Kekurangan Zat Besi: Punca, Gejala & Rawatan

Kekurangan zat besi, atau kekurangan zat besi, terjadi ketika seseorang tidak dapat menyerap cukup zat besi dari makanan. Kekurangannya disertai oleh gejala yang tidak menyenangkan, beberapa di antaranya bahkan boleh mengancam.

Apakah kekurangan zat besi?

A darah ujian besi tahap digunakan oleh doktor untuk mendiagnosis lebih lanjut pelbagai penyakit. Kekurangan zat besi dikatakan berlaku ketika feritin tahap di darah mencapai nilai yang terlalu rendah. Ferritin adalah bahan yang berfungsi sebagai kedai untuk besi. Sekiranya tidak mencukupi, kekurangan zat besi berlaku. The kulit mereka yang terjejas menjadi pucat, kuku menjadi rapuh dan membentuk alur, rambut jatuh lebih kerap, dan mungkin terdapat lebam putih kecil di sudut mulut dikenali sebagai rhagades. Tanda-tanda biasa yang lain adalah sakit kepala, pening, kepekatan masalah, meningkat keletihan dan jiwa yang tidak stabil. Pesakit dengan besi kekurangan tidak lagi dapat mengatasi fizikal dan mental tekanan, kerana besi penting untuk oksigen pengangkutan - ia digabungkan ke dalam hemoglobin. Tanpa oksigen, badan pada amnya tidak lagi berfungsi dengan baik.

Punca

Selalunya, kekurangan zat besi disebabkan oleh orang miskin diet orang yang terjejas. Dia tidak mengambil cukup makanan yang mengandung zat besi dalam bentuk yang dapat disatukan oleh tubuh ke dalam metabolisme. Makanan siap pakai industri sering menyebabkan kekurangan zat besi, kerana jumlah yang terkandung di dalamnya sering tidak mencukupi untuk keperluan harian dan tetap tidak dapat diserap dengan baik kerana pemprosesan yang berat. Bayi yang diberi makan siap pakai susu yang tidak diperkaya dengan zat besi mempunyai peningkatan risiko satu hari mengalami kekurangan zat besi. Ovo- atau lacto-vegetarian dan vegan juga sangat berisiko, kerana mereka kekurangan daging yang mengandung zat besi dan tidak selalu dapat memenuhi keperluan mereka dengan bantuan sayur-sayuran. Namun, pendarahan dalaman untuk jangka waktu yang lebih lama, seperti yang disebabkan oleh bisul atau tumor, juga merupakan kemungkinan. Wanita hamil juga sering mengalami kekurangan zat besi, begitu juga wanita pada umumnya kerana pendarahan haid yang berlebihan.

Gejala, keluhan dan tanda

Kekurangan zat besi jangka pendek biasanya tidak menimbulkan aduan besar. Mereka yang terjejas merasa letih dan lelah, tetapi gejala ini hilang semula sebaik sahaja tubuh dibekalkan dengan nutrien yang mencukupi. Kekurangan zat besi kronik ditunjukkan oleh penurunan prestasi, biasanya dikaitkan dengan pelupa, kepekatan masalah dan sakit kepala. Ini sering disertai dengan kegelisahan dan kegelisahan dalaman. Selain itu, mereka yang terkena tidak lagi merasakan selera makan dan menderita pelbagai aduan gastrousus. Di samping itu, terdapat kesukaran menelan, pedih ulu hati dan membakar lidah. Dalam kes yang teruk, serangan kelemahan mungkin berlaku. Gangguan dalam peraturan haba juga antara tanda biasa. Terdapat juga peningkatan kerentanan terhadap jangkitan. Secara luaran, kekurangan zat besi dapat diakui pucat kulit dan membran mukus. The kulit juga kering dan kecederaan berlaku lebih cepat. Di bibir dan sudut mulut, ini dapat dilihat oleh keretakan, kecederaan dan keradangan. Sekiranya kekurangan zat besi, kuku juga rapuh dan menunjukkan bintik-bintik putih khas. Terdapat teruk keguguran rambut, dan rambut yang tersisa kusam dan rapuh. Secara umum, kekurangan zat besi menimbulkan rasa sakit yang kuat disertai dengan rangkaian tanda-tanda dalaman dan luaran.

Diagnosis dan kursus

Kekurangan zat besi didiagnosis oleh feritin nilai dalam darahOleh itu, doktor akan memerintahkan pengumpulan sejumlah kecil darah. Nilai zat besi terlalu stabil untuk benar-benar mendiagnosis kekurangan. Ferritin, sebaliknya, sebagai bahan simpanan, hanya terdapat dalam kuantiti yang banyak yang diperlukan. Norma tahap feritin berbeza, tentu saja, pada orang yang berlainan usia dan jantina. Kekurangan zat besi biasanya menampakkan diri sehingga tidak menyedari gejala dan tanda patologi sehingga kekurangannya sudah meningkat. Tambahan pula, simptomnya hanya mengancam jika, misalnya, pengsan berlaku - ini tidak biasa, tetapi hanya tersentak kebanyakan pesakit yang terjaga untuk diperiksa oleh doktor.

