Jangkitan Faraj: Punca, Gejala & Rawatan

Jangkitan faraj atau jangkitan faraj merangkumi semua penyakit di mana keradangan berlaku di kawasan faraj. Penyebabnya berbeza-beza dan banyak, jadi secara menyeluruh pemeriksaan ginekologi sangat mustahak untuk mengubati penyakit secara disasarkan. Namun, peluang penyembuhannya bagus di Jerman.

Apakah jangkitan faraj?

Jangkitan faraj adalah antara keadaan yang paling biasa yang membawa pesakit ke pakar sakit puan. Pelbagai sebab, termasuk kebersihan intim yang berlebihan, ovulasi berlebihan mekanikal - dikenali sebagai sindrom bulan madu - dan antibiotik penggunaan, membawa untuk gangguan flora faraj. Yang sihat flora faraj dicirikan di atas semua oleh bilangan asid laktik bakteria. Ini menjaga persekitaran berasid semula jadi vagina dalam julat pH 4 - 4.5 dan dengan itu mencegah pendaraban berbahaya kuman. Dalam keadaan terganggu flora faraj, berbahaya patogen dapat membiak dan mencetuskan pelbagai inflamasi jangkitan faraj. Gejala bervariasi dan bergantung pada patogen tertentu.

Punca

Yang paling penting patogen jangkitan faraj akan diperkenalkan secara ringkas di bawah. Kesemuanya, dalam jumlah yang berlebihan, menyebabkan peningkatan pembuangan, membakar dan / atau gatal dengan keparahan yang berbeza-beza, dan bengkak atau kemerahan. Khas bakteria jangkitan faraj, disebabkan terutamanya oleh Gardnerella vaginalis, adalah bau pelepasan yang mencurigakan. Pencetus jangkitan faraj virus yang paling penting adalah herpes simplex virus dan virus papilloma manusia. Herpes simplex dimanifestasikan oleh vesikel pada faraj yang diketahui dari luka sejuk. Papilloma manusia virus menyebabkan kebanyakannya jinak ketuat kemaluan, yang agak mengganggu penglihatan dan jarang menyebabkan gejala. Walau bagaimanapun, sel berubah dan seterusnya kanser serviks juga boleh berlaku. Sebilangan besar jangkitan faraj disebabkan oleh ragi Candida Albicans, yang dicirikan oleh keputihan yang kelihatan seperti keju kotej dan kesakitan semasa membuang air kecil. Sekiranya jangkitan faraj disebabkan oleh protozoa, yang dapat ditemukan di selaput lendir, pelepasan akan berbau busuk dan berbuih. Faktor risiko lain adalah penularan patogen semasa hubungan seksual.

Jangkitan faraj yang biasa dan biasa

  • Vaginosis bakteria
  • Vaginitis (keradangan pada vagina)
  • Kulat faraj (mycosis faraj)
  • Keputihan
  • Herpes genital (herpes genital)
  • Chlamydia (jangkitan klamidia)

Gejala, gejala dan tanda

Bergantung pada jenis dan keparahannya, jangkitan faraj boleh menyebabkan berlainan gejala. Vaginosis bakteria dimanifestasikan terutamanya oleh kulit kerengsaan di bahagian bawah perut, seperti kesakitan, gatal-gatal atau kemerahan. Bersama ini, pelepasan abu-abu keputihan mungkin kelihatan. Terdapat juga bau intim yang tidak enak dan berbau masam. Pada aminvaginosis, doktor mungkin melihat pH yang meningkat dengan ketara melebihi 4.5. Jangkitan fungus pada faraj menyebabkan gatal yang teruk dan membakar di faraj dan juga di kawasan intim sekitarnya. Di samping itu, pembengkakan dan kemerahan berlaku. Lapisan atau pelekat boleh terbentuk di kawasan labia dan kelentit, yang kadang-kadang bau tidak menyenangkan. Jangkitan kulat juga ditunjukkan oleh keputihan putih kekuningan atau kelabu dari faraj, yang, bagaimanapun, biasanya tidak berbau. Vaginosis virus menyebabkan gejala yang serupa, tetapi lebih berlarutan. Jangkitan dengan trikomonad tidak simptomatik dalam 85 peratus kes. Tanda-tanda yang mungkin adalah keputihan, kesakitan semasa membuang air kecil dan gatal-gatal yang sengit. Jangkitan faraj biasanya mereda selepas beberapa hari. Gejala khas menyebabkan ketidakselesaan teruk pada wanita yang terkena. Namun, biasanya, vaginosis tidak berbahaya dan dapat diubati dengan baik. Kesan lewat atau aduan kronik tidak mungkin.

