Bengkak di bawah Mata: Punca, Rawatan & Bantuan

Bengkak di bawah mata boleh muncul sebagai kantung atau edema lakrimal. Pembengkakan ini biasanya tidak berbahaya. Tetapi bengkak di bawah mata juga boleh disebabkan oleh jangkitan mata, lebam, sejuk simptom atau reaksi alahan di kawasan muka. Dalam kes ini, adalah perlu untuk menyiasat apa yang menyebabkannya berlaku langkah-langkah. Kulit penyakit atau bakteria patogen di mata juga boleh menyebabkan pembengkakan keradangan di bawah mata.

Apakah pembengkakan di bawah mata?

Bengkak di bawah mata biasanya disebabkan oleh air pengekalan (edema) atau keradangan. Mereka mesti selalu dinilai oleh doktor. Pada mulanya, pembengkakan di bawah mata didefinisikan sebagai pembengkakan setempat kulit dan tisu penghubung bawah mata. Ini disebabkan oleh air pengekalan dalam tisu. Pembengkakan boleh didasarkan pada sebab yang berbeza. Di satu pihak, ia boleh menjadi masalah kosmetik keturunan dan semata-mata. Walau bagaimanapun, pembengkakan di bawah mata juga boleh berlaku akibat kecederaan akut atau disebabkan oleh proses keradangan. Sekiranya berlaku kecederaan, perubahan warna akibat lebam cenderung berlaku selain pembengkakan di bawah mata. Walau bagaimanapun, pembengkakan di bawah mata juga boleh berlaku kerana terdedah kepada kuman dan virus di mata.

Punca

Pembengkakan mata yang teruk disebabkan oleh air pengekalan di bawah mata. Contohnya, edema pagi mungkin berkembang setelah malam berpesta. Pembengkakan mata juga boleh turun-temurun atau berkaitan dengan usia. Tipis kulit dan banyak limfa dan darah kapal sekitar mata mendorong peningkatan pengekalan cecair. Edema yang diucapkan di sekitar mata juga dikenali sebagai beg di bawah mata. Ini boleh muncul setelah bangun dan kemudian hilang. Kejadian satu sisi pembengkakan mata yang serius kesakitan di pinggir kelopak mata boleh menunjukkan stye atau bakteria yang sedang berkembang keradangan daripada konjunktiva. Walau bagaimanapun, bengkak mata, edema dan beg di bawah mata juga boleh menjadi masalah kosmetik yang kekal. Keradangan di kawasan mata dengan cepat membawa kepada pembengkakan di bawah mata. Organisme itu menyerang penyerang kuman dengan menyimpan lebih banyak air tisu. Apabila keradangan reda, bengkak juga sering hilang. Jenis lain dari kelopak mata bengkak dapat ditentukan secara genetik. Ia mungkin berlaku dalam keluarga. Hemangioma, juga dikenali sebagai kapilari hemangioma, juga menyebabkan pembengkakan di bawah mata. Agak jarang, penyebab pembengkakan adalah tumor ganas di kawasan mata. Reaksi alergi seperti gatal-gatal juga boleh menyebabkan pembengkakan di bawah mata. Sekiranya pembengkakan di bawah mata berlaku pada wanita hamil, itu mungkin merupakan tanda pertama preeklampsia. Mengandung- pembengkakan berkaitan kelopak mata juga dikenali sebagai gestosis. preeclampsia boleh menjadi berbahaya bagi ibu dan bayi jika tidak dirawat dengan segera. Sekiranya pembengkakan di bawah mata disebabkan oleh proses keradangan yang teruk di kawasan mata dan orbit, tindakan perubatan harus segera diambil. Bengkak di kawasan muka yang disebabkan oleh reaksi alergi yang teruk atau angioedema berisiko meningkat kejutan anaphylactic. Penyebab pembengkakan di bawah mata tidak selalu jelas. Selalunya, hanya gejala yang menyertainya yang menunjukkan penyebab pembengkakan mata.

