Kelapa Sawit: Intoleransi & Alergi

Kelapa sawit, minyak sayuran yang diekstrak dari pulpa kelapa sawit tropika, terdapat dalam banyak produk yang dimakan setiap hari. Lemak dari buah batu adalah yang paling penting di dunia Memasak minyak, merangkumi sekitar 30 peratus pasaran.

Inilah yang harus anda ketahui mengenai minyak sawit

Kelapa sawit, minyak sayuran yang diperoleh dari pulpa kelapa sawit tropika. Lemak dari buah batu adalah minyak boleh dimakan yang paling penting di dunia, dengan pangsa pasar sekitar 30 peratus. Selama beberapa tahun sekarang, minyak sawit telah menjadi salah satu minyak sayuran yang paling biasa digunakan di seluruh dunia. Salah satu sebabnya adalah kerana buah kelapa sawit masak secara berbeza dan boleh dituai sepanjang tahun. Sesiapa yang telah menghabiskan percutian di salah satu negara Mediterranean mungkin biasa dengan kelapa sawit hiasan, yang boleh berkembang Tinggi 30 meter. Rumah asal kilang itu adalah Afrika. Pada masa kini ia ditanam di Brazil, Malaysia, Colombia dan Indonesia. Cahaya matahari yang kuat serta kelembapan yang tinggi di kawasan tropika mempengaruhi pertumbuhan kelapa sawit serta pembentukan buah-buahan. Hasil sawit dapat sepuluh kali lebih tinggi per unit luas tanah daripada, misalnya, kacang kedelai, bunga matahari atau rapeseed. Sebiji sawit menghasilkan hingga 6,000 buah, yang dapat menimbang 50 kilogram dan menggantung dalam kelompok tebal dari kepala yang disipis. Hasil minyak sekurang-kurangnya lima kali ganda daripada tanaman yang mengandungi minyak yang lain. Minyak sawit mentah diekstrak dari pulpa drupes. Untuk tujuan ini, buah-buahan disterilkan dengan wap, yang merosakkan buah enzim pulpa. Buah-buahan kemudian dihancurkan dengan ringan, pulpa dipisahkan dari biji, dan minyak sawit ditekan dari pulpa yang tersisa dan disucikan. Pulpa berwarna merah jingga kerana kandungan karotena yang tinggi, sehingga minyaknya juga kemerahan. Namun, sebahagian besar warna dikeluarkan dengan menghaluskan dan memutihkan. Kelapa sawit, sayuran dan lemak pekat semula jadi, diproses, misalnya, dalam pengeluaran makanan. Khususnya, makanan yang memerlukan penyebaran yang baik mengandungi minyak sawit, seperti marjerin, kaca kek, coklat krim, tetapi juga produk seperti kuki. Minyak kelapa sawit halus terasa ringan dan hampir neutral. Minyak sawit organik mentah, sebaliknya, mempunyai aroma yang sedikit manis rasa. Minyak sawit adalah ramuan dalam kulit krim, sabun, suntan lotion, body lotion, lipstik dan produk kosmetik lain. Dalam bahan pencuci, lilin, cat, varnis dan banyak lagi, minyak sawit juga diproses. Pengambilan minyak sawit telah menjadi kontroversi selama bertahun-tahun, kerana mengakibatkan kerosakan alam sekitar yang serius. Sebabnya ialah hutan hujan tropika dan habitat banyak spesies haiwan musnah secara berkala semasa penanaman ladang besar.

Kepentingan untuk kesihatan

Minyak sawit organik dara menyediakan karoten yang banyak, kerana terdapat 15 kali lebih banyak daripada pada wortel. Ini menjadikan minyak sangat berharga untuk kulit, selaput lendir, mata dan sel badan. Beta karotena juga dapat mencegah jantung penyakit, mengurangkan risiko serangan jantung dan strok, mencegah keradangan dan mengukuhkan otak. Sama hebatnya adalah kandungan yang sangat tinggi vitamin E, yang melindungi sel dari radikal bebas yang berbahaya. Oleh itu, minyak sawit bertindak melawan kanser serta penuaan pramatang. vitamin E memberikan kulit segar yang sihat, berkilat rambut dan menghilangkan parut. Kandungan tinggi yang terkandung koenzim Q10 juga berfungsi sebagai "pemulung radikal" yang sangat efektif dan juga memiliki pengaruh yang baik terhadap sistem imun, yang jantung, otot dan juga gusi. Ia dikatakan membantu menentang Penyakit Parkinson, jangkitan dan keradangan.

