Kelalaian: Sebab, Rawatan & Bantuan

Listlessness menggambarkan keadaan kekurangan tenaga yang berterusan, penyebabnya boleh menjadi pelbagai gangguan atau keadaan perubatan. Kerana pelbagai sebab, menyeluruh sejarah perubatan dan rawatan individu diperlukan. Bentuk kelalaian yang ringan dapat dicegah dan dapat disembuhkan tanpa bantuan perubatan, sementara kes yang lebih parah memerlukan perhatian perubatan.

Apakah kelalaian?

Listlessness mewakili jangka pendek atau jangka panjang keadaan dicirikan oleh kekurangan tenaga secara umum. Ketidakseimbangan mewakili a keadaan bertahan untuk jangka masa pendek atau lebih lama yang dicirikan oleh kekurangan tenaga secara umum. Seseorang yang menderita kelalaian sering memerlukan peningkatan tidur. Dia masih tidak dapat memotivasi dirinya untuk melakukan tugas seharian. Persekitaran menganggap tingkah laku orang yang lesu sebagai kurang inisiatif dan lesu. Orang yang terlibat berusaha menyelesaikan tugas harian. Namun, dia tidak dapat membawa dirinya untuk melaksanakannya. Kelalaian kadang-kadang mengumumkan dirinya dengan bentuk yang lebih ringan, yang disebut kekurangan pemanduan. Kebalikan dari kelalaian adalah mendorong lebihan. Ia bukan penyakit, tetapi gejala kelalaian. Ia mungkin berakar pada pelbagai gangguan fizikal atau psikologi. Oleh itu, rawatan termasuk mencari gangguan yang mendasari dan menghilangkannya.

Punca

Penyebab kelalaian bervariasi dan berkisar dari keadaan keletihan jangka pendek hingga keadaan perubatan yang teruk. Penyebab kelalaian jangka pendek boleh menjadi jangkitan awal, sementara tekanan serta kurang bersenam. Oleh kerana kelalaian biasanya menyebabkan peningkatan keperluan untuk tidur, salah satu penyebabnya mungkin kurang tidur. Ini sering terjadi berkaitan dengan tuntutan yang tinggi dalam kehidupan seharian dan dapat berkembang menjadi yang disebut sindrom burnout. Malnutrisi boleh menyebabkan tubuh kekurangan zat penting untuk penukaran tenaga. Sebagai contoh, kekurangan kekal besi, vitamin B12, asid folik or yodium boleh membawa kepada kelalaian. Sebab-sebab lain yang mungkin boleh kemurungan, skizofrenia atau pingsan. Yang terakhir adalah keadaan ketegaran dengan penuh kesedaran. Stupor boleh berlaku akibat teruk kemurungan or skizofrenia. Gangguan ketagihan boleh menyebabkan kelalaian, begitu juga dengan kesan sampingan dari beberapa ubat. Penyakit yang mempengaruhi otak juga kemungkinan penyebab kelalaian. Ini termasuk demensia, pukulan dan meningitis. Tumor atau keradangan lain di dalam badan boleh membawa kepada kelalaian, seperti yang boleh jantung, hati or buah pinggang penyakit, serta gangguan tiroid.

Penyakit dengan gejala ini

  • Sindrom burnout
  • Sindrom keletihan kronik
  • Sindrom Keletihan
  • Schizophrenia
  • Kemurungan
  • Hipotiroidisme
  • Alahan dadah
  • Kencing manis
  • Gangguan Afektif
  • Hypercalcemia
  • Kekurangan vitamin D
  • Kekurangan serotonin

Diagnosis dan kursus

Untuk dapat mendiagnosis kekurangan pemanduan, doktor atau doktor melakukan a sejarah perubatan. Untuk tujuan ini, kemungkinan penyebab dipertimbangkan dan orang yang terjejas ditanya mengenai keadaan ekonomi dan sosialnya. Ubat dan penggunaan ubat serta tabiat pemakanan juga dibincangkan. Pemeriksaan seterusnya memberikan petunjuk gangguan fizikal, seperti tumor. Kurangnya pemanduan boleh sangat berbeza: Jika disebabkan oleh gangguan sementara, biasanya hilang dengan sendirinya setelah gangguan itu dapat dihilangkan. Dalam kes yang teruk, kelalaian boleh menjadi teruk. Orang yang terjejas kemudian tidak dapat lagi memenuhi keperluan fizikal asas, seperti makan dan minum. Selalunya, tempoh kelalaian berkaitan dengan keparahan penyakit yang mendasari.

