Coccygodynia: Punca, Gejala & Rawatan

Tulang belakang bawah kesakitan mencirikan kesakitan coccygodynia atau tulang ekor. The keadaan sering sembuh selepas beberapa minggu. Secara perubatan, rawatan simptom biasanya diberikan.

Apa itu coccygodynia?

Coccyx kesakitan harus dinilai secara perubatan. Coccygodynia kadang-kadang disebut sebagai coccygeal neuralgia. Oleh itu, coccygodynia adalah keadaan yang menjelma di tulang belakang bawah pada tahap tulang ekor (beberapa vertebra yang atrofi dan saling terhubung), terutamanya oleh ciri kesakitan. Kesakitan yang berlaku di hadapan coccygodynia sering membakar, menarik atau menikam. Sebagai peraturan, kesakitan coccygodynia berlaku terutamanya pada posisi duduk. Berkembang, tulang ekor yang terkena coccygodynia adalah bahagian kerangka kaudal yang mundur. Nama coccygodynia berasal dari kumpulan tulang (os coccygis) yang dipengaruhi oleh kesakitan pada keadaan. Coccygodynia adalah keadaan yang jarang berlaku. Sekiranya coccygodynia berlaku, ia mempengaruhi wanita.

Punca

Kemungkinan penyebab coccygodynia berbeza-beza. Coccygodynia tidak selalu boleh dikaitkan dengan sebab tertentu. Selalunya, coccygodynia adalah akibat kecederaan yang dialami akibat jatuh ke kawasan gluteal. Tetapi coccygodynia juga boleh disebabkan oleh tekanan lain; contohnya, duduk di permukaan yang keras untuk jangka masa yang panjang. Coccygodynia juga boleh disebabkan oleh keadaan lain yang mendasari: Contohnya, apa yang disebut lumbalgias (dikenali sebagai sakit pinggang), cakera herniated atau tumor di kawasan tin coccyx membawa kepada coccygodynia. Coccygodynia juga boleh disebabkan oleh penyakit ginekologi atau malformasi coccyx. Tambahan pula, campur tangan kelahiran atau pembedahan dapat meningkatkan coccygodynia. Dalam banyak kes, coccygodynia juga disebabkan oleh psikologi tekanan.

Gejala, keluhan, dan tanda

Coccygodynia ditunjukkan oleh gejala yang berbeza. A membakar atau berdenyut-denyut sakit pada coccyx kawasan adalah ciri keadaan. Penderita sering mengalami sensasi menarik atau menyengat, digabungkan dengan pemanasan bahagian badan yang terlalu panas. Gejala tidak semestinya terhad pada kawasan coccyx, tetapi juga boleh memancar ke kawasan tulang belakang dan lumbar atas. Kesakitan berlaku terutamanya ketika berdiri dan duduk. Selalunya kesakitan sangat teruk sehingga aktiviti seperti hubungan seksual dan buang air besar tidak lagi mungkin dilakukan. Ini boleh mengakibatkan simptom psikologi yang lain. Gejala umum yang disertakan seperti malaise dan demam mungkin berlaku. Selain itu, postur berpanjangan boleh membawa kepada kecacatan, sendi dan sakit tulang, ketegangan dan kejang. Gejala biasanya mereda setelah beberapa lama. Dalam kes individu, aduan kronik mungkin timbul. Aduan sekunder yang mungkin berlaku penyelarasan gangguan, sekatan pergerakan, gangguan peredaran darah dan sakit saraf. Dalam keadaan tertentu, penyakit yang mendasari boleh menyebabkan gejala yang tidak spesifik. Komplikasi psikologi yang biasa termasuk mood depresi, serangan panik dan mudah marah. Dengan syarat bahawa gejala dan keluhan coccygodynia individu dirawat pada peringkat awal, kesihatan masalah dapat diatasi dengan pantas dan cepat.

Diagnosis dan kursus

Untuk mendiagnosis coccygodynia, konsultasi menyeluruh dengan doktor biasanya dilakukan terlebih dahulu. Perbualan ini kemudian diikuti oleh a pemeriksaan fizikal. Sekiranya kecurigaan coccygodynia timbul dalam konteks ini, kecurigaan ini dapat disahkan dengan pelbagai prosedur. Prosedur diagnostik mana yang berguna bergantung, antara lain, kepada penyebab coccygodynia yang disyaki. Contohnya, mungkin berguna untuk melakukan MRI (pengimejan resonans magnet) atau CT (tomografi dikira) kawasan pelvis. Ultrasound juga digunakan untuk mendiagnosis coccygodynia organik. Bergantung pada penyebab coccygodynia, perjalanannya boleh berbeza-beza antara satu individu dengan individu yang lain. Dalam banyak kes, coccygodynia berlangsung selama beberapa hari hingga beberapa minggu dan kemudian reda. Kadang-kadang, coccygodynia boleh berlanjutan selama beberapa tahun dan akhirnya menjadi kronik.