Penyakit dengan gejala ini

  • Edema
  • Lebam akibat kecederaan
  • Edema kelopak mata
  • Herpes mata
  • Beg di bawah mata
  • Stye
  • Hives
  • Konjungtivitis
  • Keradangan mata
  • Edema Quincke
  • Pelbagai alahan

Komplikasi

Walaupun bengkak di bawah mata sering kali tidak berbahaya, ia boleh berlaku membawa kepada komplikasi. Sekiranya terdapat jangkitan dengan pembengkakan di bawah mata mesti segera dirawat. Jika tidak, terdapat risiko kerosakan yang tidak dapat dipulihkan pada mata. Bahaya nyawa ibu dan anak akan berlaku sekiranya berlaku pre-eklampsia. Eklampsia berikutnya adalah komplikasi yang ditakuti mengandung. Sekiranya tidak dirawat, ia sering mengakibatkan kematian. Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa pembengkakan di bawah mata mungkin tidak berbahaya, a pakar mata harus segera berjumpa.Komplikasi mata dapat menghadkan kemampuan melihat secara kekal. Bengkak di bawah mata juga boleh menjadi komplikasi setelah minum ubat. Dalam kes ini, ubat harus dihentikan setelah berunding dengan doktor yang hadir. Ia mungkin merupakan reaksi alahan or intoleransi dadah. Sekiranya pembengkakan di bawah mata telah berlaku akibat dari okular akut herpes penyakit, keparahan penyakit ditunjukkan oleh membakar, gatal-gatal dan a sensasi badan asing di mata. Yang pakar mata mesti berunding dengan segera sekiranya a herpes wabak disyaki pada atau di mata. Dengan setiap kejadian a herpes wabak pada atau di mata, terdapat risiko kehilangan bahagian kemampuan untuk melihat. Selain itu, kemungkinan menyebarkan virus herpes lebih jauh. Komplikasi akibat daripada bengkak di bawah mata biasanya ditunjukkan oleh gejala lain seperti kemerahan, kesakitan, membakar, kehangatan atau menyengat.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Sekiranya seseorang bangun setiap hari pada awal pagi dengan bengkak di bawah mata, ia mungkin tidak berbahaya. Bengkak di sekitar mata boleh dikaitkan dengan usia, hasil dari sejuk, atau keturunan. Oleh itu, mereka tidak memerlukan lawatan ke doktor. Pembengkakan mata yang tidak berbahaya juga sering berlaku selepas minum malam. Pengekalan air seperti itu biasanya hilang setelah bangun. Dingin pancuran mandian dapat membantu mengurangkan bengkak di sekitar mata. Walau bagaimanapun, jika gejala lain diperhatikan, perhatian lebih diperlukan. Pembakaran dan gatal mata dengan kemerahan dan sensasi badan asing menunjukkan penyakit mata. Ini memang memerlukan rawatan. Tidak kira sama ada alahan konjunktivitis, badan asing yang diceroboh atau wabak herpes. Lawatan ke doktor sangat diperlukan. Kemerahan dan bengkak muka juga boleh disertai dengan pustula atau sesak nafas. Dalam kes ini, sebuah reaksi alahan kepada kosmetik atau ubat-ubatan harus dipertimbangkan. Alergi terhadap makanan juga boleh membawa kepada reaksi seperti itu dan bengkak di bawah mata. Oleh kerana terdapat risiko kejutan anaphylactic atau pengembangan asma, nasihat perubatan segera dinasihatkan. Sekiranya perlu, doktor kecemasan harus diberitahu. Sekiranya bengkak di bawah mata disertai dengan gangguan penglihatan secara tiba-tiba, tidak biasa kesakitan atau mengeras di kawasan pembengkakan, lawatan ke doktor harus dijadualkan dengan segera. Potensi risiko yang meningkat juga ada bagi wanita hamil yang mengalami pembengkakan pada buku lali kawasan selain bengkak di bawah mata. Lawatan segera ke doktor mungkin mendedahkan preeklampsia, yang memerlukan rawatan. Juga, jika bengkak di bawah mata berlaku akibat daripada tekanan darah tinggi, ia memerlukan rawatan oleh doktor. Sekiranya edema disebabkan oleh buah pinggang atau gangguan tiroid, internis bertanggungjawab.

