Tribulus terrestris

Tribulus terrestris, juga dikenal sebagai duri bumi atau bintang bumi, adalah tanaman berbunga dan berlaku terutamanya di Asia dan Afrika. Namun, terdapat juga beberapa spesimen liar di selatan Eropah. Tumbuhan ini boleh mencapai ketinggian antara sepuluh hingga 50 sentimeter dan kelihatan sedikit kelabu kerana rambutnya yang lebat.

Tribulus terutamanya digunakan sebagai makanan menambah dalam sukan untuk meningkatkan kekuatan dan peningkatan testosteron tahap dalam badan supaya lebih banyak jisim otot dapat dibina melalui rangsangan latihan. Untuk mencapai hasil ini, Tribulus hingga 250 miligram dapat dimakan setiap hari tanpa kesan sampingan atau gejala negatif. Selain meningkatkan kekuatan dan jisim otot, Tribulus terrestris juga dapat meningkatkan libido manusia dan oleh itu telah digunakan sebagai afrodisiak selama bertahun-tahun.

Buah Tribulus mengandungi tanin, saponin, minyak pati, asid linoleik dan bahan lain yang menyebabkan kesan yang berbeza. Pada tikus, telah terbukti dalam kajian bahawa Tribulus membawa kepada kenaikan berat badan dan peningkatan libido. Kajian yang menangani aplikasi pada manusia belum dilakukan dalam jumlah yang cukup, sehingga hasil ini belum dapat dijamin.

Kesan

Terdapat banyak pendapat kontroversial mengenai kesan Tribulus Terrestris. Secara umum, dikatakan bahawa menambah meningkatkan badan sendiri testosteron pengeluaran dan dengan itu bertindak seperti ubat anabolik. Hasilnya, peningkatan kekuatan yang ketara dapat dicapai dan lemak badan juga berkurang dari masa ke masa.

Kajian mendapati bahawa kandungan saponin pada tumbuhan itu penting. Walau bagaimanapun, ini nampaknya berbeza-beza bergantung pada asalnya. Sebagai contoh, Tribulus Terrestris dari Iran boleh mempunyai kesan antibakteria.

Pada tikus didapati bahawa Tribulus Terrestris bahkan dapat menurunkan peningkatan kolesterol tahap. Di samping itu, kesan perlindungan terhadap tinggi darah kadar gula juga diperhatikan pada tikus. Tumbuhan dari kawasan Eropah tenggara menunjukkan sebilangan besar saponin itu, yang dikenali sebagai afrodisiak dan digunakan sebagai persediaan membina otot.

Pada masa ini, tidak mungkin untuk mengatakan dengan pasti apakah dan apa kesan Tribulus Terrestris pada atlet setelah tertelan. Situasi kajian tidak jelas, kerana ada kajian yang telah menghasilkan sejumlah hasil, tetapi juga kajian yang tidak membuktikan apa-apa kesan Tribulus Terrestris. Kesan yang telah terbukti setakat ini telah dikemukakan dalam bidang perubatan.

Tribulus Terrestris dapat memperbesar prostat malah digunakan dalam perubatan Cina tradisional. Di sana dikatakan membantu menentang perut kejang dan keradangan pada mulut mukosa. Pada atlet, Tribulus Terrestris dapat merangsang pengeluaran hormon tertentu, yang pada gilirannya diketahui dapat merangsang pengeluaran testosteron.

Sekarang seseorang harus beranggapan bahawa ini membawa kepada pertumbuhan otot. Walau bagaimanapun, satu-satunya kesan yang sama dengan Tribulus Terrestris dengan ubat anabolik adalah positif doping ujian. Ujian sebelumnya pada manusia dan juga pada haiwan (tikus) dapat mengesahkan kesan tertentu, tetapi pada masa yang sama bertentangan dengan kajian lain yang menyatakan sebaliknya.

Adakah tahap testosteron benar-benar meningkat atau tidak masih belum dapat dijelaskan secara pasti. Sekiranya ini dapat disahkan, maka seseorang juga dapat menganggap bahawa Tribulus Terrestris dapat digunakan sebagai penambah seksual, kerana peningkatan kadar testosteron juga menyebabkan peningkatan sperma mengira. Tribulus Terrestris kini menjadi makanan biasa menambah in latihan berat.

Pembina badan khususnya melihatnya sebagai pengganti yang sihat untuk yang haram Steroid anabolik yang sebaliknya sering digunakan. Tribulus Terrestris adalah bahan herba semata-mata dan oleh itu mempunyai lebih banyak steroid semula jadi. Oleh itu, atlet kekuatan mengesyaki kesan sampingan Tribulus Terrestris lebih sedikit, walaupun terdapat peningkatan tahap testosteron.

Tribulus Terrestris juga diiklankan sebagai "penguat testosteron". Ini juga menghasilkan kesan yang diharapkan dalam pembinaan otot. Testosteron adalah hormon seks lelaki yang paling penting dan memainkan peranan utama dalam menguatkan otot.

Oleh itu, lelaki pada umumnya lebih berotot daripada wanita dan juga dapat membina otot dengan lebih mudah dan lebih banyak daripada yang mereka dapat. Walau bagaimanapun, atlet yang kompetitif harus berhati-hati ketika datang doping bergantung kepada dos dan, jika perlu, mencampurkan dengan agen lain, ujian dengan Tribulus Terrestris boleh menjadi positif. The Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) tidak menyenaraikan bahan herba sebagai larangan, tetapi ini sangat kontroversial.

