutan tahap yang dirasakan positif dan merosot secara negatif adalah tahap cecair. Hanya bentuk terakhir yang mempunyai kaitan klinikal.

Komplikasi

Komplikasi yang berkaitan dengan apa yang disebut ketakutan tahap adalah, sekiranya terdapat manifestasi di luar jangkauan varian fobia sosial, paling tidak memalukan. Sebagai contoh, kerana nadi meningkat dan tekanan yang dirasakan, kawalan tubuh mungkin hilang sebagian, yang dapat dilihat pada ereksi spontan, kebocoran air kencing yang tidak terkawal, atau pengucapan yang buruk. Perkara-perkara ini sering meningkatkan ketakutan pentas dan membawa kepada bentuk persembahan atau kegelisahan kuliah pada mereka yang terjejas. Komplikasi timbul dari ini hanya jika ia bermaksud bahawa orang yang terlibat tidak lagi dapat memenuhi tugas sosial atau profesional mereka sebagai akibatnya. Sekiranya ketakutan tahap ketakutan berkembang kerana harapan gagal atau terdedah kepada tekanan yang teruk dalam situasi yang sama, masalahnya lebih serius. Ini boleh menyebabkan penurunan persepsi diri, kerana idea untuk tidak dapat memuaskan hati penonton ada di dalam pikiran orang yang terkena. Oleh itu, kompleks boleh berkembang dalam beberapa kes. Komplikasi fizikal semata-mata berlaku berkaitan dengan bahan yang digunakan oleh orang yang mengalami tahap ketakutan untuk mengatasi masalah yang sama. Sebagai contoh, penggunaan beta blocker yang berlebihan boleh menyebabkan jantung kerosakan dan mood yang tertekan. Alkohol dan bahan lain yang biasa diambil sebelum persembahan membawa potensi kebergantungan dan melibatkan komplikasi yang lebih jauh.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Ketakutan tahap biasa, yang berlaku pada banyak orang dalam situasi yang sesuai, bukan alasan untuk berjumpa doktor. Ini kerana sedikit ketegangan, kemungkinan perencatan dan gejala lain tidak semestinya menyebabkan kegagalan. Sebaliknya, kebanyakan orang masih berjaya menghadapi situasi peperiksaan dan prestasi - walaupun mereka mungkin mempunyai perasaan tidak selesa sebelum dan semasa mereka. Oleh itu, walaupun terdapat kerisauan ringan, individu yang terkena masih berfungsi sepenuhnya. Kesnya berbeza jika ketakutan panggung membataskan orang yang terkena. Ini adalah kes, misalnya, apabila gejala menjadi sangat ketara secara fizikal, ketakutan di panggung benar-benar menghalang pelaksanaan sesuatu aktiviti, atau ada ketakutan ketakutan. Kes terakhir bermaksud beban yang berat bagi orang yang terjejas. Oleh itu, satu-satunya ketakutan terhadap gejala ketakutan tahap menyebabkan keadaan yang sangat tertekan dan takut akan kegagalan. Oleh itu, peralihan ke sosiofobia juga lancar, yang boleh membawa kepada batasan tambahan. Oleh kerana kebarangkalian pengambilan bahan ketagihan untuk pampasan meningkat dengan meningkatnya kegelisahan, lawatan ke doktor dianjurkan selewat-lewatnya. Menurut kenyataan bahawa ia adalah gangguan kebimbangan, psikoterapis atau orang lain yang terlatih secara psikologi adalah tempat yang sesuai untuk dikunjungi.

Rawatan dan terapi

Pesakit dengan tahap ketakutan mempunyai kelebihan utama dalam rawatan berbanding dengan pesakit yang lain gangguan kecemasan. Walaupun penyebab utama bagi pesakit kecemasan yang lain terletak pada kegelapan dan mesti digali terlebih dahulu secara terapeutik, penyebab utama ketakutan tahap sudah diketahui. Oleh itu, terdapat banyak strategi mengatasi. Pesakit harus menilai ketegangan mereka dan semua perubahan yang berkaitan sebagai positif dan menganggapnya bermakna dan bermanfaat. Ini dapat dilakukan dengan kaedah kognitif terapi tingkah laku, yang memberi pesakit cara baru untuk menilai pengalaman mereka sebelumnya. Psikoterapeutik atau psikologi disertai terapi berkaitan dengan tahap ketakutan hanya perlu jika keadaan menyebabkan penyumbatan dan mencetuskan ketakutan sebenarnya. Selagi ketakutan pentas tidak menjadi patologi, ia dapat dikompensasi, terutama oleh para pentas, dengan menikmati aktiviti dan mengharapkan kekaguman. Melalui teknik refleksi diri, teknik mental dan pendekatan berorientasikan badan serta bernafas and kelonggaran kaedah, ketakutan pentas di kalangan artis biasanya dapat diuruskan dengan baik tanpa terapi, misalnya dengan Teknik Alexander atau Feldenkrais Kaedah. Sebaliknya, kegelisahan peperiksaan sering kali dapat diatasi oleh pengurusan yang cekap, misalnya dengan sering menghadapi pertandingan, situasi kompetitif, ujian keberanian. Organisasi peperiksaan yang sistematik juga berguna dalam konteks ini. Sekiranya berlaku ketakutan di pentas sebelum situasi sukan, perhatian tertinggi harus diberikan kepada pengurusan bahaya.