Diagnosa

Diagnosis pembengkakan luar biasa di bawah mata pertama kali diserahkan ke pakar mata. Dia menggunakan kaedah pemeriksaan biasa untuk mengesampingkan atau mengesahkan penyakit serius atau keradangan mata. Sekiranya wabak herpes disyaki di mata, ujian khas dapat memberikan maklumat mengenai apakah kecurigaan itu disahkan. Sekiranya terdapat kemerahan, gatal-gatal atau sakit, radang mata bakteria juga dapat terjadi. Sekiranya perlu, ujian smear akan memberikan maklumat mengenai patogen yang terlibat. Pembentukan edema yang berkaitan dengan usia di wajah sering kali disebabkan oleh fungsi organ yang merosot. Mereka juga boleh menunjukkan penyakit kronik. Dalam kes ini, doktor mesti memeriksa sama ada penahan air berlaku di jantung atau paru-paru. Edema di sekitar mata, misalnya, boleh menjadi petunjuk peningkatan jantung kegagalan. Seorang pakar perubatan perlu dirujuk untuk mendapatkan penjelasan. Dia akan menggunakan alat diagnostik yang sesuai untuk menentukan sama ada atau tidak bengkak di bawah mata menunjukkan penyakit serius. A darah kiraan dan sonografi dapat memberikan maklumat awal mengenai masalah tersebut. Sekiranya bengkak di bawah mata disyaki sebagai reaksi alahan, lawatan ke ahli alahan adalah wajar. Setelah mengambil a sejarah perubatan, ahli alahan boleh melakukan ujian alergi. Tahap diagnosis bergantung kepada kerumitan aduan.

Rawatan dan terapi

Rawatan pembengkakan di bawah mata bergantung pada gejala yang menyertainya atau pencetus penyakit yang mendasari. Sekiranya pembengkakan keturunan atau berkaitan dengan usia, saluran air sejuk dapat membantu. Dalam kes efusi tisu yang secara psikologinya sangat tertekan, pembedahan kosmetik dapat meningkatkan penampilan agak. Walau bagaimanapun, masalah yang mendasari cenderung berterusan. Sekiranya mata bengkak kerana selesema yang teruk, ubat penenang dan rehat di tempat tidur adalah dianjurkan. Rasa tidak selesa akan reda sebaik sahaja selesema reda. Sekiranya kecurigaan terhadap alahan telah disahkan, pencetus mesti dihentikan. Sekiranya perlu, antihistamin dapat mengurangkan simptom yang ada. Bengkak di kawasan mata dapat dikurangkan dengan penyejukan dan rehat yang berulang. Sekiranya perlu, rawatan dengan kortison boleh ditambah ke terapi dalam jangka masa pendek. Sekiranya penyakit mata, pembengkakan atau keradangan dapat diatasi titis mata dan salap. Kompres sejuk pada mata agak tidak digalakkan, kerana kuman boleh terbawa-bawa. Walau bagaimanapun, beg di bawah mata dapat ditenangkan dengan kompres penyejuk. Kompres sejuk juga dapat membantu pembengkakan mata setelah malam berpesta. Walau apa pun, mereka yang terkena edema muka harus minum banyak cecair. Ini membantu peredaran dan limfa saliran. Dengan penutup tempat tidur anti-alergi atau penutup tungau dan penapis udara yang kuat, pembengkakan di sekitar mata yang dipicu oleh beban debunga, tungau tempat tidur atau bulu pada kutu dapat dikurangkan.

Prospek dan prognosis

Pada awalnya, mata bengkak tidak disyaki penyakit serius atau radang mata kecuali terdapat gejala lain. Dalam kes edema kerana kehidupan dan aktiviti harian, prognosisnya baik. Dalam kebanyakan kes, penahan air hilang sepanjang hari atau sekurang-kurangnya berkurang. Edema paling kerap berlaku pada awal pagi, dengan selsema, dan dengan teruk keletihan. Pandangannya lebih buruk jika mata yang bengkak telah berkembang akibat penyakit mendasar yang tidak dikenali. Selagi penyakit yang mendasari pencetus tidak dirawat, peningkatan yang cepat tidak dapat diharapkan. Di hadapan seorang alahan, mata tetap bengkak secara kekal kerana sentuhan berterusan dengan alergen. Walau bagaimanapun, pembengkakan dapat diperbaiki atau dihilangkan dengan tepat langkah-langkah. Sekiranya aduan dan pembengkakan tersebut merupakan gejala jangkitan pernafasan yang teruk, ini harus segera diatasi. Dengan cara ini, komplikasi dapat dielakkan. Rungutan segera reda. Prognosisnya lebih teruk sekiranya virus itu asli selesema. Jika selesema berpanjangan, orang yang lemah mungkin berada dalam bahaya kehilangan nyawa kerana miokarditis. Prognosisnya baik hanya dengan rehat segera dan rawatan perubatan. Sekiranya perlu, pesakit harus dimasukkan ke hospital. Bengkak di bawah mata adalah masalah paling kecil.