Komplikasi

Ketidakseimbangan adalah gejala utama kemurungan dan mungkin juga berlaku sebagai gejala penyakit mental yang lain. Sejauh mana, kegagalan untuk melakukan aktiviti yang diperlukan boleh dianggap sebagai "komplikasi" atau masalah yang disebabkan oleh kelalaian. Ini menyebabkan pengabaian kebersihan diri dan, dalam kes kelalaian yang lebih melampau, juga pengabaian pengambilan makanan dan cecair. Ini boleh mengakibatkan pelbagai kesihatan masalah. Mungkin ada penurunan berat badan dan orang yang terkena boleh diabaikan. Sudah tentu, ini tidak berlaku dalam semua kes kelalaian, tetapi hanya apabila kelalaian adalah gejala penyakit dan juga sangat ketara. Pelbagai masalah sosial juga boleh timbul dari kelalaian yang ketara. Ini termasuk, misalnya, kehilangan pekerjaan atau kehilangan perkongsian dan persahabatan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa orang yang terlibat hampir tidak lagi dapat melakukan aktiviti dengan sendirinya dan dengan demikian mengabaikan tanggungjawab sosial. Masalah yang disebabkan oleh kelalaian akan bertambah buruk jika penyebab kelalaian tidak dikenali dan diperlakukan. Rawatan tidak diharapkan dapat membawa peningkatan segera dalam keadaan - ini memerlukan masa. Walaupun begitu, terapi dari gangguan yang mendasari adalah mustahak untuk membolehkan orang yang terjejas menjalani kehidupannya secara bebas. Keupayaan untuk menjalani kehidupan sehari-hari yang normal hilang secara sembunyi-sembunyi dengan kelalaian.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Sekiranya kelalaian sementara, keletihan atau keletihan, tidak selalu perlu berjumpa doktor secara langsung. Walau bagaimanapun, sekiranya keadaan berterusan untuk jangka masa yang lebih lama atau berlaku berulang kali, disarankan agar gejala tersebut diperjelaskan oleh doktor. Ada kemungkinan bahawa kelalaian disebabkan oleh penyakit yang serius. Ini mungkin ditunjukkan oleh aduan seperti berpeluh malam, darah di dalam najis, membran mukus yang jengkel atau masalah dengan pergerakan usus yang menyertai keletihan umum. Dianjurkan juga untuk berjumpa doktor jika gejala tidak dapat diubati dengan cara penanggulangan khas seperti tidur, perubahan diet atau bersenam, atau jika keletihan sangat sengit. Pesakit yang merasa dibatasi oleh kurangnya pemanduan dalam kehidupan seharian dan bekerja atau yang mengalami mood kemurungan yang menyertainya harus berjumpa pakar. Perkara yang sama berlaku untuk serangan yang tidak dapat dijelaskan keletihan atau keletihan setelah melakukan aktiviti yang kurang berat. Ada kemungkinan bahawa ada masalah psikologi yang tidak dapat ditangani tanpa bantuan dari luar. Sekiranya kecuaian berlaku selepas mengambil ubat atau menggunakan dadah, doktor dapat menentukan penyebabnya dan biasanya dapat mengatasi masalah dengan cepat. Secara umum, kelalaian adalah alasan untuk berjumpa doktor jika ia berlaku pada kanak-kanak atau orang yang nampaknya sihat, atau jika ia berkembang secara tidak sengaja. Perkembangan gejala yang kronik biasanya dapat dicegah dengan campur tangan awal.

Rawatan dan terapi

Bergantung pada penyakit yang mendasari kelalaian, rawatan juga sangat berbeza. Bentuk sementara boleh disembuhkan dengan kelonggaran teknik dan senaman teratur di udara segar. Dalam beberapa kes, ini dapat diperluas ke transformasi keseluruhan gaya hidup. Tujuannya adalah untuk memberi tubuh lebih banyak tenaga dan menambah simpanannya. Sekiranya terdapat kekurangan asas besi, asid folik, vitamin B12 or yodium, penyediaan yang sesuai diberikan dalam dos yang tinggi. Di samping itu, doktor atau pakar pemakanan boleh menyelesaikan masalah a diet merancang dengan bekerjasama dengan orang yang terjejas untuk menyokong diet seimbang. Sakit mental biasanya dirawat dengan antidepresan, antipsikotik dan / atau psikoterapi. Semasa psikoterapi, seorang ahli terapi berusaha untuk menyelesaikan sebab-sebab kelalaian bekerjasama dengan orang yang terkena dan menyembuhkannya. Dalam kes penyakit fizikal, gambaran klinikal masing-masing biasanya dirawat dengan ubat. Dalam kes penyakit ketumbuhan, sinaran dan kemoterapi boleh dilakukan, begitu juga pembedahan membuang tisu tumor.

