Parotitis: Punca, Gejala & Rawatan

. kelenjar parotid sangat mudah dijangkiti pelbagai bentuk penyakit kerana akses percuma melalui telinga. Kerana sambungan ke kaviti oral, ini biasanya juga dipengaruhi oleh keradangan. Sebab-sebab kelenjar parotid keradangan sama pelbagai dan harus selalu dinilai oleh pakar.

Apakah keradangan kelenjar parotid?

Penyakit dari kelenjar parotid, disebut parotis, biasanya merupakan keradangan. Kerana batu air liur (sialolith), mungkin terdapat pengurangan aliran keluar air liur. Di sini juga, keradangannya cenderung merebak. Terutama tidak menyenangkan bagi mereka yang terjejas adalah kesakitan yang berkembang apabila kelenjar parotid membengkak. Kerana penutup yang ketat dengan lapisan tisu penghubung, saluran saraf sering diperah. Ini boleh mengakibatkan pelbagai gangguan fungsi dan teruk kesakitan.

Punca

Beberapa kemungkinan penyebab boleh dipertimbangkan untuk penyakit kelenjar parotid: jangkitan bakteria dan virus, penyakit autoimunologi, batu saliva, pembengkakan kelenjar air liur, tumor jinak dan malignan. Salah satu jenis penyakit adalah apa yang disebut gondok. Ia disebabkan oleh gondok virus. Ini adalah keradangan yang sangat menyakitkan. Jangkitan bakteria sering berlaku bersamaan dengan penyakit lain dari kelenjar parotid, seperti batu saliva. Aliran keluar yang disekat dari air liur membawa kepada penumpukan bakteria, yang seterusnya membawa kepada keradangan kelenjar parotid. Dalam kebanyakan kes, ini bakteria adalah staphylococci or streptokokus. Jangkitan bakteria dapat dengan cepat berkembang menjadi keradangan kronik. Oleh itu, rawatan segera dan konsisten dinasihatkan. Kelenjar parotid juga boleh terkena penyakit autoimun. Ini adalah kering kronik mulut yang, dalam kombinasi dengan gejala lain, membentuk apa yang disebut Sindrom Sjögren. Terutama lelaki terpengaruh dengan pembentukan batu saliva yang disebut (sialithiasis). Penyebabnya sering diubah air liur pembentukan berkaitan dengan perubahan komposisi air liur. Pembengkakan yang tidak menyakitkan kelenjar air liur biasanya berlaku berkaitan dengan penyakit autoimun seperti kencing manis mellitus atau hipertiroidisme. Pengambilan ubat-ubatan tertentu juga boleh menyebabkan pembengkakan kelenjar air liur. Selanjutnya, bisul boleh berlaku pada kelenjar air liur.

Gejala, keluhan, dan tanda

Gejala keradangan kelenjar parotid biasanya tiba-tiba dan teruk. Di samping itu, simptomnya selalunya tidak sepihak. Hanya di gondok penyakit terdapat ketidakselesaan di kedua-dua belah pihak. Walaupun tidak ada gejala yang muncul, kelenjar air liur mungkin sudah ada. Ukuran batu menentukan bila orang yang terkena mula menderita gejala. Walau apa pun, kawasan yang terjejas membengkak, sakit dan menjadi keras. Gejala meningkat ketika makan diambil, kerana ini menyebabkan peningkatan air liur pembentukan. Air liur pada gilirannya menekan tisu yang meradang. Oleh kerana proses keradangan yang ada, badan biasanya juga bertindak balas dengan demam. Yang kulit sekitar kelenjar air liur menjadi merah dan terasa hangat. Sekiranya keradangan sudah meningkat, nanah boleh juga dibuang ke kaviti oral. Sekiranya penyakit kelenjar parotid hanyalah batu air liur, ia juga boleh berlalu tanpa gejala. Walaupun begitu, kawasan ini akan membengkak.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Pemeriksaan menyeluruh kelenjar air liur diperlukan untuk membuat diagnosis. Untuk membezakan apakah itu hanya a batu air liur atau sudah mengalami keradangan, doktor akan mengetahui sejarahnya secara menyeluruh. Sekiranya nanah bocor ke mulut apabila kelenjar berdebar, ini adalah bukti lebih lanjut bahawa terdapat keradangan. Doktor akan menyapu bahan dan memulakan ujian makmal. Ini akan membantu menentukan bakteria bertanggungjawab untuk keradangan. Pemeriksaan lanjut mengenai kaviti oral juga ditunjukkan, kerana ini dapat memberikan petunjuk mengenai penyebab penyakit ini. A darah ujian juga mungkin. Untuk membezakan antara batu air liur, abses atau tumor, doktor akan memerintahkan ultrasound pemeriksaan. Penggunaan MRI, CT atau endoskopi juga kaedah pemeriksaan yang mungkin. Prosedur pencitraan lain adalah sialografi. Semasa prosedur ini, doktor menyuntikkan media kontras. Selepas itu Sinar X imej, sistem saluran kelenjar air liur dapat dilihat. Dengan cara ini, pandangan dapat diperoleh mengenai ukuran dan lokasi batu saliva.