pencegahan

Untuk mengelakkan pembengkakan yang dapat dicegah di bawah mata, gaya hidup sihat dan diet harus berusaha untuk. Kedua-duanya menjadi asas untuk meneruskan kesihatan. Mereka mengurangkan bahaya yang ditimbulkan oleh wabah herpes berulang di mata. A diet kaya dengan nutrien penting memberikan perlindungan yang baik terhadap selsema. Ia dapat mengelakkan pembentukan edema yang tidak diingini. Latihan dan rawatan Kneipp dapat bertambah baik saliran limfa. Minum satu setengah hingga dua liter air mineral sehari sering diabaikan. Namun, ia dapat memastikan penyingkiran lebihan air tisu yang lebih baik. Semakin kurang garam yang ditambahkan pada makanan, yang kurang ketara adalah pembengkakan yang berkaitan dengan usia atau keturunan di bawah mata. Khususnya, mengelakkan makanan yang diproses secara industri sangat disarankan. Makanan siap pakai sering dimuatkan dengan banyak garam, lemak dan gula. Mereka yang terjejas juga harus menghemat minuman beralkohol. Urutan wajah yang lembut dan kulit yang kencang dapat membantu mencegah edema di sekitar mata. Lebih awal pada hari itu peredaran semakin cepat, semakin cepat badan dapat membuang lebihan air tisu. Banyak bersenam di udara segar adalah sihat. Ia mendorong aktiviti peredaran darah. Renang di air tasik sejuk juga boleh menjadi penolong membantu mengatasi edema wajah. Perlindungan mata harus diberikan, jika boleh, oleh berenang or cermin mata hitam, topi matahari dan bagus kebersihan tangan. Ini mencegah penyebaran kuman dan kegatalan mata yang berlebihan.Alahan penghidap hanya boleh melawan tungau, debunga dan alergen lain sehingga tahap terhad. Pada waktu malam, alahan debunga penghidap boleh menggunakan pembersih udara dan antihistamin. Pada siang hari, mereka kebanyakan terdedah kepada debunga pada musim yang sesuai. Terhadap tungau tidur, penderita dapat melindungi diri mereka dengan keadaan yang tidak menyenangkan.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Terhadap beberapa pembengkakan di bawah mata tidak tumbuh ramuan. Paling baik, ia boleh dibuang melalui pembedahan atau agak dikurangkan dengan penyejuk. Walau apa pun, sangat berguna untuk minum dua liter air mineral pegun setiap hari. Ini merangsang pengangkutan limfa. Pembengkakan pagi di bawah mata dapat dirawat dengan penyejukan gelas atau gel penyejuk. Sekiranya tidak ada keradangan pada atau di mata, potongan timun yang diletakkan di mata akan membantu. Ini memberikan kelembapan dari luar dan sejuk pada masa yang sama. Pekeliling yang lembut urut dari kawasan mata yang bengkak juga boleh memberi kebaikan. Dengan pergerakan bulat, kulit di sekitar mata dilicinkan, diurut atau ditepuk dengan lembut. Sama ada berguna untuk mengikuti cadangan yang memberi nasihat mengenai penggunaan salap hemoroid atau salap dengan chestnut kuda ekstrak ke edema harus diperjelaskan dengan doktor yang hadir. Seperti itu salap memang mempunyai kesan dekongestan. Namun, penggunaannya disebut tidak biasa di kawasan mata. Istimewa penjagaan mata produk lebih baik. Ini merangsang penyahtinjaan dengan kafein or teh hijau ekstrak. Berhati-hati dinasihatkan untuk pemakai kanta lekap. Sekiranya jangkitan bakteria pada mata adalah penyebab pembengkakan, maka kanta lekap harus diganti. Mereka boleh menyebabkan jangkitan diri baru.