Marathon Matlamat Musim Bunga

Ketika tahun baru bermula dan musim bunga hampir tiba, banyak orang mula berjoging latihan, kerana berlari secara semula jadi menyeronokkan! Hirup udara segar, bentuk badan dan naikkan semangat kesihatan pada masa yang sama - jika anda mengikuti peraturan tertentu, anda boleh melakukan sesuatu yang baik untuk tubuh dan diri anda berjoging.

Dari berjoging hingga maraton

Walaupun untuk kentang sofa sebelumnya, berlari adalah pengenalan yang baik untuk sukan. Berlari dan berjoging adalah antara sukan yang paling popular di kalangan orang Jerman. Sukan ini disertai dengan mitos mengenai maraton. Apa yang ada di sebalik itu? Dan pernahkah anda bermimpi menjalankan a maraton? Kami memberi petua langkah demi langkah bagaimana anda dapat mencapai matlamat besar.

Mitos maraton

Marathon mempesonakan. Bukan hanya hari ini, tetapi sejak zaman kuno. Menurut legenda, pada tahun 450 SM, setelah pertempuran orang Yunani melawan Parsi, seorang utusan dihantar dari kota Marathon ke Athena, sejauh 42.195 kilometer, untuk mengumumkan kemenangan orang Yunani. Setelah sampai di sana, dia dikatakan telah menyatakan kemenangan itu dengan kuat dan terakhir kekuatan, dan kemudian mati di tempat kejadian kerana keletihan.

Marathon yang menarik

Sama ada atau tidak mitos ini boleh diperdebatkan. Namun, hakikatnya adalah bahawa disiplin maraton Olimpik membawa ramai orang di seluruh dunia untuk berlari. Dan jangan risau, dengan persiapan yang baik, seorang profesional pelan latihan dan seimbang diet, serta pemeriksaan menyeluruh mereka sendiri kesihatan, matlamat dapat dicapai tanpa ketidakselesaan fizikal yang besar.

Oleh itu, jangan ditinggalkan oleh legenda, kerana sukan dan terutamanya joging mempromosikan kesihatan, mendapat sistem kardiovaskular berjalan dengan betul, menjadikan pegangan cinta yang tidak dicintai hilang dan hanya menyebarkan mood yang baik.

Persiapan adalah segalanya

Namun, sebelum anda mula berlari, anda perlu membuat persiapan yang baik. Sesiapa yang merancang untuk menjalankan maraton harus terlebih dahulu mendapatkan pemeriksaan perubatan dan memulakan latihan pada waktunya. Pakar menasihati pelari pemula untuk bersiap selama lebih kurang enam bulan.

Mereka yang kerap bersenam dan berjoging sekali atau dua kali seminggu mungkin memerlukan sedikit masa persediaan. Walau bagaimanapun, ini juga bergantung pada kesihatan anda sendiri dan keadaan. Sejak a pelan latihan harus ditubuhkan secara individu, adalah mustahak untuk mendapatkan nasihat profesional dan doktor di sini.

Marathon - latihan larian yang disasarkan

Yang baik rancangan latihan untuk maraton merangkumi beberapa selang intensiti berlari yang berbeza dan juga merancang rehat rehat. Untuk dapat mengikuti intensiti berlari yang berbeza, ada baiknya mengambil a jantung monitor kadar dengan anda dalam perjalanan.

Kira-kira empat minggu sebelum maraton, disarankan untuk menjalankan 70 peratus joging anda di zon aerobik. Ini panjang dan stabil ketahanan berjalan, dengan beban kerja sekitar 60 hingga 70 peratus kuasa maksimum sistem kardiovaskular. Perkara yang baik adalah bahawa larian ini berada dalam lemak-membakar zon.

20 peratus larian dalam latihan harus dilakukan pada tahap sederhana ketahanan kadar dan 10 peratus pada kadar perlumbaan. Semakin dekat anda ke maraton, semakin banyak larian perlumbaan akan meningkat.

Berikut adalah terperinci rancangan latihan untuk maraton.

Kurangkan tekanan dengan berlari

Jadi apa kesepakatan dengan maraton? Siapa yang secara sukarela menempuh jarak 42.195 kilometer antara tiga hingga lima jam? Banyak orang. Sesiapa yang pernah dijangkiti maraton demam dan mengalami apa yang disebut "runnershigh", memandikan perasaan bahagia, tidak dapat melepaskan diri dengan cepat.

Menurut cogan kata "membersihkan anda kepala", Banyak orang mula berjoging di tempat pertama. Mengurangkan tekanan dan meninggalkan masalah harian adalah motivasi No.1 bagi banyak orang.

Acara larian untuk dicuba

Walau bagaimanapun, tidak semestinya menjadi maraton. Di banyak bandar dan bandar, terutamanya pada musim bunga dan musim panas, larian diatur dengan jarak laluan yang berbeza.

Untuk mendapatkan rasa dan untuk merasakan kesan pertama untuk pertandingan dalam sukan di badan anda sendiri, acara larian ini sepadan dengan berat badan mereka emas. Di sini anda sudah dapat mengetahui bagaimana rasanya apabila penonton yang bersorak menemani anda hingga ke garisan penamat.