Fobia Sosial: Punca, Gejala & Rawatan

Fobia sosial, atau fobia sosial, adalah gangguan kebimbangan. Di dalamnya, para penderita takut menarik perhatian negatif dan memalukan diri mereka bersama. Ketakutan berputar di sekitar kemungkinan bahawa perhatian umum akan tertumpu pada diri seseorang sendiri. Kira-kira 11 hingga 15 peratus orang berkembang fobia sosial sepanjang hayat mereka.

Apa itu fobia sosial?

Fobia sosial ditakrifkan dalam ICD 10 (diterbitkan oleh WHO) sebagai berikut: Orang yang menderita fobia sosial takut menonjol dalam kumpulan yang lebih kecil dan menjadi tumpuan perhatian. Harga diri rendah dan kritikan sukar ditanggung. Secara khas, ketakutan ini tidak berlaku pada orang ramai. Ia terhad kepada situasi sosial tertentu. Dalam beberapa kes, ketakutan tertumpu pada majlis-majlis seperti makanan umum atau kuliah. Walau bagaimanapun, adalah lebih biasa jika rasa takut meluas ke banyak situasi sosial. Gejala mungkin termasuk berdebar-debar, loya, gemetar, dan berpeluh. Kerana tekanan penderitaan dapat meningkat hingga ke titik serangan panik, individu yang terlibat terlibat dalam tingkah laku penghindaran untuk melepaskan diri dari gejala fobia sosial.

Punca

Fobia sosial boleh mempunyai pelbagai sebab, biasanya melibatkan keseluruhan sebab. Di satu pihak, kajian mendapati bahawa kecenderungan genetik juga dapat berperanan dalam gangguan tersebut. Ini ditunjukkan, sebagai contoh, oleh kajian kembar. Sebab lain untuk fobia sosial mungkin terdapat pada keperibadian orang yang terkena. Contohnya, orang yang mengalami kesukaran seperti itu cenderung lebih tidak selamat dan meragukan diri sendiri, sementara yang lain mengatasi perkara yang boleh dibandingkan dengan humor. Keyakinan diri yang rendah pada gilirannya mempunyai pelbagai sebab: asuhan tanpa cinta di mana tidak ada kepercayaan asas yang dapat dibentuk, trauma atau kekurangan sosial seperti pengecualian, penolakan, dll. Psikoterapi boleh digunakan untuk menganalisis sebab-sebab fobia sosial.

Gejala, keluhan dan tanda

Gejala khas fobia sosial adalah ketakutan terhadap hubungan sosial. Interaksi dengan orang lain adalah keadaan yang menegangkan bagi penghidapnya. Oleh itu, salah satu tanda fobia sosial adalah mengelakkan situasi di mana seseorang harus berinteraksi atau berbual dengan orang lain. Tingkah laku penghindaran ini menghasilkan keluhan yang sesuai yang dapat mengurangkan kualiti hidup dengan ketara. Di satu pihak, hubungan sosial hampir tidak dapat dihindari dalam kehidupan seharian yang normal. Kehidupan profesional, pertemuan keluarga atau kenalan dalam situasi sehari-hari seperti lawatan ke doktor atau membeli-belah kemudian menjadi situasi tertekan bagi orang yang terkena fobia sosial. Aduan dalam situasi seperti ini juga sering bersifat psikosomatik. Heart berdebar-debar, berpeluh, rasa dekat dengan pengsan atau kecenderungan gagap adalah gejala psikosomatik khas. Keluhan baru timbul dari usaha untuk mengelakkan situasi seperti itu. Mereka yang terjejas diancam pengasingan sosial. Pengunduran diri dari kehidupan seharian kemudian pada mulanya mengurangkan rasa takut untuk menghadapi situasi sosial. Walaupun begitu, kebanyakan orang dengan fobia sosial tidak senang secara kekal dengan kehidupan yang terbatas dan berharap mereka dapat berinteraksi secara normal dengan orang lain. Sekiranya tidak dirawat, fobia sosial sering dikaitkan dengan kemurungan malah membunuh diri.

Diagnosis dan kursus

Untuk mendiagnosis fobia sosial dengan pasti, kriteria di atas mesti dipenuhi. Tetapi bagaimana gangguan seperti itu berkembang? Adakah terdapat kursus khas? Sebagai peraturan, fobia sosial tidak dapat diberikan satu sebab sebab. Mereka agak berbahaya dan berkembang perlahan selama bertahun-tahun. Sekiranya gangguan itu tidak ditangani dengan tepat, ada risiko kronisasi. Selalunya, gangguan ketagihan dan / atau kemurungan ditambahkan ke dalam campuran, dengan mereka yang terjejas berusaha menolong diri mereka sendiri melalui alkohol, ubat atau dadah. Ini dipanggil komorbiditi. Sering kali penderita menarik diri lebih jauh dan kesepian. Walau bagaimanapun, jika gangguan ini ditangani tepat pada waktunya, maka prognosis untuk pemulihan dari fobia sosial adalah baik.

