Puasa Dengan Betul: Inilah Cara Berfungsi!

Puasa sudah lama lebih daripada sekadar ritual keagamaan - hari ini, misalnya, banyak puasa demi kebiasaan mereka kesihatan. Semakin banyak orang menggunakan penyucian berpuasa menyembuhkan untuk membersihkan badan dari bahan berbahaya secara kekal. Puasa sepatutnya mengembalikan tenaga yang hilang ke badan dan menjadikannya sihat. Selain itu seseorang dapat menurunkan berat badan dan beberapa paun yang menjengkelkan dengan berpuasa juga. Baca di sini bagaimana berpuasa dengan betul dan apa yang harus anda pertimbangkan untuk berpuasa yang sihat.

Mengapa puasa bermanfaat

Puasa melibatkan pengambilan makanan pekat atau mengehadkan pengambilannya. Orang yang berpuasa minum lebih banyak daripada biasa dan membekalkan badannya dengan nutrien melalui cecair seperti jus atau kaldu. Di satu pihak, ini lebih mudah digunakan oleh badan. Selain itu bahan cair dapat membantu membuang toksin dari badan. Sebaik sahaja bekalan makanan terganggu semasa berpuasa terapeutik, tubuh mula menyusun semula metabolisme dan mengalami dehidrasi. Dari kira-kira hari keempat puasa, disimpan karbohidrat, simpanan lemak dan simpanan protein dipecah dari tisu penghubung.

Pecahan toksin dalam badan

Tubuh sekarang tidak lagi harus menumpukan tenaganya pada pencernaan, tetapi dapat menumpukan perhatian untuk memecahkan toksin yang terkumpul. Oleh itu, semasa berpuasa, bahan berbahaya organisma harus dibulatkan, disalurkan dan dibuang. Pengambilan cecair semasa berpuasa bertujuan untuk membantu tubuh membuang produk buangan dan racun. Pada masa yang sama, ia tidak menambahkan bahan baru yang boleh melekat, membeku atau tersekat. Puasa juga dianggap dapat merangsang aktiviti hati dan buah pinggang, yang bertanggungjawab untuk menyahtoksin badan.

Puasa untuk badan

Puasa sering menghasilkan peningkatan yang ketara kesihatan. Akibat berpuasa yang biasa berlaku adalah:

  • Jatuh darah gula and kolesterol peringkat.
  • Penurunan berat badan kerana perubahan metabolisme
  • Fungsi usus yang lebih stabil
  • Pengurangan penyakit keradangan
  • Menurunkan tahap lipid darah
  • Melegakan cakera dan sendi intervertebral

Namun, secara khusus, kesan positif jangka panjang penyembuhan puasa belum dipelajari secara ilmiah.

Puasa untuk jiwa

Faktor fizikal bergabung, lebih-lebih lagi, faktor psikologi. Selepas fasa mengatasi yang singkat, orang yang berpuasa merasa lebih segar dan santai. Penurunan berat badan, bertambah baik peredaran dan kesejahteraan umum mempunyai kesan yang menenangkan dan pemulihan. Ini sering membawa kepada pembebasan mental, sehingga banyak chamfering melaporkan bahawa penawarnya membantu mereka menjadi emosional seimbang dan kedamaian dalaman. Di samping itu, tubuh meningkatkan hormon keberuntungan serotonin untuk merembeskan dan kepekatan daripada tekanan hormon Kortisol dikurangkan. serotonin kekal dengan chamfered juga lebih lama di darah. Oleh itu, setelah kira-kira tiga hari, puasa yang disebut sering kali masuk.

Sebelum berpuasa kepada doktor

Sebelum memulakan puasa, ada beberapa langkah berjaga-jaga yang perlu diambil. Terutama jika anda tidak mempunyai pengalaman berpuasa atau tidak sihat sepenuhnya, bimbingan pakar sangat penting. Tetapi walaupun mereka yang berpengalaman dalam berpuasa sekurang-kurangnya harus menjalani pemeriksaan terlebih dahulu dengan doktor. Sementara itu terdapat banyak doktor, yang memperoleh pengetahuan mengenai aspek kesejahteraan chamfering. Doktor chamfering yang disebut seperti itu harus membawa bukan hanya keahlian teori, tetapi juga pengalaman praktikal, agar dapat memberikan rujukan berharga kepada chamfering dalam konteks perbincangan perubatan. Lawatan dengan doktor chamfering sangat disarankan dalam konteks persiapan. Sebagai alternatif, penyembuhan chamfering dapat dilakukan sepenuhnya di hospital chamfering. Di sini para tamu penawar dijaga oleh kakitangan khusus yang berpengalaman dan diberi petunjuk langkah demi langkah.