Komplikasi

Kekurangan zat besi boleh menyebabkan beberapa komplikasi. Satu kemungkinan sekuel adalah anemia, yang berlaku terutamanya apabila terdapat kehilangan zat besi yang teruk atau ketika penyakit ini kronik anemia menyebabkan kekurangan pengeluaran sel darah merah dan, akibatnya, menjadi teruk keletihan dan sakit kepala, antara gejala lain. Di samping itu, diucapkan perubahan kulit seperti kuku rapuh dan sudut koyak mulut mungkin berlaku. Sekiranya keadaan berterusan untuk masa yang lama, masalah kardiovaskular seperti berdebar-debar dan dada sakit juga berlaku. Jarang, struktur membran terbentuk di esofagus, yang berkaitan dengan kesukaran menelan dan sesak nafas. Akibat kekurangan zat besi juga dapat terjadi sindrom pica yang disebut, di mana terdapat otot nokturnal kejang, kuku nipis dan bumi atau kanji yang kuat. Pada wanita, kekurangan zat besi boleh membawa kepada ketiadaan haid dan seterusnya akan menimbulkan komplikasi. Wanita hamil dengan kekurangan zat besi mempunyai peningkatan risiko kelahiran pra-matang or kelahiran mati. Pada kanak-kanak dan orang tua, mungkin anemia boleh juga membawa kepada keruntuhan peredaran darah. Apabila kekurangan zat besi diatasi dengan bantuan zat besi tambahan, penghitaman najis sementara mungkin berlaku. Selanjutnya, terdapat risiko alergi dan intoleransi terhadap yang ditetapkan tambahan.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Sekiranya gejala seperti sakit kepala, tangan sejuk atau kaki, dan rendah tekanan darah diperhatikan, mungkin terdapat kekurangan zat besi yang mendasari. Lawatan ke doktor adalah disyorkan jika gejala tidak mereda walaupun terdapat perubahan diet. Sekiranya simptomnya teruk, doktor harus segera berjumpa. Tanda amaran seperti otot kejang, keletihan dan masalah penglihatan menunjukkan kekurangan zat besi yang maju - dalam kes ini, anda seharusnya bercakap kepada doktor dengan segera. Sekiranya komplikasi seperti jantung berdebar-debar, sakit dada atau sesak nafas berlaku, ini adalah keadaan kecemasan perubatan. Klinik terdekat mesti segera berjumpa. Ini juga berlaku jika kuku cacat, deringan telinga yang luar biasa diperhatikan atau haid kejang berlaku. Wanita hamil harus mendapatkan nasihat perubatan pada tanda pertama kekurangan zat besi. Perkara yang sama berlaku untuk kencing manis pesakit, orang yang kekurangan imun dan orang tua atau sakit. Sesiapa sahaja yang tergolong dalam kumpulan risiko ini harus kekurangan kekurangan zat besi dengan cepat. Sekiranya gejala muncul sebagai sebahagian daripada penyakit yang mendasari, lebih baik menghubungi doktor yang bertanggungjawab. Kekurangan zat besi umumnya tidak bermasalah, dengan syarat aduan tersebut dapat diatasi lebih awal.

Rawatan dan terapi

Dalam jangka masa panjang, rawatan terdiri daripada perubahan diet. Kekurangan zat besi diet diatasi dengan menunjukkan kepada orang yang terkena makanan yang mengandungi banyak zat besi. Dia makan lebih banyak dan mencegah kekurangan zat besi dari berulang. Rempah seperti pasli, spearmint or thyme mengandungi banyak besi sebaik sahaja ia kering, tetapi juga koko, daging babi dan sapi hati, kacang soya atau amaranth. Di samping itu, bergantung pada usia, pesakit diberi zat besi tambahan, tetapi mereka tidak boleh berlebihan. Vitamin C boleh memperbaiki penyerapan dari besi; iaitu penyerapan oleh badan. Sudah semestinya minum jus oren, yang tanpa gula dan semula jadi. Dalam kanser pesakit dengan kekurangan zat besi, seseorang juga sering mengatasinya infusi besi, yang boleh membawa untuk peningkatan mendadak keadaan. Vegetarian dan vegan perlu mencegah kekurangan zat besi dengan memilih sayur-sayuran yang betul jika mereka tidak mahu kembali makan daging. Wanita yang tidak hamil boleh diberi peraturan hormon.