Diagnosis dan kursus

Berdasarkan gejala yang dijelaskan, pakar sakit puan mendapat petunjuk awal mengenai agen penyebab penyakit tersebut jangkitan faraj. Khususnya, penerangan yang tepat mengenai ketetapan yang diperhatikan dan tingkah laku seksual sebelum munculnya gejala pertama adalah penting. Untuk mendiagnosis flora vagina yang terganggu, tentukan nilai pH dan tentukan pencetusnya dengan pasti, pakar sakit puan mengambil sapu dari vagina dan menyiapkan kultur bakteria dan kulat. Pemeriksaan dekat pada vagina juga sangat membantu. Sekiranya terdapat jangkitan yang disebabkan oleh protozoa, vagina yang bengkak dan sangat sensitif mukosa dapat dilihat. Jangkitan dengan herpes simplex atau papilloma manusia virus juga muncul di pemeriksaan fizikal melalui tipikal kulit simptom. Prognosis biasanya baik; hanya jangkitan dengan virus papilloma manusia yang boleh membawa kepada penyakit serius.

Komplikasi

Jangkitan faraj biasanya tidak menyebabkan komplikasi besar. Pada mulanya, vaginosis bakteria menyebabkan kesakitan semasa buang air kecil atau hubungan seksual dan boleh menjejaskan kesejahteraan. Sekiranya keadaan kronik, ia boleh berlaku membawa kepada aduan psikologi seperti kemurungan atau kompleks rendah diri. Bahaya paling besar di vaginosis bakteria berasal dari ginekologi keradangan. Terutama kawasan genital luaran, faraj pintu masuk, yang tiub fallopio dan selaput lendir serviks terdedah kepada jangkitan. Sekiranya jangkitan faraj berlaku semasa mengandung, terdapat peningkatan risiko keguguran. Di samping itu, ada risiko mereka yang terkena jangkitan menjangkiti pasangan mereka tanpa disedari dan dengan itu menjadi sakit lagi. Semasa merawat jangkitan faraj, risikonya berasal dari rawatan yang tidak sesuai dan tidak betul langkah-langkah. Kebersihan intim yang berlebihan, misalnya, boleh memburukkan lagi gejala dalam beberapa kes. Penggunaan produk perawatan yang menjengkelkan dapat menyebabkan kerengsaan dan, dalam keadaan terburuk, menyebabkan penyebaran jangkitan ke bahagian tubuh yang lain. Penggunaan antibiotik dikaitkan dengan pelbagai kesan sampingan dan interaksi. Sebagai contoh, perut kesakitan, cirit-birit or kulit kerengsaan sering berlaku.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Jangkitan faraj membuat lawatan ke pakar sakit puan yang diperlukan selambat-lambatnya apabila terdapat gejala yang ketara. Sebab untuk berjumpa pakar termasuk gatal-gatal atau membakar di faraj atau sakit. Walau bagaimanapun, kemungkinan gejala jangkitan faraj yang lain juga menjadi alasan bagi mereka yang terkena berjumpa doktor. Ini termasuk pembuangan, perubahan bau atau perubahan konsistensi lendir. Pada dasarnya, semua perubahan pada vagina dianggap sebagai alasan perubatan untuk berjumpa pakar sakit puan. Di samping itu, jumlah kemungkinan jangkitan faraj adalah besar. Sebilangan besar daripada mereka mengalami gejala tanpa gejala atau hanya terdapat gejala yang dapat dilihat. Oleh itu, perubahan terkecil sekalipun harus diambil sebagai kesempatan untuk melakukan pemeriksaan. Juga, kebanyakan jangkitan faraj tidak berbahaya dan dapat dirawat dengan mudah. Walau bagaimanapun, lawatan cepat ke doktor selalu disarankan. Di satu pihak, ini melindungi kemungkinan pasangan seksual dari jangkitan. Sebaliknya, terdapat juga jangkitan yang boleh menyebabkan kerosakan sensitif pada tisu vagina dari masa ke masa. Di samping itu, jangkitan bakteria, misalnya, juga boleh berpindah dari vagina. Jangkitan bersama uterus, misalnya, harus dielakkan dengan segera.