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes, coccygodynia hilang tanpa rawatan perubatan. Dalam kebanyakan kes, sakit di tulang belakang hilang semula dengan sendirinya dan tidak ada komplikasi tertentu. Bukan perkara biasa bagi mereka yang terjejas membakar atau sakit menikam. Kesakitan ini boleh merebak dari tulang pucuk ke kawasan lain di badan dan menyebabkan rasa tidak selesa di kawasan ini juga. Kualiti hidup orang yang terjejas sangat terhad dan dikurangkan oleh coccygodynia. Ia juga tidak biasa berlaku sekatan pergerakan dan juga penyelarasan gangguan berlaku. Aktiviti tertentu atau amalan sukan biasanya tidak lagi mungkin dilakukan oleh orang yang terkena. Sekatan ini sering membawa kepada keluhan psikologi atau mood dan kemurungan lain. Dalam kebanyakan kes, rawatan itu sendiri hanya bersifat simptomatik, sehingga sakitnya dirawat dengan bantuan ubat-ubatan atau melalui pelbagai terapi. Tidak ada komplikasi tertentu. Jangka hayat tidak dikurangkan oleh coccygodynia dalam kebanyakan kes.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Sekiranya rasa sakit menarik, menikam atau terbakar di kawasan coccyx, ini harus dibawa ke doktor keluarga atau pakar perubatan sukan secepat mungkin. Sekiranya aduan tersebut berlaku selepas kemalangan atau jatuh, disyorkan lawatan segera ke doktor. Tanda-tanda amaran lain yang harus diperjelaskan adalah rasa sakit semasa buang air besar atau hubungan seksual, serta kesukaran untuk berdiri atau duduk. Sekiranya gejala ini diperhatikan, mungkin ada yang mendasari kesihatan masalah yang perlu diatasi. Mereka yang baru-baru ini menderita a kekacauan coccyx, cakera herniated, atau keadaan ginekologi sangat rentan terhadap perkembangan coccygodynia. Tumor di kawasan coccyx juga sakit pinggang dan sindrom kerengsaan akar juga antara faktor-faktor risiko yang perlu dijelaskan dengan cepat. Orang yang terjejas harus berjumpa doktor keluarga atau pakar ortopedis dalam beberapa hari dan gejala-gejala tersebut dapat dijelaskan. Kenalan lain termasuk kiropraktor dan pakar dalam penyakit tertentu. Kanak-kanak mengadu sakit pada coccyx harus disampaikan kepada pakar pediatrik.

Rawatan dan terapi

Rawatan coccygodynia pada mulanya berdasarkan penyebab utama keadaan pada individu. Dalam kes di mana tidak ada penyebab organik untuk coccygodynia, rawatan perubatan coccygodynia biasanya berpusat pada kawalan gejala; menangani kesakitan. Salah satu cara untuk mengatasi kesakitan yang berkaitan dengan coccygodynia adalah dengan penggunaan a anestetik tempatan (anestetik tempatan). Anestetik disuntik ke kawasan yang menyakitkan badan dan dengan itu melegakan kesakitan dalam tempoh tindakannya. Langkah-langkah yang juga boleh memberi kesan menghilangkan rasa sakit termasuk disasarkan fisioterapi, akupunktur dan pelbagai kelonggaran kaedah. AIDS yang boleh menyumbang kepada melegakan kesakitan jangka pendek pada coccygodynia termasuk baji atau cincin tempat duduk. Sekiranya coccygodynia didasarkan pada faktor psikologi, antara lain, psikoterapi individu dapat membantu mengatasi kesakitan. Sekiranya coccygodynia dikaitkan dengan kesakitan yang sangat ketara dan berterusan pada orang yang terkena, ada pilihan untuk kateter untuk menyediakan bekalan agen anestetik atau analgesik jangka panjang.