Prospek dan prognosis

Prognosis untuk ketakutan tahap dan menguji kebimbangan bergantung kepada beberapa faktor. Terutama yang perlu diperhatikan adalah aspek sama ada seseorang menerima rawatan profesional atau tidak. Sekiranya ini berlaku, kemungkinan mengatasi tahap ketakutan secara kekal agak baik. Namun, tidak ada jaminan bahawa anda akan bebas menguji kebimbangan selamanya. Kambuh mungkin berlaku dan terapi yang tidak berjaya juga berlaku. Tetapi walaupun tanpa terapi, ada kemungkinan pemulihan. Di sini, wanita mempunyai kelebihan berbanding lelaki. Wanita lebih cenderung bercakap mengenai masalah mereka daripada lelaki. Lelaki sering sukar mengakui masalah peribadi kepada diri sendiri dan orang lain. Akibatnya, mereka menekan masalah dan ketakutan tahap mungkin bertambah buruk. Walau apa pun, sangat berguna untuk bercakap mengenai peperiksaan saraf dengan orang lain dan mungkin juga untuk bertukar idea dengan orang lain yang juga terpengaruh. Dengan cara ini, strategi mengatasi dapat ditukar dan krisis emosi dapat diatasi dengan lebih cepat. Ketakutan pentas adalah keadaan yang jarang hilang secara tiba-tiba. Prognosis menjadi lebih baik dengan setiap situasi yang dikuasai, kerana ini adalah berterusan pembelajaran proses, baik untuk jiwa dan badan.

pencegahan

Tidak ada gunanya berusaha mencegah ketakutan panggung sepenuhnya. Sebaliknya, ketakutan pentas harus diakui dan digunakan sebagai peluang untuk meningkatkan prestasi.

Penjagaan selepas itu

Terapi yang berjaya terhadap ketakutan tahap tidak bermaksud bahawa ia tidak dapat berlaku berulang kali. Maka adalah penting untuk selalu menunjukkan secara mental unsur-unsur ketakutan tahap pemprosesan yang telah digunakan. Dengan cara ini, ketakutan panggung dibanteras semula dengan berkesan. Ini langkah-langkah biasanya berkesan dengan cara yang berbeza untuk setiap individu. Ini termasuk ritual tertentu yang biasanya memerlukan sedikit usaha mental. Semua ini harus dilatih dengan begitu intensif sehingga tersedia pada bila-bila masa yang siap untuk panggilan. Terutama ini terjadi dalam situasi yang sekali lagi merasa tertekan, yang dapat dikaitkan dengan ketakutan panggung. Pengetahuan yang diperoleh dalam latihan melawan keadaan ini untuk merehatkan minda dan badan juga harus segera tersedia. Ini termasuk terutamanya sedar dan kelonggaran-mempromosi bernafas. Hal ini sangat dianjurkan di kawasan perawatan selepas waktu untuk ketakutan di panggung, kerana dapat digunakan lagi dengan usaha yang minimum. Oleh itu, penyediaan yang sesuai untuk fakta bahawa penggunaan cara untuk rawatan selepas bersalin dengan tahap ketakutan perlu dilakukan pada bila-bila masa. Teknik individu yang dikerjakan lebih awal adalah sebahagian daripada ini, yang boleh berbeza antara satu sama lain. Selanjutnya, keutamaan pertama dalam menjaga ketakutan tahap adalah semua itu langkah-langkah mesti dilatih dengan baik.

Inilah yang boleh anda lakukan sendiri

Ketakutan tahap agak normal dalam situasi tertentu dan bahkan boleh dianggap positif jika tidak hilang dan seterusnya mempengaruhi prestasi. Membiarkan kegelisahan sudah boleh menjadi langkah pertama untuk mengatasinya. Orang yang terjejas harus sedar bahawa sesama manusia tidak menyedari rasa tidak selamat kecil sebagai peraturan dan dalam kes-kes yang paling jarang menganggapnya negatif. Ramai orang merasa lebih yakin sebelum penampilan umum atau peperiksaan sekiranya mereka mengulang-ulang situasi yang ditakuti beberapa kali di fikiran mereka sebelumnya. Imajinasi bergambar ini, juga disebut visualisasi, diulang sehingga urutan positif telah diinternalisasi sepenuhnya dan latihan dapat diakhiri dengan perasaan positif. Segera sebelum acara, kelonggaran and latihan pernafasan membantu mengurangkan rasa gugup ke tahap yang boleh diterima. Bunga bach or ubat homeopati juga dapat membantu mencapai ketenangan dalaman. Alkohol, sebaliknya, tidak disarankan sebagai penghilang kegelisahan: walaupun jumlah yang kecil dapat dikurangkan kepekatan, dan secara berlebihan, kehilangan kawalan sepenuhnya dapat menjadi hasilnya. Tekanan dan kecepatan yang sibuk juga dapat meningkatkan ketakutan tahap: sebelum persembahan, waktu yang cukup harus dirancang untuk persiapan akhir dan latihan relaksasi; jika anda sangat gugup, berjalan kaki singkat di udara segar boleh bermanfaat. Dalam jangka masa panjang, diri positifbercakap membantu meningkatkan keyakinan diri.