Rawatan dan terapi

Terapi untuk jangkitan faraj adalah berdasarkan patogen yang dikenal pasti dan kebanyakannya ditujukan kepada orang yang terkena dan pasangan seksualnya. Tidak dibenarkan melakukan hubungan seks sehingga gejala mereda. Penting juga untuk menyelaraskan flora vagina dengan mengelakkan faktor penyebab dan, jika perlu, menyokong pertumbuhan semula dengan supositoria yang mengandung asid laktik bakteria. Jangkitan faraj yang disebabkan secara bakteria dan jangkitan dengan protozoa dirawat antibiotik ditadbir sebagai tablet, faraj krim atau suppositori. Jangkitan bakteria dirawat pada wanita yang tidak hamil hanya jika pesakit mengalami gejala, pada wanita hamil selalu. Terapi jangkitan dengan virus papilloma manusia atau herpes simplex boleh dijalankan oleh pesakit dengan virostatik salap or tablet. Hanya dalam kes yang teruk, rawatan perubatan dengan asid trikloroasetik or terapi laser ia perlu; pembedahan membuang kawasan kulit yang terjejas juga boleh dilakukan. Candida Albicans dirawat dengan antimikotik as krim, suppositori atau tablet. Dari sudut pandang homeopati, ekstrak biji limau gedang juga disyorkan.

pencegahan

Untuk mencegah jangkitan faraj, kebersihan intim yang sihat, berhati-hati dalam memilih pasangan seksual, dan hubungan seksual yang dilindungi adalah disyorkan. Tidak ada perlindungan 100% terhadap virus papilloma manusia, jadi semua gadis harus menjalani vaksinasi sebelum hubungan seksual pertama mereka. Pemeriksaan ginekologi secara berkala juga melindungi dengan mengawal ph faraj.

Penjagaan selepas itu

Flora vagina fisiologi boleh dipengaruhi secara negatif oleh banyak faktor (contohnya, pengaruh persekitaran, tingkah laku seksual, tekanan, diet). Oleh itu, penjagaan selepas waktu harus bertujuan untuk menjaga persekitaran semula jadi, fisiologi flora vagina untuk mengelakkan jangkitan semula. Dianggarkan terdapat kadar kambuhan sekitar 60 peratus setelah jangkitan faraj. Untuk profilaksis, persediaan yang mengandungi lactobacilli boleh diberikan dalam bentuk suppositori faraj atau tablet. Ini bertujuan untuk menyebabkan peningkatan flora kuman fisiologi faraj. Persediaan ini harus diberikan sekurang-kurangnya empat minggu. Bahkan ada cadangan yang membincangkan jangka masa enam hingga lapan minggu. Pendekatan lain untuk profilaksis selepas rawatan atau berulang adalah pengasidan fisiologi pH vagina. Tujuannya di sini adalah untuk mencapai / mengekalkan pH fisiologi yang rendah sekitar empat. Asid laktik persediaan ada dalam bentuk tablet atau supositoria. Sejak faraj kuman lebih suka pakaian yang lembap, hangat, pakaian ketat dan kedap udara di kawasan intim harus dielakkan. Kebersihan intim yang berlebihan adalah kontraproduktif, kerana ini boleh memberi kesan buruk terhadap nilai pH. Sebaiknya ganti seluar dalam setiap hari dan basuh pada suhu yang lebih tinggi. Sekiranya menggunakan seluar dalam seluar dalam, pastikan untuk menukarnya dengan kerap dan gunakan barang bernafas.

Inilah yang boleh anda lakukan sendiri

Jangkitan faraj boleh disebabkan oleh kulat atau bakteria dan menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan. Semua jangkitan faraj biasanya dapat dilakukan oleh wanita untuk membantu diri sendiri. Walau bagaimanapun, dalam semua kes, perkara berikut berlaku: diagnosis oleh doktor mesti disahkan dengan jelas terlebih dahulu. Sekiranya penyakit itu berulang lagi, bantuan diri juga dapat menggantikan lawatan ke doktor. Perkara berikut berlaku untuk kebanyakan jangkitan faraj: Mereka mengganggu yang semula jadi mengimbangi di persekitaran flora faraj. Oleh itu, pertolongan diri bertujuan terutamanya untuk mengembalikan lingkungan ini ke tahap fisiologi. Asid laktik adalah faktor penting di sini. Ini boleh dimasukkan ke dalam vagina dalam bentuk tablet dan supositoria. Bantuan semula jadi diberikan oleh tampon biasa yang telah dicelupkan secara semula jadi yogurt sebelum penyisipan. Ia juga dapat menghilangkan rasa gatal yang sering dikaitkan dengan jangkitan faraj kerana kesan penyejukannya. Semula jadi yogurt juga boleh digunakan untuk profilaksis di luar jangkitan akut. Ia memberi kesan positif pada flora vagina. Kebersihan adalah faktor penting dalam jangkitan faraj, tetapi tidak boleh berlebihan dengan produk pembersih yang keras. Pembersihan ringan dengan suam-suam kuku air cukup mencukupi. Seluar dalam mesti diganti setiap hari semasa jangkitan akut dan dibasuh pada suhu tertinggi. Kapas lebih berfaedah di sini daripada serat sintetik.