Prospek dan prognosis

Pada prinsipnya, coccygodynia dapat disembuhkan. Bergantung pada penyebab gejala, rancangan rawatan akan berbeza-beza. Pada banyak pesakit, penyembuhan spontan dapat didokumentasikan. Ini sangat mungkin berlaku sekiranya terdapat kegembiraan jangka panjang dan tubuh dapat mencapai pertumbuhan semula melalui kemampuannya untuk menyembuhkan dirinya sendiri. Sekiranya terdapat ketegangan kekal pada tulang belakang bawah, prognosis akan bertambah buruk. Dalam kes ini, kemerosotan regresi secara tiba-tiba tidak mungkin. Orang yang terkena menjalani latihan fisioterapeutik dan harus mengubah rutin hariannya. Bantuan dari kawasan yang terjejas diperlukan untuk penambahbaikannya kesihatanUrutan pergerakan harus diubah dalam jangka panjang dan selaras dengan keperluan organisma. Dengan mengoptimumkan beban dan menyusun semula kehidupan seharian, pelepasan aduan jangka panjang dapat dicapai. Jika tidak, terdapat risiko peningkatan kesakitan. Selain itu, penyakit sekunder boleh merebak disebabkan oleh keluhan yang berterusan, menyebabkan kemerosotan keadaan keseluruhan. Prognosis sangat tidak baik dalam kes penyakit tumor yang ada. Kanser terapi diperlukan dan penghapusan tumor ditunjukkan. Rawatan dan campur tangan pembedahan dikaitkan dengan banyak risiko dan kesan sampingan. Terdapat kemerosotan kualiti hidup dan psikologi yang kuat tekanan. Pada peringkat lanjut penyakit ini, pesakit berisiko mati pramatang.

pencegahan

Untuk mengelakkan coccygodynia, boleh membantu, misalnya, untuk merawat kecederaan dengan cepat setelah jatuh pada coccyx. Ini mungkin, misalnya, dengan bantuan menghilangkan rasa sakit salap. Memanfaatkan pemeriksaan awal untuk keadaan pelvis yang boleh menyumbang kepada coccygodynia juga dapat membantu mencegah coccygodynia. Sebagai contoh, untuk mengelakkan konflik psikologi membawa kepada coccygodynia, ia boleh diatasi secara psikoterapi.

Penjagaan selepas itu

Penjagaan selepas itu langkah-langkah terbukti agak sukar dalam kebanyakan kes coccygodynia. Dalam penyakit ini, biasanya perlu terlebih dahulu mengenal pasti sebab penyakit ini agar tidak ada kompilasi lebih lanjut. Dalam banyak kes, coccygodynia boleh hilang dengan sendirinya, sehingga tidak diperlukan rawatan susulan. Sebagai peraturan, orang yang terkena penyakit ini harus mengambil mudah dan tidak melakukan aktiviti yang tertekan, fizikal atau berat. Kaki khususnya harus dihindarkan, walaupun rehat di tempat tidur atau penggunaan pelbagai berjalan kaki bantuan juga boleh memberi kesan positif pada coccygodynia. Sekiranya kesakitan, ubat penahan sakit boleh juga diambil, walaupun penting untuk memastikan bahawa dos yang betul digunakan dan ubatnya diambil dengan kerap. Seorang doktor harus selalu mendapatkan nasihat sekiranya terdapat ketidakpastian atau jika ada pertanyaan. Selanjutnya, fisioterapi boleh memberi kesan positif terhadap perjalanan penyakit ini. Pesakit juga dapat mengulang banyak latihan di rumah dan dengan itu mempercepat penyembuhan coccygodynia. Penyakit ini biasanya tidak mengurangkan jangka hayat orang yang terkena.

Inilah yang boleh anda buat sendiri

Terdapat beberapa pilihan pertolongan diri yang tersedia bagi penghidap coccygodynia. Keadaan biasanya dapat dicegah dengan mudah dengan memeriksa dan merawat kecederaan atau ketidakselesaan pada tulang ekor dengan cepat. Menghilangkan rasa sakit salap or krim juga boleh memberi kesan positif terhadap perjalanan penyakit ini. Selanjutnya, pemeriksaan berkala di kawasan pelvis juga disarankan, terutamanya jika terdapat ketidakselesaan di kawasan ini. Kesakitan coccygodynia dapat diatasi dengan pelbagai terapi. Akupunktur atau pelbagai kelonggaran latihan, seperti yoga, sesuai. Selanjutnya, pelbagai objek, seperti baji tempat duduk juga dapat meningkatkan rasa sakit bagi pesakit. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku kesakitan yang sangat teruk atau kecemasan akut, mereka harus diperiksa dan dibius oleh doktor. Sekiranya coccygodynia menimbulkan ketidakselesaan psikologi, perbincangan dengan ahli psikologi atau dengan ahli terapi dapat membantu. Perbincangan dan hubungan dengan orang lain yang terjejas atau dengan rakan atau keluarga terdekat juga berguna. Orang lain yang terjejas boleh menyumbang kepada pertukaran maklumat dan mungkin memberi nasihat mengenai cara mengurangkan gejala.