Rintangan Hormon Tiroid: Punca, Gejala & Rawatan

Dalam ketahanan hormon tiroid, tiroid mencukupi hormon dihasilkan, tetapi tidak dapat mempengaruhi kelenjar pituitari atau organ periferal. Penyebabnya adalah kecacatan genetik reseptor hormon tiroid. Gambaran klinikal ketahanan hormon tiroid sangat berubah-ubah.

Apakah ketahanan hormon tiroid?

Dalam ketahanan hormon tiroid, kedua tiroid hormon, tiroksin (T4) dan triiodothyroxine (T3), tidak cukup berkesan. Terdapat dua bentuk ketahanan hormon tiroid. Terdapat ketahanan hormon tiroid periferi umum dan ketahanan hormon tiroid terpencil terhadap kelenjar pituitari atau organ lain. Tiroid hormon dihasilkan dalam sel epitel folikel dari kelenjar tiroid. Mereka diwakili oleh dua hormon seperti tiroksin (T4) atau triiodothyroxine yang lebih berkesan (T3). Kedua-dua hormon ini mengatur metabolisme tenaga dan pertumbuhan sel. Oleh itu, ia penting untuk kehidupan. Mereka bertindak melalui reseptor pada kelenjar pituitari dan organ periferal lain. Mereka tidak mempunyai kesan pada otak, limpa dan testis, tetapi di semua organ dan tisu lain mereka meningkatkan metabolisme. Selanjutnya, mereka mempunyai pengaruh terhadap aktiviti kelenjar endokrin. Mereka menggunakan pengaruh ini melalui kelenjar pituitari. Mereka mengatur gula metabolisme dengan meningkat insulin pengeluaran dan merangsang aktiviti kelenjar adrenal. Mereka juga diketahui mempengaruhi hormon seks.

Punca

Reseptor yang dipanggil diperlukan untuk aktiviti hormon tiroid. Yang molekul masuk ke reseptor ini dan dengan itu dapat mengembangkan keberkesanannya. Walau bagaimanapun, jika reseptor cacat atau tidak berkesan kerana mutasi, terdapat ketahanan hormon tiroid walaupun terdapat kepekatan hormon yang mencukupi. Dalam kebanyakan kes, mutasi diwarisi secara autosomal dominan. Sejak hormon tiroid tidak dapat cukup terikat pada reseptor, keberkesanannya terhad. Kerana keberkesanan yang rendah ini, badan menghasilkan lebih banyak lagi hormon tiroid. Oleh itu, dalam ketahanan hormon tiroid, kepekatan hormon tiroid meningkat. Berkesan, dengan peningkatan hormon kepekatan, fungsi dapat normal, meningkat, atau menurun. Ini menghasilkan gambaran klinikal yang berubah-ubah, yang hanya dapat dirawat secara individu. Hormon tirotropin (TSH) normal atau sedikit tinggi. TSH juga dipanggil hormon perangsang tiroid. Ia dihasilkan di kelenjar pituitari anterior dan bertanggungjawab untuk mengatur pengeluaran hormon tiroid. Apabila kepekatan hormon tiroid rendah, maka kepekatan peningkatan tirotropin, yang merangsang kelenjar tiroid untuk menghasilkan hormon. Sekiranya kepekatan hormon tiroid meningkat, kepekatan TSH berkurang. Selepas itu, kepekatan hormon tiroid juga menurun. Mekanisme pengawalseliaan ini tidak lagi berfungsi dengan baik dalam ketahanan hormon tiroid. Walaupun dengan tambahan pentadbiran hormon tiroid, kepekatan TSH tidak menurun, kerana walaupun pemberian hormon, keberkesanannya tidak terus meningkat. Dua gen berbeza mengekodkan reseptor tiroid. Salah satunya adalah THRA gen dari kromosom 17 dan yang lain adalah gen THRB dari kromosom 3. Mutasi pada salah satu atau kedua-dua gen ini boleh mengakibatkan kecacatan pada reseptor hormon tiroid, yang menyebabkan ketahanan hormon tiroid.

Gejala, keluhan, dan tanda

Penampilan dalam ketahanan hormon tiroid berbeza-beza. Itu bergantung pada apakah ada hipotiroidisme, hipertiroidisme, atau fungsi tiroid yang normal. Bergantung pada keparahan kecacatan pada reseptor, keberkesanan hormon tiroid juga berbeza-beza. Pesakit biasanya berkembang goiter. Selalunya terdapat hiperaktif, pembelajaran dan gangguan pendengaran, aritmia jantung atau gangguan perkembangan pusat sistem saraf dan rangka. Walaupun dalam keluarga, gejala penyakit mungkin berbeza. Yang dapat dibezakan adalah ketahanan umum dan ketahanan pituitari. Dalam ketahanan umum, fungsi tiroid mungkin normal walaupun tahap hormon meningkat. Walau bagaimanapun, hipotiroidisme juga dijumpai. Dalam ketahanan hormon tiroid pituitari, pengeluaran TSH meningkat kerana litar pengatur tidak berfungsi walaupun tahap tiroid meningkat. Walau bagaimanapun, tahap TSH yang meningkat menghasilkan tahap hormon tiroid yang lebih tinggi, yang kemudian dapat mempengaruhi organ-organ lain dan menyebabkan hipertiroidisme.

