Cirit-birit pada Bayi: Sebab, Rawatan & Bantuan

Cirit-birit tidak jarang berlaku pada bayi. Dalam kebanyakan kes, ia disebabkan oleh jangkitan gastrousus.

Apa yang mencirikan cirit-birit pada bayi?

Cirit-birit pada bayi dapat dilihat oleh kekusutan najis yang lembek dan nipis. Begitu juga, najis pencairan cecair mungkin berlaku. Cirit-birit adalah salah satu gejala penyakit yang paling biasa berlaku pada bayi dan anak kecil. Adakah sebenarnya cirit-birit bergantung pada usia kanak-kanak. Cirit-birit pada bayi dikatakan berlaku ketika mereka mengalami pergerakan usus cair sekurang-kurangnya lima kali sehari, sedangkan pada balita ini hanya terjadi tiga kali. Cirit-birit pada bayi dapat dilihat oleh keadaan najis yang lembut dan lembap. Begitu juga, najis pencairan cecair mungkin berlaku. Sekiranya cirit-birit berlangsung dua minggu, ia dipanggil cirit-birit akut; jika bertahan lebih lama, ia adalah cirit-birit kronik. Biasanya, cirit-birit pada bayi bukanlah masalah utama. Namun, jika bayi kehilangan terlalu banyak cecair, ada risiko dehidrasi (penyahhidratan).

Punca

Penyebab utama cirit-birit pada bayi adalah jangkitan virus dan bakteria. Kejadian mereka tidak biasa, kerana sistem pertahanan anak mendapatkannya pada masa pertama kehidupan dengan banyak kuman untuk dilakukan, yang seterusnya dapat dilihat oleh cirit-birit akut. Dengan bahagian sekitar 40 peratus, rotavirus adalah pencetus utama jangkitan usus akut. Adenovirus dan norovirus juga banyak, seperti strain bakteria seperti Escherichia coli, staphylococci dan salmonellae. Walau bagaimanapun, terdapat sebab lain yang mungkin cirit-birit pada bayi. Ini termasuk intoleransi terhadap makanan tertentu, keracunan makanan, dan kesan sampingan ubat-ubatan seperti antibiotik. Di samping itu, penyakit yang mendasari seperti a jangkitan pada saluran kencing, radang paru-paru or otitis media juga boleh mengakibatkan cirit-birit. Cirit-birit kronik jarang berlaku pada bayi. Walau bagaimanapun, jika cirit-birit berterusan, ini mungkin menunjukkan penyakit seperti Sistik Fibrosis, Penyakit Crohn, celiac penyakit (intoleransi gluten), ulser kolitis, laktosa intoleransi atau usus sindrom cepat marah. Dalam kes celiac penyakit, bayi menderita cirit-birit yang berubah-ubah disertai dengan perut yang buncit. Dalam kes laktosa intoleransi, gejala lain seperti loya and kembung perut turut hadir. Satu lagi simptom cirit-birit yang mungkin berlaku ialah demam.

Penyakit dengan gejala ini

  • Selesema gastrousus
  • Selsema
  • Intolerans makanan
  • Norovirus
  • Sakit usus
  • Penyakit seliak
  • Intoleransi laktosa
  • Jangkitan bakteria
  • Keracunan makanan
  • Alahan dadah
  • Jangkitan rotavirus
  • Keracunan Salmonella

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Sekiranya doktor mesti berunding kerana cirit-birit, dia akan memerlukan beberapa maklumat dari ibu bapa mengenai gejala bayi. Oleh itu, dia ingin mengetahui berapa lama cirit-birit itu berlangsung, berapa konsistensi dan warna najis, dan apakah saudara-mara atau orang lain juga mengalami gejala cirit-birit. Penting juga untuk mengetahui sama ada bayi mengambil ubat. Untuk menentukan penurunan berat badan, doktor menimbang bayi. Di samping itu, perut bayi berdebar. Lebih penting lagi untuk memeriksa bendalir mengimbangi pesakit kecil itu. Dalam beberapa kes, pengambilan budaya najis mungkin berguna. Ini dilakukan sekiranya terdapat kecurigaan terhadap penyakit tertentu atau jika ada perjalanan dengan bayi sebelumnya. Semasa pemeriksaan, sampel tinja dari anak itu diletakkan di dalam bekas plastik, yang kemudian diperiksa di makmal. Di sana, doktor menganalisis sampel untuk bakteria dan parasit. Sekiranya cirit-birit teruk, sonografi (ultrasound peperiksaan), a darah ujian atau a kolonoskopi (kolonoskopi) juga boleh dilakukan. Pada kebanyakan bayi, cirit-birit akut hilang sendiri setelah sekian lama. Sekiranya bayi hanya mengalami cirit-birit, bekalan cecair mencukupi. Bayi yang menyusu harus menerima payudara ibu mereka sekerap mungkin dalam tempoh ini.