Prospek dan prognosis

Kelalaian mempunyai pelbagai sebab fizikal dan psikologi. Walau bagaimanapun, kesannya sebahagian besarnya adalah psikososial. Orang yang menderita kelalaian tidak lagi mempunyai tenaga untuk melakukan tugas sehari-hari, yang dapat membawa kepada sejumlah masalah dalam kehidupan profesional dan peribadi mereka. Walaupun tugas profesional dikuasai dan dengan demikian keselamatan ekonomi diberikan, orang-orang yang lesu suka mengabaikan kehidupan peribadi dan akhirnya menderita. Persahabatan dan hubungan dengan ahli keluarga hilang dan mereka berisiko menjadi kesepian atau mengalami masalah seperti kemurungan. Di samping itu, kelalaian biasanya membawa kepada gaya hidup yang tidak aktif, yang berakhir dengan obesiti jika diet salah atau tidak sihat. Oleh kerana ini seterusnya mempengaruhi hormon mengimbangi orang yang terjejas, dalam banyak kes ini memburukkan lagi kelalaian yang sudah ada dan menjadi tidak mungkin pesakit masih dapat kesihatan masalah tanpa pertolongan luar. Walaupun kelalaian boleh membawa akibat, ini tidak bermaksud bahawa setiap kejadian itu mesti berbahaya. Pada orang yang sihat, kadang-kadang terdapat fasa kelalaian yang disebabkan, misalnya, oleh kegagalan atau memikirkan semula keputusan dan tindakan sebelumnya. Ini adalah perkara biasa dan merupakan sebahagian daripada proses psikologi yang dilalui orang sebelum mereka mengenali masalah dan bertindak sewajarnya. Kekurangan pemanduan yang dihasilkan seharusnya tidak menjadi keadaan tetap.

pencegahan

Untuk mengelakkan kelalaian, membantu memperhatikan a mengimbangi antara senaman, rehat dan udara segar, serta diet yang bervariasi. Makanan seimbang harus cukup besi, asid folik, vitamin B12, dan yodium. Iodin bertanggungjawab untuk fungsi optimum kelenjar tiroid, jadi diet yang kaya dengan yodium dapat mencegah hipotiroidisme. Bersukan dan bersenam di udara segar, serta banyak waktu siang, membantu mencegah kemurungan, yang merupakan penyebab kelalaian. Konsultasi berkala dengan doktor adalah disarankan untuk penyakit fizikal.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Kelalaian boleh menjadi sangat tertekan dalam kehidupan seharian. Walau bagaimanapun, mereka yang terkena dampak mempunyai beberapa pilihan untuk mengendalikan kelalaian mereka dengan merancang rutin harian mereka secara khusus. Untuk satu perkara, perancangan kehidupan seharian yang tersusun adalah cara yang baik untuk memulakan hari dengan pemikiran yang teratur. Banyak orang yang lesu mengalami kesulitan dengan rutin harian mereka ketika mereka berhadapan dengan banyak perkara yang belum selesai. Mereka tidak tahu harus memulakan dari mana dan ini meningkatkan masalah kelalaian. Adalah wajar untuk memberi struktur pada hari dengan urutan waktu yang jelas dan jadual yang tetap. Sebaliknya, mereka yang terjejas harus memastikan untuk menetapkan tujuan kecil dalam kehidupan seharian. Tidak ada yang membuat anda kurang bermotivasi daripada selalu berfikir bahawa anda menghadapi banyak tugas yang tidak dapat diselesaikan. Matlamat kecil yang dapat dicapai, seperti setengah jam yang tetap untuk tugas rumah tangga yang jelas, memberikan keselamatan. Setelah titik ini tercapai, motivasi untuk meneruskan hari semakin meningkat. Kekurangan motivasi dalam kehidupan seharian sering dapat dikurangkan dengan menghabiskan waktu di udara segar. Tubuh dan jiwa mendapat manfaat daripada senaman dan oksigen. Walaupun berjalan kaki dengan kerap dapat mengatasi fasa kelalaian.