Bahan dan nilai pemakanan

Maklumat pemakanan

Jumlah per 100 gram

Kalori 884

Kandungan lemak 100 g

Kolesterol 0 mg

Sodium 0 mg

Kalium 0 mg

Karbohidrat 0 g

Serat makanan 0 g

Protein 0 g

Minyak kelapa sawit mengandungi sejumlah besar asid palmitik asid lemak tepu, asid oleik asid lemak tak jenuh tunggal, asid linoleik asid lemak tak jenuh, dan banyak vitamin B. Komponen yang tinggal membentuk minyak yang lain asid lemak, asid stearik serta asid myristik. Dalam 100 gram minyak sawit adalah 100 gram lemak. Protein, serat juga karbohidrat tiada dalam minyak.

Intoleransi dan alahan

Oleh kerana 100 gram minyak sawit mengandungi sekitar 900 kalori serta 100 gram lemak, ia mesti dinikmati secara sederhana. Kerana tepu asid lemak, pengambilan berlebihan boleh membawa bukan hanya untuk obesiti, tetapi juga tinggi kolesterol, lebih miskin darah tahap lipid dan jantung penyakit. Ini juga meningkatkan risiko kalsifikasi vaskular dan kencing manis. Semasa membeli, berhati-hati harus memastikan lemak yang digunakan berkualiti. Sebaiknya gunakan minyak sawit dara yang tidak halus yang tidak mengandungi lemak trans, kerana disyaki boleh menyebabkan pelbagai penyakit, misalnya Alzheimer penyakit dan juga penyakit usus Penyakit Crohn. Minyak kelapa sawit yang keras tidak sihat dan harus dielakkan dengan segala cara. Minyak sawit yang tidak terhidrogenasi, sebaliknya, tidak sihat jika dimakan secara sederhana.

Petua membeli dan dapur

Mereka yang menghargai kelestarian harus membeli minyak sawit dara dari penanaman organik dan ekologi, kerana masih mengandungi lebih banyak bahan asli berbanding minyak halus. Kelapa sawit segar dapat dikenali olehnya bau. Baunya manis dan beraroma, mengingatkan pada violet. Di samping itu, minyak sawit tulen ringan dan jernih. Sekiranya, sebaliknya, minyak sawit keruh, ini menunjukkan kurangnya penjagaan dalam pengeluaran minyak tersebut. Keasidan minyak sawit juga merupakan tanda kualiti. Pada prinsipnya, minyak yang mempunyai komponen berasid lebih sedikit berkualiti tinggi. Minyak sawit harus disimpan di tempat yang sejuk dan gelap dan sentiasa di dalam botol yang tertutup rapat. Minyak dengan cepat mengeluarkan bau lain. Sebotol yang belum dibuka akan bertahan sehingga lapan bulan. Tarikh luput, yang terdapat di label, memberikan petunjuk lebih lanjut. Setelah membuka botol, ia harus disimpan di dalam peti sejuk, kerana ini dapat meningkatkan jangka hayat minyak sawit.

Petua persediaan

Kelapa sawit digunakan dalam penyediaan produk makanan kerana mempunyai sifat fungsional khas. Sebagai contoh, ia meningkatkan rasa, tahan panas, tekstur semula jadi dan kehalusan. Oleh kerana haba yang tinggi serta ketahanan pengoksidaan, ia sangat popular sebagai lemak yang boleh dimakan. Di dapur digunakan untuk menggoreng, menggoreng dan Memasak. Minyak kelapa sawit sangat baik untuk menggoreng atau Memasak dalam kuali atau kuali. Ini juga menambah rasa eksotik dan warna yang menyelerakan untuk pelbagai jenis sup vegetarian, hidangan sayur dan nasi. Minyak kelapa sawit juga menambah rasa manis dan gurih untuk salad, perapan dan pembalut. Ia juga merupakan ramuan yang popular untuk penaik, sebagai minyak sawit digunakan untuk membuat marjerin. Ini memberikannya mentega-rasa seperti. Ia sering digunakan sebagai penyebaran. Tambahan pula, banyak produk gula-gula seperti coklat, roti bakar, pralin, kaca dan gula-gula ais krim dibuat dengan minyak, kerana minyak itu juga dapat diubah menjadi lemak khas berkualiti tinggi melalui pelbagai modifikasi. Minyak sawit juga merupakan bahan penting untuk karamel. Secara industri, minyak ini digunakan dalam pengeluaran lilin dan sabun.