Komplikasi

Sebilangan besar orang dewasa hampir tidak menganggap cirit-birit jangka pendek dengan serius, dan mereka betul melakukannya, kerana bagi mereka ia hilang sendiri dan biasanya tidak meninggalkan kerosakan yang ketara. Walau bagaimanapun, pada bayi, cirit-birit selalu serius kerana badan mereka masih jauh lebih kecil dan belum matang dan dengan demikian boleh menjadi sangat sensitif walaupun kecil dehidrasi. Oleh itu, disarankan untuk selalu mengambil cirit-birit pada bayi dengan serius dan menghadirkan anak itu kepada pakar pediatrik selambat-lambatnya jika cirit-birit tidak membaik dengan sendirinya dalam beberapa jam. Jika tidak, ada risiko cirit-birit bayi akan berlanjutan selama beberapa jam ke depan dan dia akan mengalami dehidrasi yang berbahaya atau sebenarnya ada sebab yang berbahaya bagi bayi. Bahkan jangkitan gastrousus kecil boleh membahayakan keadaan untuk bayi, kerana badannya dapat mengatasi lebih sedikit dehidrasi daripada orang dewasa. Oleh kerana bayi pastinya tidak sihat kerana cirit-birit, komplikasi lain ialah dia enggan makan atau minum kerana itu. Bayi yang lebih tua mungkin tidak perlu minum setiap beberapa jam, tetapi bagi bayi dalam beberapa bulan pertama kehidupan, masih penting. Sekiranya bayi yang mengalami cirit-birit tidak membiarkan diri mereka dipakai sama sekali atau menolak botolnya, doktor juga mesti mendapatkan nasihat untuk alasan ini, kerana ia menjadikannya lebih lemah dan tidak dapat menggantikan cecair yang hilang.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Bayi dan anak kecil kemungkinan besar terkena cirit-birit. Dan semakin muda anaknya, semakin cepat dia mengalami dehidrasi. Pediatrik mengesyorkan agar keluarga yang terjejas meminta nasihat pakar pediatrik sejak awal, terutamanya dalam kes bayi yang sakit. Sekiranya demam and muntah menyertai cirit-birit, ini mungkin merupakan tanda bahawa rawatan perubatan mungkin diperlukan. Sama ada fontanel cekung atau tegang (bukaan di tengkorak tulang di bahagian atas bayi kepala) mungkin menunjukkan pengambilan cecair yang tidak mencukupi atau jangkitan serius pada pesakit kecil. Sekiranya bayi yang sakit menangis melengking dan menarik kaki kecilnya ke kakinya perut lebih kerap, dia mungkin mempunyai sakit perut, yang harus dijelaskan oleh pakar pediatrik, terutama berkaitan dengan cirit-birit yang ada. Bayi yang sakit yang enggan mengambil cairan tergolong dalam perawatan pediatrik yang berkompeten, begitu juga dengan pesakit kecil yang tersekat dengan najis berdarah. Untuk memberi petunjuk ketika bayi yang mengalami cirit-birit harus diperhatikan oleh doktor, peraturan berikut berlaku: jika bayi mempunyai lebih dari empat episod cirit-birit berair dalam 24 jam atau jika cirit-birit dan muntah tidak bertambah baik setelah kira-kira enam jam, bayi mungkin memerlukan rawatan perubatan. Paling lambat, ia menjadi berbahaya setelah penurunan berat badan sepuluh peratus. Pakar pediatrik sekarang mengesyorkan rawatan pesakit dalam di hospital kanak-kanak. Sekiranya bayi jatuh sakit teruk pada waktu malam atau hujung minggu, ibu bapa mempunyai akses ke perkhidmatan kecemasan pediatrik atau klinik pesakit luar kecemasan di hospital kanak-kanak.