Pelan puasa individu

Menjelang tempoh puasa, rancangan puasa yang terperinci dan disesuaikan secara individu harus dibuat, yang menentukan berapa lama dan intensif puasa harus dilakukan. Tempoh puasa bergantung pada kaedah puasa tertentu, tetapi juga tertakluk kepada keperluan individu. Pemula tidak boleh merancang lebih dari lima hari puasa murni pada awalnya. Keamatannya kemudian dapat ditingkatkan dengan peningkatan pengalaman. Biasanya penyembuhan chamfering berlangsung satu hingga empat minggu. Namun, tanpa bimbingan pakar, puasa tidak boleh dilakukan lebih lama dari seminggu.

Puasa yang betul dalam tiga fasa

Diet puasa biasa dibahagikan kepada tiga fasa:

  1. Fasa penukaran dan fasa kelegaan masing-masing.
  2. Fasa penyucian
  3. Fasa penambahan dan rehat puasa masing-masing

Di bawah ini kami tunjukkan apa yang perlu dipertimbangkan dalam fasa-fasa ini.

Fasa bantuan: peralihan secara beransur-ansur.

Pada fasa pertama, fasa perubahan atau kelegaan, diet harus diubah sedikit demi sedikit. Mabuk seperti alkohol or nikotin serta berkafein kopi dan gula-gula manis adalah pantang larang. Di samping itu, penjagaan harus diambil untuk mengelakkan situasi tertekan sebanyak mungkin. Pengambilan cecair yang mencukupi sangat penting untuk kejayaan fasa pertama. Tubuh memerlukan sekurang-kurangnya tiga liter sehari, yang dapat dibekalkan oleh air, jus, teh atau kuahnya. Fasa pertama dianggap sebagai tempoh paling sukar untuk dilalui. Tubuh mengalami beberapa kesan sampingan dari perubahan gaya hidup. Antaranya ialah perasaan lemah, perubahan emosi, peningkatan sensasi sejuk and sakit kepala. Bau badan atau nafas berbau juga mungkin, kerana asid asetoasetik dihasilkan ketika lemak dibakar. Ini dikeluarkan dari badan melalui nafas dan peluh dan menyebabkan bau yang tidak menyenangkan. Walau bagaimanapun, aduan ini biasanya hilang semula selepas fasa penukaran.

Fasa pemurnian: penolakan lengkap makanan pejal.

Setelah fasa penukaran, fasa pemurnian dimulakan. Sekarang, dalam puasa konvensional, pengambilan makanan melalui makanan pejal adalah perkara masa lalu. Keperluan nutrien setiap hari hanya dilindungi oleh cecair. Selain itu saluran gastro-usus dikosongkan pada hari pertama dengan bantuan garam atau enema Glauber. Berkat pengambilan cecair yang tinggi semasa “puasa yang betul”, simpanan lemak (juga disebut sanga) pada otot dilarutkan dan dikeluarkan dari badan. Begitu juga, toksin melepaskan diri dari badan dan disingkirkan. Apabila kesan sampingan fasa pertama mereda, tubuh semakin kuat dan secara beransur-ansur terasa lebih baik. Namun, tidak setiap minuman sesuai, kerana penting untuk memberi nutrien yang mencukupi kepada tubuh. Ini adalah cecair yang sesuai yang mengandungi mineral:

  • Air
  • Jus buah
  • Jus sayur
  • Kuah
  • Teh buah

Berbuka puasa: kembali normal

Ketika berbuka puasa, fasa ketiga, tubuh akhirnya harus diperkenalkan semula ke operasi pemakanan yang normal. Pada asasnya, julap tidak produktif dalam tempoh penambahan ini dan dengan itu mesti dihentikan pada awal fasa. Organisme telah menghentikan pengeluaran jus pencernaan dalam tempoh puasa. Walau bagaimanapun, ini penting untuk menormalkan pengambilan makanan lagi selepas puasa. Atas sebab ini, badan harus dibekalkan dengan makanan ringan dan rendah lemak, jika tidak perut kejang dan masalah peredaran darah boleh berlaku.