Komplikasi

Pesakit biasanya mengalami pembengkakan teruk kerana parotitis. Ini juga boleh berlaku di kedua-dua sisi kepala dan mengurangkan kualiti hidup dengan sangat besar. Selanjutnya, demam dan perasaan umum penyakit juga berlaku. Pesakit berasa lemah dan lesu dan juga mengalami gejala a selesemaseperti jangkitan. Selanjutnya, terdapat kemerahan dan pemanasan kulit dan kelenjar air liur kerana parotitis. jerebu boleh dikeluarkan di rongga mulut jika penyakit ini tidak diubati. Dalam kebanyakan kes, parotitis tidak membawa untuk komplikasi tertentu. Juga, rawatan langsung tidak diperlukan dalam setiap kes, jadi dalam beberapa kes parotitis boleh lengkap tanpa gejala. Rawatan parotitis dijalankan dengan bantuan antibiotik dan biasanya membawa kepada kejayaan dengan cepat. Tidak ada komplikasi. Jangka hayat pesakit juga tidak terjejas secara negatif oleh parotitis.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Kesakitan di dalam dan di sekitar telinga mesti diperiksa oleh doktor. Mengambil ubat sakit tidak digalakkan tanpa berunding dengan profesional perubatan. Komplikasi dan sekuel mungkin berlaku, yang mengakibatkan semakin lemahnya kesihatan. Pendengaran yang berkurangan adalah perhatian dan mesti disampaikan kepada doktor. Tidak relevan sama ada penyelewengan itu adalah sepihak atau dua hala. Pembentukan nanah adalah tanda yang membimbangkan. Sekiranya tidak menyenangkan rasa dirasakan di mulut atau jika terdapat penyebaran keradangan, doktor mesti berunding. Sekiranya terdapat penyakit yang tidak diingini, sepsis boleh berlaku, sehingga membahayakan nyawa orang yang terjejas. Sekiranya peningkatan gejala diperhatikan dengan peningkatan air liur, lawatan ke doktor adalah dinasihatkan. Selepas makan atau dalam keadaan merangsang lain, rangsangan aliran air liur berlaku. Ini menjengkelkan kawasan yang meradang. Kegelisahan batin, malaise, gangguan kepekatan serta peningkatan suhu badan adalah tanda-tanda a kesihatan kemerosotan. Lawatan ke doktor adalah perlu agar diagnosis dapat dibuat dan rawatan perubatan dapat dilakukan. Bengkak di kawasan telinga juga menunjukkan penyakit yang perlu diperjelaskan.

Rawatan dan terapi

Terapi selalu bergantung kepada pencetus keradangan. Secara amnya, bermanfaat untuk merangsang aliran air liur dan dengan itu membuang kelenjar. Asid lozenges dan gula-gula serta cecair seperti jus lemon membantu di sini. Sekiranya terdapat jangkitan kuman, a antibiotik ditetapkan. Sekiranya terdapat jangkitan virus, ubat penahan sakit dan anti-radang dadah boleh tolong. Dalam kes ini juga, perhatian harus diberikan dengan teliti kebersihan mulut dan membilas kelenjar. Abses dan tumor hanya dapat dikeluarkan melalui pembedahan. Sebaliknya, batu saliva dapat dilonggarkan oleh saluran pemotongan saluran dan urut sekiranya terdapat di kawasan awal. Batu yang lebih dalam dengan ukuran maksimum lapan milimeter atau batu yang tidak dapat diraba dapat dirawat oleh dokter dengan sonikasi yang disasarkan. Dalam keadaan terbaik, ini pecah dan diangkut ke luar melalui air liur. Batu yang lebih besar juga harus dibuang melalui pembedahan.