Rawatan dan terapi

Titik rawatan yang paling penting untuk cirit-birit bayi adalah untuk mengimbangi kehilangan cecair, yang sangat tinggi dalam tempoh ini. Sekiranya kanak-kanak itu menerima makanan pengganti daripada payudara ibu, disarankan untuk memberinya teh nipis dengan sedikit gula dan garam setiap enam hingga lapan jam. Sekiranya anak itu sedikit lebih tua, dia juga diberi banyak cairan dan bukannya makanan pejal. Adas teh atau chamomile teh dengan sedikit garam dan gula disyorkan. Jus buah seperti aprikot atau pisang dan kaldu masin adalah cara yang baik untuk mengimbangi kehilangan elektrolit dan nutrien. Berikutan itu, anak harus diberi makanan yang rendah lemak dan mudah dicerna. Elektrolit khas-glukosa minum penyelesaian juga terdapat di farmasi. Ini mengandungi semua yang penting mineral di samping gula and air. Penyelesaiannya harus diberikan seawal mungkin. Untuk tahap pencairan yang sesuai, penting untuk mengikuti arahan penggunaan larutan dengan teliti. Sekiranya cirit-birit disebabkan oleh a intoleransi makanan, bayi mesti mengelakkan makanan yang mencetuskannya. Sekiranya ia adalah alahan kepada lembu susu dan si ibu masih menyusukan anaknya, disarankan agar dia juga tidak menyusu. Sekiranya, sebaliknya, ubat-ubatan tertentu bertanggungjawab untuk cirit-birit, ubat-ubatan tersebut harus dihentikan setelah berunding dengan doktor. Sekiranya bayi sudah menderita dehidrasi, penting untuk memberinya cecair dan elektrolit dengan cepat. Sekiranya perlu, bahan tersebut ditadbir oleh perut tiub. Dalam kes yang jarang berlaku, kanak-kanak itu menerima garam isotonik intravena.

Prospek dan prognosis

Cirit-birit pada bayi Berkaitan dengan demam menunjukkan jangkitan. Dengan pengambilan cecair yang sesuai (air dan teh) ke mengimbangi keseimbangan elektrolit dan kehilangan bendalir, peningkatan biasanya berlaku selepas waktu yang agak singkat. Ini juga berlaku untuk cirit-birit pada bayi yang telah dicetuskan oleh ubat-ubatan atau juga perjalanan atau persekitaran yang berubah. Dengan bekalan cecair yang mencukupi, gejala biasanya membaik dengan cepat dan hilang setelah satu hingga dua hari. Sekiranya cirit-birit bayi berterusan selama lebih dari enam jam, najis berwarna putih pada anak yang disusui, atau jika ada demam tinggi yang berterusan, muntah cirit-birit, atau dinding perut yang tegang, lawatan ke doktor sangat diperlukan. Ini mungkin jangkitan. Keracunan dari makanan yang rosak juga boleh dilakukan. Dengan rawatan perubatan dan penghidratan yang sesuai, prognosisnya sangat baik dan simptom biasanya membaik selepas beberapa hari. Cirit-birit pada bayi tanpa rawatan perubatan yang sesuai dapat dengan cepat membawa akibat yang dramatik, kerana dehidrasi dapat terjadi dengan cepat kerana kehilangan cairan dan garam. Dalam kes yang melampau, ini menyebabkan keruntuhan peredaran darah dan boleh membawa akibat yang membawa maut.

pencegahan

Kadang-kadang mungkin untuk mengelakkan cirit-birit pada bayi. Contohnya, banyak kuman yang menyebabkan jangkitan gastrointestinal menular akibat jangkitan smear. Mencuci tangan secara konsisten dalam situasi seharian dapat mengurangkan risiko jangkitan. Kini ada juga perlindungan vaksinasi yang berkesan terhadap Rota jangkitan virus. Untuk mengelakkan keracunan makanan, bantuan penyediaan dan penyimpanan makanan yang betul.

Inilah yang boleh anda buat sendiri

Respons pertama terhadap cirit-birit pada bayi adalah dengan mengambil suhu badan anak. Sekiranya demam atau mengalami muntah selain cirit-birit, kemungkinan jangkitan adalah tinggi. Dalam kes ini, pemeriksaan oleh pakar pediatrik harus dilakukan secepat mungkin. Kerana cirit-birit, badan bayi kehilangan banyak cecair. Atas sebab ini, kanak-kanak harus minum banyak. Sebilangan kecil pada selang waktu pendek disyorkan. Garam mengimbangi mesti juga dikawal selia. Oleh itu bayi mesti terus diberi susu ibu. Setelah pertukaran ke botol dibuat, disarankan bayi susu dibebaskan dengan. Sebaliknya, teh nipis (lebih baik adas or chamomile) hendaklah diberikan dalam jangka masa enam hingga lapan jam. Ke menambah nutrien, teh boleh diperkaya dengan dekstrosa dan sedikit garam. Sebagai alternatif, larutan elektrolit yang dirumus khas untuk bayi dan anak kecil dapat diberikan. Ia boleh didapati di serbuk membentuk dan boleh dilarutkan dalam rebus air atau teh. Sebaiknya berikan larutan dengan botol, kerana bayi kemungkinan besar akan mengambilnya dengan cara itu. Makanan cirit-birit khas harus diberikan hanya setelah berunding dengan profesional perubatan. Kebersihan sangat penting dalam kes cirit-birit. Mencuci tangan secara berkala sangat mustahak untuk mencegah jangkitan. Aktiviti seperti menukar lampin terutama berkaitan dengan peningkatan risiko jangkitan.