Komplikasi

Fobia sosial adalah gangguan yang tidak boleh dipandang rendah. Individu yang terjejas tidak berinteraksi dengan orang lain. Mereka menarik diri, semakin mengasingkan diri dari "dunia luar" sosial dan tidak jarang berkembang kemurungan. Malahan pergi ke doktor adalah mungkin bagi banyak pesakit hanya setelah beberapa kali mencuba. Ngeri sudah bermula di jalan. Di sana, pesakit fobia masih dapat mengelakkan orang lain, tetapi di dalam bas, kereta atau kereta bawah tanah, melarikan diri adalah mustahil. Ketakutan menjadi kuat. Mereka yang terjejas cuba menutupi keadaan. Mereka menggunakan dadah seperti ubat penenang (benzodiazepin). Untuk mendapatkan lawatan ke doktor, penggunaan jangka pendek sebagai alat bantu dapat dibenarkan. Walau bagaimanapun, pengambilannya untuk jangka masa yang lebih lama sama sekali tidak dianjurkan, kerana ini menyebabkan kebergantungan dan membawa masalah lebih lanjut. Beberapa fobia sosial mengembangkan strategi lain. Mereka menggunakan minuman beralkohol. Ini dengan cepat dapat berkembang menjadi ketagihan alkohol. Mengelakkan situasi tertentu membawa kepada keterbatasan dalam kehidupan seharian orang yang mempunyai fobia sosial. Ini boleh menyukarkan, misalnya, memilih pekerjaan yang sesuai. Sekiranya ini akhirnya dijumpai, keciciran masih boleh mengancam. Walaupun berada di dalam kelas semasa pelajaran teori boleh mencetuskan keadaan yang mengancam pada orang yang fobia. Tidak jarang, ini berakhir dengan serangan panik. Sebilangan daripada mereka yang terjejas berjaya menjadi pekerja mahir, sementara yang lain tetap tidak mahir seumur hidup dan hanya dapat menjaga kepalanya air sementara dengan kerja tidak mahir. Tanpa rawatan perubatan, fobia sosial dapat meningkat sehingga pesakit tidak lagi dapat melakukan hubungan sosial. Kadang-kadang ini dapat mendorong tingkah laku bunuh diri.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Fobia sosial, sebagai patologi gangguan kebimbangan, selalu menjadi alasan untuk berjumpa doktor. Dalam keadaan seperti itu, psikoterapis kemungkinan besar dapat membantu. Walau bagaimanapun, adalah bermasalah bahawa peralihan antara rasa malu atau rasa tidak selamat yang tinggi dan ketakutan yang nyata tidak selalu jelas. Orang yang mendapati interaksi sosial sangat sukar dan dicirikan oleh ketakutan kecewa dan kegagalan tidak semestinya dipengaruhi oleh fobia sosial. Oleh itu, fobia sosial dianggap patologi apabila ketakutan membawa kepada tingkah laku penghindaran. Ini bermaksud bahawa orang yang terkena benar-benar mengalami batasan akibat ketakutan tersebut. Batasan ini kemudian menjadi alasan untuk mendapatkan pertolongan. Batasannya mungkin pengasingan sosial, misalnya, atau ketakutan untuk berinteraksi secara umum. Sekiranya tidak jelas sejauh mana keadaan peribadi atau psikologi membawa untuk had ini, seorang profesional harus berunding. Ini tidak semestinya harus menjadi doktor. Seorang ahli psikologi juga dapat membantu, seperti juga pelatih yang terlatih. Faktor penentu adalah bahawa jika kehidupan sosial dialami sebagai sangat terhad, ada kesediaan untuk meneliti dan mengubahnya. Sekiranya, di sisi lain, fobia sosial telah berkembang ke tahap di mana walaupun itu tidak lagi dapat dilakukan, tanggungjawabnya adalah di persekitaran.