Prospek dan prognosis

Prognosis parotitis adalah baik dalam kebanyakan kes. Sekiranya penyakit itu ringan, orang yang terkena boleh memulakan pemulihannya sendiri. Dalam kes ini, air liur mesti dirangsang. Ini boleh dilakukan secara bebas dengan memakan makanan. Peningkatan aliran air liur membantu mengurangkan gejala dan boleh menyebabkan penyembuhan secara spontan. Pada prinsipnya, kerjasama dengan doktor harus dicari walaupun terdapat aduan ringan untuk menentukan tahap penyakit kelenjar parotid dan dapat segera bertindak balas sekiranya terjadi perubahan. Sekiranya terdapat aduan yang lebih jelas, ubat diberikan. Ejen yang ditadbir membantu membunuh patogen. Selepas itu, mereka dibawa melalui aliran darah organisma dan diekskresikan. Dalam masa yang singkat, sudah ada gejala yang hilang dan setelah beberapa hari atau minggu kebebasan dari gejala didokumentasikan. Sekiranya berlaku penyakit yang sangat tidak baik, yang diberikan dadah tetap tidak berkesan. Sekiranya patogen sudah banyak merebak atau jika pesakit berisiko, pembedahan mungkin diperlukan. Pembedahan untuk penyakit ini hanya melibatkan beberapa langkah, sehingga kemungkinan komplikasi sangat rendah. Selepas penyembuhan luka proses, orang yang terjejas biasanya dibebaskan dari rawatan tanpa gejala dalam beberapa minggu, walaupun dengan pendekatan ini.

pencegahan

Risiko terbesar keradangan kelenjar air liur disebabkan oleh pembentukan batu air liur. Perkara ini dapat dicegah dengan mudah dengan memastikan minum yang mencukupi dan teliti kebersihan mulut. Untuk membersihkan kelenjar air liur, disarankan untuk merangsang aliran air liur menggunakan gula- gula-gula percuma Dengan cara ini, batu-batu kecil yang sudah ada juga dapat dibilas.

Penjagaan selepas itu

Pada parotitis, orang yang terjejas biasanya hanya mempunyai beberapa dan juga pilihan terhad dan langkah-langkah penjagaan segera disediakan. Atas sebab ini, doktor mesti berjumpa dengan awal penyakit ini untuk mengelakkan berlakunya komplikasi dan aduan lain. Parotitis juga tidak dapat sembuh sendiri, sehingga orang yang terkena penyakit selalu bergantung pada pemeriksaan dan rawatan perubatan. Sebilangan besar penghidap bergantung pada pengambilan pelbagai ubat untuk penyakit ini. Antibiotik juga sering diambil, walaupun orang yang terkena harus berhati-hati untuk tidak membawanya bersama alkohol. Secara amnya, juga penting untuk memastikan bahawa dos yang betul diambil dan bahawa ubat itu diambil secara berkala untuk memberi kelegaan yang berterusan dari gejala. Pemeriksaan berkala oleh doktor juga sangat penting, kerana campur tangan pembedahan juga mungkin diperlukan. Selepas operasi sedemikian, kawasan yang terjejas mesti dilindungi dengan baik untuk mencegah jangkitan atau keradangan. Parotitis biasanya tidak mengurangkan jangka hayat orang yang terkena. Yang lain langkah-langkah dan pilihan untuk rawatan selepas rawatan tidak tersedia untuk pesakit dalam kes ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Rawatan ubat parotitis dapat disokong secara positif dengan beberapa ubat-ubatan rumah. Sebagai contoh, pesakit harus memperhatikan makanan ringan dan pengambilan cecair yang mencukupi selama terapi. Jenis ini diet melegakan kelenjar air liur dan memberikan pencegahan yang baik terhadap kekeringan air liur. Penghilang rasa sakit dapat diberikan, misalnya, dengan menyejukkan kompres. Sekiranya kesakitan yang lebih sengit, ubat penahan sakit, disebut "rematik ubat-ubatan ”(contohnya: bahan aktif diclofenak) boleh digunakan untuk. Pengambilan gula-gula masam atau minuman masam (contohnya jus lemon) harus mempercepat rembesan air liur. Mengurut kelenjar parotid yang terkena mempunyai kesan yang sama. Dengan cara ini, pembentukan batu saliva dicegah. Batu saliva yang ada dan lebih kecil yang ada juga dapat dirembeskan dengan cara ini. Doktor juga mengesyorkan mengunyah gula-free gula-gula getah untuk sokongan terapi. Selepas setiap makan, pesakit harus membersihkan gigi secara intensif untuk memastikan mencukupi kebersihan mulut. Di samping itu, pesakit juga harus menggunakan pencuci mulut membersihkan kawasan mulut yang sukar dijangkau dengan berus gigi. Pesakit dengan parotitis akut disarankan untuk memberi rehat secukupnya kepada tubuh. Penyinaran dengan cahaya merah juga membawa peningkatan.