Diagnosis dan perkembangan penyakit

Untuk mendiagnosis ketahanan hormon tiroid, tahap hormon tiroid dan TSH diperiksa. Kedua-dua tahap hormon tiroid meningkat. TSH sama ada normal atau tinggi. Apabila T4 diberikan, tidak ada penurunan tahap TSH. Sekiranya tindakan hormon tiroid adalah normal, pentadbiran hormon tiroid akan mengakibatkan penurunan kadar TSH dengan segera.

Komplikasi

Gejala dan komplikasi ketahanan hormon tiroid bergantung kepada sama ada kelenjar tiroid dipengaruhi oleh hipotiroidisme or hipertiroidisme. Walau bagaimanapun, kedua-dua kerosakan mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap kehidupan harian dan kualiti hidup orang yang terjejas, sehingga rawatan perlu dilakukan. Dalam kebanyakan kes, a goiter berkembang. Selanjutnya, kebanyakan mereka yang terkena juga menderita hiperaktif dan oleh itu gangguan kepekatan. Ini boleh memberi kesan yang sangat negatif pembelajaran tingkah laku, terutama pada kanak-kanak, dan mungkin membawa kepada perkembangan yang terganggu. Gangguan pada jantung juga boleh berlaku kerana ketahanan hormon tiroid dan mesti diperiksa dalam konteks ini. Kerosakan kelenjar tiroid biasanya mempunyai kesan negatif pada organ dalaman, supaya ini juga boleh rosak. Rawatan ketahanan hormon tiroid biasanya dilakukan tanpa komplikasi. Mereka yang terjejas bergantung pada pengambilan hormon. Ini dapat mengehadkan dan mengurangkan gejala sepenuhnya. Dalam kebanyakan kes, bagaimanapun, pesakit bergantung pada sepanjang hayat terapi. Dengan diagnosis awal dan rawatan yang berjaya, jangka hayat pesakit tidak terjejas secara negatif oleh penyakit ini.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Gejala ketahanan hormon tiroid adalah individu dan tidak dapat disempitkan dengan tepat. Pada dasarnya, doktor diperlukan sebaik sahaja orang yang terkena mengalami penderitaan dalam kehidupan seharian, merasa tidak sihat dalam jangka masa yang lebih lama atau perubahan muncul yang mencetuskan kemerosotan kualiti hidup. Sekiranya terdapat masalah dalam mengatasi kehidupan sehari-hari, penurunan prestasi mental, kegelisahan atau hiperaktif, doktor harus menjelaskan penyebab keluhan tersebut. Sekiranya pembelajaran kesukaran menjadi jelas, jika keperluan biasa tidak dapat dipenuhi lagi, atau jika ada perubahan dalam mood, orang yang terkena memerlukan pertolongan. Turun naik berat badan, gangguan libido atau penyelewengan psikologi menunjukkan ketidakseimbangan hormon dalam organisma. Dihina kulit, rapuh kuku dan rambut gangguan pertumbuhan adalah tanda-tanda selanjutnya kesihatan kemerosotan. Bengkak di kawasan kelenjar tiroid menunjukkan pembesaran organ dan harus diperjelaskan. Sekiranya orang yang terkena dapat merasakan perubahan melalui palpasinya sendiri, doktor harus berunding. Sekiranya terdapat rasa sesak di tekak atau dada, atau jika ada masalah menelan atau bernafas, pesakit harus diperiksa dan dirawat. Pembesaran kelenjar tiroid boleh membawa sesak nafas dan dengan itu menyebabkan kegelisahan. Di samping itu, oksigen bekalan ke organisma berkurang, yang mengakibatkan peningkatan jantung aktiviti. Oleh itu, doktor mesti berjumpa walaupun jantung sedang berlumba.