Perlahankan semula badan

Sebilangan besar resipi berbuka puasa adalah berdasarkan sayur-sayuran dan buah-buahan. Sebiji epal mentah, wortel dan sup sayur-sayuran menjadikan makanan yang optimum untuk peralihan. Gula, lemak, alkohol and kafein masih harus dielakkan, kerana tubuh harus berusaha sekuat tenaga untuk memetabolisme zat-zat ini dan tidak terlalu terbeban. Semasa makan dengan sendirinya, penjagaan mesti diambil agar badan berfungsi dengan lebih perlahan. Oleh itu, irama kunyah dan jangka masa makan mesti dilanjutkan. Fasa penumpukan berakhir apabila badan telah meneruskan aktiviti normalnya. Yang seimbang diet dan senaman yang mencukupi membantu memastikan tubuh kekal sihat setelah selesai puasa dan bahan berbahaya tidak terkumpul semula dengan begitu cepat.

Siapa yang tidak boleh berpuasa?

Terdapat beberapa keadaan dan situasi perubatan di mana puasa yang tidak disertai secara profesional mesti tidak digalakkan, kerana itu akan melemahkan badan yang tidak perlu dan kadang-kadang berisiko. Ini termasuk:

  • Kemurungan atau gangguan mental
  • Obesiti (berhati-hati dengan kesan yo-yo).
  • Umur maju dan minoriti
  • Diabetes, hepatitis dan baru-baru ini menghidap penyakit serius
  • tekanan

Puasa tidak digalakkan dalam kes berikut:

Kaedah berpuasa yang berbeza

Terdapat beberapa kaedah puasa, yang berbeza dalam jangka masa dan pelaksanaannya.

  • Puasa terapeutik menurut Buchinger: Kaedah tradisional menurut Buchinger melarang makanan padat dari diet merancang dan berdasarkan pengambilan cecair yang konsisten. Ini adalah kaedah berpuasa yang paling meluas.
  • Puasa alkali: dalam puasa beralkali, tubuh hanya diberi zat alkali. Ini termasuk produk semula jadi seperti sayur-sayuran, salad, buah dan kekacang. Penolakan makanan pejal sebenarnya tidak diberikan di sini. Orang berpuasa beralkali harus mengambil tiga liter air satu hari. Orang yang berpuasa dapat menurunkan berat badan lebih dari tiga kilogram dalam seminggu.
  • Schroth Cure: Diet puasa ini membolehkan sehingga 700 orang kalori sehari, yang diserap melalui makanan tanpa lemak, rendah garam. Diet, yang berlangsung selama beberapa minggu, sangat terkenal dengan dietnya air turun naik. Hari kering di dalam air (tidak lebih dari 1 liter) diikuti dengan hari minum yang tinggi di dalam air (3 liter). Penyembuhan Schroth tidak digalakkan untuk orang yang cepat kering.
  • Puasa sekejap (selang puasa): puasa berselang-seli mengganti tempoh pengambilan makanan biasa dengan tempoh puasa. Irama yang tepat mungkin berbeza-beza bergantung pada konsepnya, tetapi sering kali puasa dilakukan setiap hari.
  • Whey puasa: meninggalkan sumber makanan lain, puasa whey hanya mengambil whey dan cecair lain.

Asal puasa

Pada asalnya, puasa adalah tempoh berpantang yang berakar pada agama. Kristian Meminjam berlaku dalam 40 hari sebelum Paskah dan dianggap sebagai masa hukuman Katolik Roma antara Ash Rabu dan Massa untuk Perjamuan Terakhir pada hari Khamis Maundy. Agama dan budaya lain juga biasa dengan puasa. Dalam Islam, misalnya, ada yang setanding dengan tempoh puasa Kristian dalam bentuk Ramadan. Namun, sementara itu, puasa telah terlepas dari konteks keagamaannya secara eksklusif dan ditetapkan dalam perubatan alternatif sebagai kaedah penyembuhan dan pembersihan.