Menurut garis panduan, tidak ada agen yang meningkatkan pengeluaran testosteron tubuh sendiri yang dibenarkan. Namun, ini belum dapat dibuktikan secara ilmiah dengan Tribulus Terrestris. Oleh itu, ia tetap dibenarkan dan banyak atlet menganggapnya sebagai makanan tambahan yang berkesan.

Namun, dari sudut pandang ilmiah, kesan Tribulus Terrestris hanya dapat dibuktikan dalam ujian pada tikus beberapa tahun yang lalu. Walau bagaimanapun, prinsip pembinaan otot tidak boleh berdasarkan keberkesanan pelbagai tambahan dan agen penambah hormon. Jauh lebih penting untuk membina otot yang sihat adalah gaya hidup yang sesuai.

Malah atlet yang bercita-cita tinggi harus memberi masa yang cukup untuk fasa pertumbuhan semula dan tidur. Bagaimanapun, penumpukan otot yang sebenarnya hanya dapat dilakukan setelah latihan dalam regenerasi. Protein yang sihat dan tinggi diet harus selalu dipatuhi untuk memastikan jisim otot dapat dibina dan otot yang telah digunakan dapat pulih.

Selain itu, banyak bahan yang mempromosikan seperti saponin dari Tribulus Terrestris juga terkandung dalam makanan biasa seperti kekacang atau kacang tanah. Akhir sekali, cerdas, pelbagai pelan latihan diperlukan untuk membina otot, yang terus-menerus menuntut otot-otot baru dan dengan itu memberi mereka insentif untuk tumbuh. Tribulus Terrestris dikatakan dapat meningkatkan potensi lelaki.

Ini bermaksud pengambilan Tribulus Terrestris dikatakan meningkat sperma kualiti. Terdapat beberapa kajian dalam bidang penyelidikan ini yang bertujuan untuk menjawab persoalan ini. Salah satunya dari tahun 2012 memberikan hasil berikut: Menurut kajian ini, memakan buah-buahan dari semak Tribulus bertambah baik sperma berkualiti.

Peningkatan kualiti dikatakan telah mencapai hingga 78%. Kajian lanjutan dapat membuktikan hasil ini dalam banyak kes. Secara umum, dalam kebanyakan kajian, potensi meningkat dengan ketara dan kesan positif lain juga berlaku.

Aliran air kencing pada lelaki tua menjadi lebih baik dan juga keluhan pada saluran kencing berkurang. Pada tahun 2014 satu kajian dilakukan di Brazil, yang tidak dapat membuktikan hasil sebelumnya. Dalam kajian yang lebih baru ini, tidak ada kesan positif terhadap tahap dan potensi testosteron.

Di sini bukti saintifik bertentangan dengan dirinya sendiri dan kajian lanjutan mungkin perlu dilakukan sebelum pernyataan terbukti yang dapat dipercayai dapat dibuat. Walau bagaimanapun, trend jelas menuju ke arah pengaruh positif terhadap potensi dengan mengambil Tribulus Terrestris. Tribulus terrestris dianggap sebagai cara semula jadi untuk meningkatkan prestasi tubuh dan, terutama sekali, untuk menunjukkan hasil yang lebih baik latihan kekuatan.

Tribulus terrestris juga dikenal sebagai duri akar bumi dan merupakan tumbuhan yang berlaku di kawasan tropika dan subtropika. Terdapat pendapat yang berbeza mengenai kesan Tribulus terrestris (TT) terhadap penurunan berat badan. Sebilangan besar daripada mereka tidak terbukti secara saintifik setakat ini.

Yang terbukti secara saintifik, yang mana Testosteronspiegel oleh TT yang ditingkatkan dapat. Dengan peningkatan Testosteronspiegel lebih banyak tenaga dibakar di mana tisu lemak mencair. Lelaki yang lebih tebal dan lurus mempunyai Testosteronspiegel yang lebih rendah dan oleh itu dengan pendapatan TT, sokongan penerimaan berat badan.

Untuk pembongkaran lemak terdapat banyak titik tumpang tindih untuk membuang dengan TT. TT memperuntukkan peningkatan Testosteronspiegels dan mengikat asid lemak dari yang buruk LDL Kolesterol. Lemak ini dibakar oleh peningkatan keperluan tenaga kerana peningkatan testosteronspiegels, untuk melindungi protein otot.

Dengan penghasilan tenaga yang lebih kuat dari lemak badan, TT adalah makanan tambahan yang baik, jika pembongkaran lemak dapat ditingkatkan. Dalam hal apa TT sesuai kerana Dopingmittel kontroversial. Yang jelas adalah bahawa TT mengandungi Saponine seperti yang diakui oleh sambungan serupa steroid.

Dalam Bodybuilding dan latihan berat TT dianggap sebagai steroid semula jadi yang mempunyai kesan yang sama seperti Steroid anabolik. Selain itu TT tidak mempunyai kesan sampingan, kerana ia adalah bahan semula jadi dan lebih disukai daripada Dopingsubstanz yang dilarang Steroid anabolik. Atlet yang bergantung pada doping kawalan harus dilakukan tanpa TT, kerana dapat dilihat dengan ujian doping secara positif. Walau bagaimanapun, TT tidak berada dalam senarai terlarang, kerana sejauh ini secara ilmiah tidak dapat dibuktikan bahawa TT mempunyai kesan peningkatan prestasi.