Rawatan dan terapi

Rawatan ketahanan hormon tiroid bergantung kepada gejala yang berlaku. Sekiranya terdapat ketahanan hormon tiroid umum, fungsi tiroid mungkin normal. Kemudian tidak terapi ia perlu. Sekiranya nilainya terlalu rendah, T4 mesti diberikan dalam kepekatan yang diperlukan untuk fungsi tiroid normal. Ini berbeza dalam setiap kes. Sekiranya rintangan hormon tiroid hipofisis, hanya kelenjar pituitari yang dipengaruhi oleh rintangan. Semua organ lain bertindak balas secara normal terhadap hormon tiroid. Dalam kes ini, kerana tahap TSH meningkat melalui gangguan pituitari rangkaian pengatur hormon, tahap hormon tiroid juga meningkat. Semua organ yang terkena hormon tiroid kecuali kelenjar pituitari bertindak balas terhadap tahap peningkatan dalam bentuk hipertiroidisme. Dalam kes ini, usaha pertama adalah mengurangkan tahap TSH. Sekiranya ini tidak berjaya, penyingkiran lengkap kelenjar tiroid selalunya merupakan satu-satunya alternatif. Penggantian seterusnya terapi dipengaruhi oleh gambaran klinikal.

pencegahan

Kerana pewarisan ketahanan hormon tiroid biasanya autosomal dominan, individu dengan penyakit yang ingin mempunyai anak harus mencari manusia kaunseling genetik. Dalam bentuk pewarisan ini, 50 peratus penyakit ini ditularkan ke keturunan. Walau bagaimanapun, warisan resesif autosomal juga telah dijumpai dan harus dinyatakan melalui ujian genetik manusia.

Susulan

Rintangan hormon tiroid biasanya kongenital. Masalahnya boleh berbeza-beza kerana sel sasaran tidak memberi tindak balas yang mencukupi terhadap hormon tiroid yang sebenarnya ada. Kerana ketahanan hormon tiroid biasanya tidak dianggap sebagai penyakit yang sembuh setelah rawatan akut, tidak boleh dianggap sebagai tindak lanjut keadaan. Penjagaan susulan bersama dengan rawatan biasanya diperlukan seumur hidup. Walau bagaimanapun, kesannya mungkin berubah atau bergantian. Oleh itu, lawatan berkala ke pakar, dalam hal ini ahli endokrinologi, sangat diperlukan. Bergantung pada perjalanan penyakit, ujian tertentu darah parameter sangat diperlukan pada selang waktu tetap, serta pencitraan sonografi kelenjar tiroid itu sendiri, sejak goiter boleh berkembang. Bergantung pada perjalanan penyakit, gaya hidup tertentu atau diet mungkin ditunjukkan untuk pesakit. Ini mungkin merujuk kepada menjauhi yodium. Ahli endokrinologi akan memberikan panduan yang sesuai dalam hal ini dan, jika perlu, merujuk pesakit untuk kaunseling pemakanan. Oleh kerana rawatan sepanjang hayat harus dilakukan secara teratur, tidak ada perawatan selepas itu yang dapat dilakukan setelah penyembuhan, ini hanya dapat dibayangkan dalam kes individu dengan penyakit hipofisis yang kemudian berkembang. Kemudian, penjagaan selepas itu merujuk kepada kawalan tahap hormon dan sokongan ubat yang diperlukan untuk metabolisme normal.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Sekiranya terdapat ketahanan terhadap hormon tiroid, tidak ada pilihan pertolongan diri untuk mencapai penawar penyakit tersebut. Gejala-gejala gangguan ini berlipat ganda, tetapi sebahagiannya dapat diatasi dengan sesi latihan atau latihan tertentu. Sekiranya terdapat gangguan pembelajaran yang ada, adalah mungkin untuk terus melakukan penambahbaikan tanpa doktor melalui terapi yang secara khusus disesuaikan dengan keperluan pesakit. Bersama ahli terapi, seorang individu pelan latihan diciptakan, yang dapat dikembangkan dan dilanjutkan secara bebas di rumah. Sekiranya pesakit adalah kanak-kanak, penjaga dan saudara yang sah harus membantu menyelesaikan latihan pembelajaran. Ini meningkatkan kualiti hidup pesakit dan kebersamaan sosial. Oleh kerana tumpuan mungkin terganggu, sesi latihan harus disesuaikan dengan kemampuan dan keperluan pesakit. Situasi tuntutan yang berlebihan harus dielakkan. Di samping itu, tujuan dan kejayaan yang dicapai harus dipuji dan dihargai dengan sewajarnya. Untuk mengelakkan psikologi tekanan, pesakit harus diberitahu secukupnya dan pada peringkat awal mengenai kelainan fizikal dan mentalnya. Perbincangan terbuka dan penjelasan mengenai persoalan yang ada dapat membantu mengatasi penyakit ini dengan lebih baik dalam kehidupan seharian. Di samping itu, disarankan agar pendidikan menyeluruh mengenai pengembangan lebih lanjut sepanjang hayat.