Prospek dan prognosis

Prognosis yang baik untuk kekurangan zat besi sebahagiannya bergantung pada mengesannya sedini mungkin dan sebahagian dari apa yang menyebabkannya. Setelah penyebabnya disiasat dan kekurangan zat besi didiagnosis, biasanya dapat diatasi dengan baik. Kekurangan zat besi yang normal disebabkan oleh diet yang tidak seimbang, setelah pendarahan atau pembedahan, selama mengandung atau dalam sukan yang kompetitif dapat dirawat tanpa masalah dengan suplemen besi khas. Ia menjadi lebih sukar jika disebabkan oleh penyakit gastrointestinal kronik atau tumor. Rawatan dengan suplemen zat besi biasanya dapat memperbaiki kekurangan zat besi dalam 3 hingga 6 minggu, tetapi makanan tambahan harus terus diminum selama kira-kira setengah tahun sehingga simpanan zat besi diisi dengan cukup. Selama ini, darah diperiksa berulang kali untuk memeriksa tahap zat besi secara berkala dan dapat mengesan pendarahan tersembunyi. Sekiranya jumlah sel darah merah telah meningkat dengan ketara setelah sekitar 1 minggu pengambilan, prognosisnya baik. Sekiranya gejala masih berlaku setelah mengambil suplemen zat besi selama beberapa minggu, pemeriksaan semula diperlukan untuk melihat apakah ada penyakit lain yang masih perlu dirawat.

pencegahan

Cara terbaik untuk mencegah kekurangan zat besi adalah dengan memperhatikan pemakanan yang betul. Ini dapat mengelakkan kekurangan zat besi yang disebabkan oleh diet. Wanita hamil mesti berjumpa dengan pakar sakit puan tepat pada waktunya dan darah mereka diuji secara berkala untuk mengesan walaupun kekurangan zat besi ringan dan merawatnya sebelum menyebabkan kerosakan serius.

Susulan

Penjagaan susulan bertujuan untuk mencegah berlakunya kekurangan zat besi. Ini biasanya menjadi tanggungjawab pesakit setelah berjaya di peringkat awal terapi. Dia memilih diet yang sesuai. Ikan, daging, ayam dan kacang sangat sesuai untuk memenuhi keperluan. Selain itu, teh hitam, kopi dan susu harus dielakkan. Tetapi vitamin juga mesti dalam diet. Beberapa bahagian buah-buahan dan sayur-sayuran harus dimakan setiap hari. Kekurangan zat besi kerana diet yang tidak seimbang, pembedahan, mengandung atau sukan yang kompetitif dapat diatasi dengan langkah-langkah disenaraikan. Seorang doktor mendiagnosis kekurangan zat besi melalui ujian darah. Nilai ferritin yang disebut memberikan kesimpulan yang mencukupi. Di samping itu, gejala khas memberi petunjuk. Penjagaan susulan yang lebih lama biasanya diperlukan jika penyakit gastrousus atau tumor menyebabkan kekurangan zat besi. Makanan tambahan besi harus diambil seperti yang ditetapkan. Ujian darah berkala mengikuti. Namun, komplikasi tidak dapat dicegah. Masa diagnosis sangat penting untuk kejayaan rawatan. Semakin awal kekurangan zat besi dikesan, semakin baik prognosisnya. Oleh itu, individu mesti berjumpa doktor sekiranya mengalami keletihan yang berterusan, sakit kepala yang berterusan dan kesukaran untuk berkonsentrasi. Perkara ini berlaku terutama bagi pesakit yang pernah mengalami kekurangan zat besi sebelumnya.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Individu yang terkena kekurangan zat besi dapat mengatasinya dengan mengubah diet mereka. Harus ada cukup zat besi dalam makanan yang mereka makan. Daging, ikan, ayam juga kacang sangat baik. Khususnya, masuk akal untuk makan daging dan ikan berkualiti tinggi. Zat besi yang terdapat dalam daging dapat diserap lebih baik daripada makanan tumbuhan. Walaupun begitu, terdapat banyak makanan tumbuhan yang penting. Herba dan rempah ratus perlu disebut. Parsley kaya dengan zat besi dan vitamin C. Vitamin C memastikan lebih baik penyerapan dari besi tanaman. Sesiapa yang terkena kekurangan zat besi harus mengelakkannya sepenuhnya susu, kopi dan teh hitam. Produk ini menghalang penyerapan dari besi. Masih air, sebaliknya, sangat sesuai. Di samping itu, disyorkan untuk mengambil kompleks mikronutrien biologi setiap hari. Dengan besi dan vitamin C, ini menyokong bekalan sel yang optimum. Sebaik-baiknya, ia juga mengandungi semua B vitamin dan unsur surih. Individu yang terlibat harus memilih produk dalam bentuk cecair. Ini harus dibuat dari makanan semula jadi. Ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan bekalan keperluan yang optimum vitamin dan mineral.