Mengunyah: Fungsi, Tugas & Penyakit

Mengunyah menyebabkan gigitan yang boleh ditelan dan lebih daripada sekadar mengurangkan ukuran makanan di mulut. Ini adalah langkah pertama dalam proses pencernaan dan sangat penting untuk gigi yang sihat dan utuh terusan.

Apa yang dikunyah?

Mengunyah menyebabkan gigitan yang boleh ditelan dan lebih daripada sekadar mengurangkan makanan di mulut. Ini adalah langkah pertama proses pencernaan. Dalam proses mengunyah mekanik, makanan diposisikan di antara barisan gigi, dihancurkan oleh pergerakan rahang berirama, dihancurkan, dan digiling oleh gigi. Mengunyah memulakan proses pencernaan dengan bantuan air liur dan enzim. Yang Rahang bawah bergerak ke atas dan ke bawah dan, ke tahap terhad, ke sisi. Setelah mengunyah, pulpa makanan ditelan dan melewati kerongkongan ke dalam perut, di mana pencernaan berterusan. Walaupun kebanyakan vertebrata tidak dapat mengunyah, mamalia yang lebih maju dilengkapi dengan organ mengunyah. Rahang manusia mempunyai gigi penggiling yang kuat dalam bentuk geraham, dan taring yang lebih tajam dalam bentuk gigi seri dan gigi taring, yang digunakan untuk menggigit dan menggiling makanan secara kasar. Jenis makanan menentukan proses mengunyah. Makanan pejal seperti daging memerlukan kunyah intensif untuk dikunyah, dan untuk makanan vegetarian, proses mengunyah juga bergantung pada sifat tanaman. Bahagian tanaman selulosa keras dan perlu dikunyah dengan baik sehingga tidak berat di perut.

Fungsi dan tugas

Mereka yang menggunakan fungsi tubuh seefektif alam semestinya menggunakan tenaga minimum dan menghasilkan kecekapan maksimum. Ini jelas terbukti dalam mengunyah. Mengunyah secara menyeluruh adalah bahagian asas pemakanan sihat dan penting untuk pencernaan yang baik. Walaupun begitu, pada masa kita bergerak pantas, kita kurang mementingkannya. Agar pencernaan berfungsi dengan baik, setiap gigitan harus dikunyah sekurang-kurangnya 30 kali sebelum menelan. Kerana mengunyah yang kuat pada orang yang sihat juga merangsang aliran air liur, makanan boleh dicampur dengan lebih baik. Lebih baik kita mengunyah, semakin kurang kerja perut dan usus perlu dilakukan kemudian. Masalah penghadaman dan kesakitan oleh itu berlaku lebih jarang. Risiko menelan udara juga dikurangkan dengan mengunyah dengan kuat. Pencampuran air liur yang baik memberi kesan yang baik pada organisma insulin pengeluaran. Kajian perubatan menunjukkan bahawa kunyah menyeluruh lebih rendah insulin dan darah gula tahap selepas makan daripada pemakan tergesa-gesa. Kunyah perlahan dan pekat membasuh lidah dengan pulpa makanan. The rasa tunas dari lidah diaktifkan dan merangsang pancaindera sehingga orang merasakannya bau dan rasa makanan dengan lebih intensif. The air liur mengandungi sel-sel imun yang melawan penyerang berbahaya seperti bakteria. Orang yang mengunyah dengan baik cenderung tidak mendapat selesema dan penyakit lain. Rahang juga memberi manfaat. Enzim seperti amilase dan mineral terkandung dalam air liur menguatkan gigi enamel dan menjadikan gigi lebih tahan. Sudah berada di kaviti oral, yang enzim memecahkan karbohidrat, yang kemudian dapat diserap dengan lebih mudah oleh darah. Bubur makanan tidak dicerna lebih jauh sehingga sampai ke usus kecil, yang melegakan pankreas. Mengunyah perlahan juga bermaksud bahawa rasa kenyang berlaku lebih lewat daripada makan dengan tergesa-gesa, tanpa lebih banyak makanan diserap. Ini sangat diingini semasa berdiet. Semasa mengunyah, gigi dimuat sama rata dan tulang rahang dan pengekalan gigi radas diperkukuhkan. Kerana semua sel di kaviti oral kini dibekalkan dengan optimum oksigen, bekalan nutrien juga lebih baik dan produk buangan lebih senang dibuang. Kunyah yang kuat juga mengurut gusi, yang lebih baik dibekalkan darah Akibatnya. Ini dapat mencegah penyakit periodontium, seperti penyakit periodontal. Menguatkan otot-otot mengunyah juga memberi kesan positif dan mencegah sendi temporomandibular yang berkaitan dengan usia artritis. Hanya apabila pulpa makanan hampir cair adalah masa yang tepat untuk menelan.

Penyakit dan keluhan

Kerana mengunyah sangat wajar bagi kita, kita terlalu sedikit memperhatikan prosesnya. Mereka yang makan tergesa-gesa lupa menikmati makanan. Selain kurang mengunyah, tidak wajar diet adalah sebab utama kehilangan gigi pramatang atau penyakit gigi, gusi dan rahang. Kue, berdarah gusi dan penyakit periodontium membawa gangguan pengambilan makanan dan boleh dikaitkan dengan teruk kesakitanWalaupun penjagaan gigi yang betul sangat penting, mengunyah tidak boleh diabaikan. Latihan herba dapat mencegah sebilangan besar penyakit pergigian. Kunyah yang betul akan mengeluarkan cairan kekebalan dalam air liur sehingga lebih banyak sel pertahanan diaktifkan di saluran gastrointestinal. Walaupun perut akhirnya dapat memecah makanan dengan bantuan asid perut, ia harus bekerja keras untuk melakukannya. Kemungkinan makanan itu akan dikelilingi oleh asid gastrik untuk jangka masa yang lama dan bahan-bahannya yang berharga akan musnah. Sekiranya makanan yang terlalu banyak masuk ke dalam usus, makanan tersebut juga kurang baik dan sering mulai menapai. Ini disertai oleh gejala yang tidak menyenangkan seperti kembung perut dan pedih ulu hati. Untuk membolehkan vili di usus kecil untuk memecah makanan dengan betul, cendawan makanan harus setebal cair dan hanya mengandungi zarah kecil. Mengunyah dengan betul adalah cara mudah untuk mengawal dan mengurangkan berat badan. Makan yang tergesa-gesa dan mengunyah yang buruk sebenarnya dapat meningkatkan lemak perut dan dengan itu dapat mendorong arteriosclerosis, penyakit kardiovaskular, penyakit metabolik dan juga kanser. Doktor juga telah menunjukkan bahawa mengunyah secara menyeluruh dapat mengurangkan risiko jenis 2 kencing manis mellitus. Berat badan yang berlebihan orang yang mempunyai cita-cita diet mendapat faedah terutamanya daripada mengunyah secara menyeluruh; terima kasih kepada pemalar gula darah tahap, mereka tidak mengalami keinginan walaupun jumlah makanan yang mereka makan berkurang dan dapat mencapai berat impian mereka dengan lebih mudah. Dengan seimbang gula tahap, berat badan tetap stabil dalam jangka masa panjang. Mengunyah secara menyeluruh meningkatkan kualiti hidup dan menjadikan anda lebih sihat.