Rawatan dan terapi

Tetapi bagaimana fobia sosial dapat diatasi dengan berjaya? Kini telah diakui bahawa gabungan antara psikoterapi dan rawatan ubat paling menjanjikan. Pilihan ubat merangkumi pelbagai antidepresan, Seperti sertraline or mirtazapine, yang mempunyai kesan menghilangkan kegelisahan kerana mereka bertindak pada kawasan tertentu di otak di mana kegelisahan berasal. Ubat yang betul adalah prasyarat untuk psikoterapi berkesan sama sekali. Secara psikoterapi, kognitif terapi tingkah laku biasanya digunakan supaya mereka yang terjejas belajar membina imej diri yang positif dan untuk mengatasi kekalahan dengan lebih baik. Dalam kerangka ini, tujuannya adalah agar pesakit menjadi lebih bebas daripada pendapat orang lain. Di samping itu, pelbagai kelonggaran teknik seperti relaksasi otot progresif or latihan autogenik diamalkan untuk mengurangkan tekanan. Sebaiknya, krisis dapat dielakkan sekiranya berlaku kelonggaran teknik dikuasai dengan baik. Dalam jangka pendek, fobia sosial juga dapat diatasi benzodiazepin. Diazepam or alprazolam, sebagai contoh, boleh digunakan untuk tujuan ini. Namun, kerana potensi ketagihan obat penenang ini, ubat ini harus digunakan dengan semestinya sekerap yang diperlukan dan sesingkat mungkin. Oleh itu, terdapat beberapa pendekatan untuk merawat fobia sosial.

pencegahan

Oleh kerana tidak diketahui dengan tepat apa yang akhirnya mencetuskan fobia sosial, sukar untuk mencegah langkah-langkahWalau bagaimanapun, didapati bahawa sikap memalukan dan menolak ibu bapa atau rakan sebaya di zaman kanak-kanak meningkatkan risiko. Oleh itu, ini harus diambil kira dalam gaya keibubapaan seseorang. Sebagai tambahan, yang berikut berlaku: Pada kecurigaan pertama, seseorang harus mendapatkan rawatan, kerana kemudian prognosis untuk penyembuhan fobia sosial adalah yang terbaik. Fobia sosial memerlukan tindak lanjut psikoterapi, kerana ia menemani orang yang terkena sepanjang hidupnya. Sekiranya pesakit sebelum ini dimasukkan ke hospital semasa tinggal di hospital, rawatan selepas itu menyiapkannya untuk kembali ke kehidupan seharian di luar rawatan psikiatri.

Penjagaan selepas itu

Tahap penjagaan selepas bergantung kepada individu keadaan penghidap. Walau apa pun, dalam fobia, kegelisahan adalah gejala utama. Keresahan membuang penderita mengimbangi. Oleh itu, walaupun dalam kes orang yang berjaya dirawat yang telah stabil secara emosional, kemungkinan kemerosotan tidak dapat dikesampingkan sepenuhnya. Semasa terapi tingkah laku susulan, pesakit memperdalam pengetahuannya tentang bagaimana menggabungkan fobia dengan lebih baik ke dalam rutin harian. Pada masa yang sama, ahli psikologi mendidiknya tentang tingkah laku apa yang berguna dalam situasi kecemasan akut. Orang yang terjejas harus didorong untuk mengunjungi ahli terapi di luar waktu pejabat biasa, terutamanya semasa kejadian tersebut. Alamat ahli terapi mempunyai fungsi sebagai 'pulau perlindungan' di sini. Sekiranya pesakit tidak lagi dapat melanjutkan profesinya sebelumnya kerana fobia, psikolog akan merawatnya dalam kes ini juga. Terdapat risiko kemurungan yang sangat tinggi selain fobia akibat ketidakupayaan untuk bekerja. Penyakit ini tidak dapat dikawal semasa rawatan susulan.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Menghadapi situasi yang menimbulkan kegelisahan, seperti yang digunakan dalam terapi tingkah laku, juga boleh dilakukan oleh penderita sendiri. Buku-buku bantuan diri dan buku latihan boleh membantu. Walaupun buku pertolongan diri tidak cukup untuk setiap fobia sosial untuk mengatasi kegelisahan sosial sepenuhnya, buku-buku ini dapat menolong beberapa orang meningkat dengan ketara. Orang yang mempunyai fobia sosial juga boleh mendapatkan sokongan di Internet. Pelbagai kumpulan dalam talian dalam bentuk forum, aplikasi dan kumpulan media sosial dapat membantu penderita tidak merasa sendirian dengan ketakutan mereka. Di samping itu, apabila kumpulan sokongan dalam talian bekerjasama untuk mengurangkan tingkah laku penghindaran dan mengurangkan gejala lain, mereka dapat membawa kemajuan yang nyata. Walau bagaimanapun, kebanyakan forum dan kumpulan dalam talian memberi tumpuan kepada pertolongan bersama daripada pendekatan terapi (diri). Kumpulan yang bertemu dalam kehidupan nyata menawarkan peluang lain untuk pertolongan diri. Namun, banyak ketakutan fobia sosial menghalangnya, kerana mereka enggan bertemu dengan sekumpulan orang asing dalam persekitaran yang tidak dikenali. Kesedaran dapat membantu mengurangkan gejala tekanan dan juga memperbaiki gejala fobia sosial. Kesedaran terutamanya merupakan tambahan kepada kaedah lain.