Latihan diastasis rektus

Rastus diastasis sangat umum terjadi pada wanita yang telah mengalami beberapa kehamilan, seperti otot perut berulang kali diregangkan. Walaupun teruk berat badan berlebihan boleh meregangkan otot perut hingga diastasis rektus. Dalam kebanyakan kes, diastasis rektus dapat dirawat dengan baik dengan latihan yang disasarkan otot perut. Campur tangan pembedahan jarang berlaku. Anda mungkin juga berminat dengan artikel mengenai gimnastik regresi.

latihan

Perkara yang paling penting dalam rawatan diastasis rektus adalah menguatkan otot perut. Dengan menarik otot perut kembali ke kedudukan asalnya, diastasis rektus dapat diperbaiki. Sekiranya mengandung adalah penyebab diastasis rektus, lembut menguatkan otot perut boleh dimulakan secara langsung pada awal selepas bersalin.

1). Satu bermula pada bernafas dengan cara yang disasarkan. Otot perut kita juga adalah otot pernafasan dan berkontrak semasa menghembus nafas.

Dalam kedudukan terlentang dengan kaki dalam kedudukan tegak, seseorang menghirup melalui hidung dan kemudian menghembuskan nafas secara perlahan dan terkawal, selama mungkin, melalui mulut. Pada penghembusan nafas anda dapat merasakan otot-otot perut menguncup. Kemudian pusar dikendalikan, ditarik dalam bentuk bintang ke arah tulang belakang dan punggung bawah ditekan ke sokongan.

Latihan mesti dikuasai dengan selamat sebelum latihan perut lain ditambahkan. Perasaan badan yang baik sangat penting untuk latihan otot perut yang betul. Latihan ini tidak hanya sesuai untuk wanita yang baru melahirkan, tetapi pesakit lain dengan diastasis rektus juga dapat memulakan latihan mereka dengan cara ini.

2). Latihan diulang kira-kira 10 kali dengan perlahan dan secara terkawal. Selepas itu ia boleh dibuat lebih sukar, misalnya dengan menekan tangan ke atas paha yang bersudut dan angkat perlahan kepala apabila bernafas keluar.

Pandangan diarahkan ke arah tangan, yang memberikan sedikit tekanan pada paha. Ketegangan otot perut meningkat. 3).

Bahkan otot serong boleh dan harus dikuatkan. Untuk ini, latihan terakhir hanya sedikit diubahsuai. Pesakit meletakkan kedua tangan pada satu paha dan kelihatan dengan kepala ke arah tangan.

Latihan harus dilakukan terlebih dahulu di satu sisi dan kemudian sekitar 10 kali di sisi lain. Ketegangan berlaku semasa menghembus nafas, punggung bawah sentiasa bersentuhan dengan lantai. Kemudian, latihan juga boleh dilakukan dalam kedudukan empat kaki, pada kedudukan lateral atau dengan lengan sokongan.

Sebagai contoh, dalam kedudukan empat kaki, latihan berikut disarankan. 4). Pesakit meletakkan tangannya di bawah bahu, siku sedikit bengkok.

Lutut berada di bawah pinggul, kira-kira dua penumbuk sesuai di antara paha, belakang lurus, pandangan condong ke lantai. Sekarang cuba tarik butang perut berbentuk bintang melawan graviti ke arah tulang belakang. Perut diketatkan dengan kuat hingga ke sisi.

Ketegangan dapat diringankan pada mulanya, kemudian latihan dapat dibuat lebih sukar dengan mengangkat lengan atau kaki. Sekiranya diastasis rektus sangat ketara, pembalut atau korset dapat membantu menyatukan otot perut semasa latihan. Dalam rawatan fisioterapeutik, ahli terapi secara manual dapat mendekatkan otot-otot perut semasa latihan.

Latihan harus dilakukan setiap hari untuk mencapai hasil yang paling cepat dan berkesan. Walaupun terdapat diastasis rektus, pengangkatan berat dan regangan berat dengan peningkatan tekanan di perut harus dielakkan. Latihan lebih lanjut boleh didapati dalam artikel fisioterapi selepas mengandung dan lantai pelvik latihan mengandung.