Anemia Kekurangan Zat Besi: Punca, Gejala & Rawatan

Anemia (anemia) atau kekurangan zat besi anemia adalah kekurangan atau gangguan warna merah darah sel (erythrocytes). Sejak merah darah sel bertanggungjawab untuk pengangkutan oksigen dari paru-paru ke sel, ia berlaku semasa kekurangan bekalan oksigen. Begitu juga, badan dibekalkan dengan kurang besi disebabkan oleh anemia. Akibatnya terutamanya keletihan dan pucat. Sejak anemia biasanya dipicu oleh penyakit lain, banyak gejala lain ada dan harus diperiksa oleh doktor dalam apa jua keadaan.

Apa itu anemia (anemia), anemia kekurangan zat besi?

Anemia adalah anemia, lebih khusus bilangan merah yang berkurangan darah sel (erythrocytesatau pigmen darah merah (hemoglobin). Bentuk anemia yang paling biasa adalah kekurangan zat besi anemia. Dianggarkan 600 juta orang di seluruh dunia terjejas. Kekurangan zat besi mesti ada untuk beberapa waktu sebelum simpanan habis dan boleh membawa kepada anemia. Sebagai tambahan kepada penurunan sel darah merah dan pigmen darah merah, ciri khas dari besi anemia kekurangan di makmal adalah bahawa erythrocytes sangat kecil dan kelihatan agak pucat. Tambahan dikurangkan besi penanda simpanan (feritin) dan pengurangan molekul pengangkutan besi yang berkurang memastikan diagnosisnya.

Punca

Penyebab anemia (anemia) yang paling biasa, anemia kekurangan zat besi dalam setiap kes bergantung pada usia. Pada wanita muda, haid dan kekurangan zat besi relatif pemakanan dengan anemia yang dihasilkan adalah yang pertama. Yang terakhir berlaku terutamanya apabila terdapat peningkatan keperluan. Ini adalah kes, misalnya, semasa mengandung dan penyusuan. Semasa penyusuan, kekurangan zat besi yang sebelumnya tidak dikenali sering kali menampakkan dirinya, kerana kehilangan darah semasa melahirkan dan aliran laktasi memperburuknya. Tumor jinak uterus juga jarang menyebabkan, kerana ini boleh berlaku membawa meningkat dan berpanjangan haid. Tidak boleh dilupakan adalah disebabkan oleh perubatan anemia kekurangan zat besi disebabkan oleh pendermaan darah secara berkala. Sejak usia pertengahan dan seterusnya, kehilangan darah kronik, terutamanya dari saluran gastrousus, menjadi keutamaan. Pendarahan dari perut adalah klasik apabila ada yang teruk gastritis atau bahkan sebuah ulser. Najis hitam adalah tanda pendarahan, kerana darah ditukar menjadi hematin hitam ketika bersentuhan dengan asid gastrik. Selain itu tekanan, alkohol dan nikotin, faktor-faktor risiko adalah pengambilan tertentu ubat penahan sakit (aspirin, diclofenak) dan kortison persiapan. Sekiranya pendarahan berlaku di saluran gastrointestinal bawah, najis sering berdarah segar. Sebab sering berlaku buasir, tumor usus yang jinak dan ganas. Jarang, penyebabnya adalah kekurangan penyerapan besi, yang kemudian membawa kepada anemia. Keadaannya adalah ketika bahagian usus yang sesuai harus dikeluarkan melalui pembedahan atau mengalami penyakit. Contohnya termasuk penyakit radang usus (Penyakit Crohn, ulser kolitis) dan celiac penyakit.

Gejala, keluhan, dan tanda

Anemia menyebabkan kurang oksigen untuk mencapai pelbagai otot dan organ badan. Kekurangan ini oksigen, seterusnya, mencetuskan gejala. Tanda-tanda anemia tidak selalu berubah dengan jelas. Walau bagaimanapun, terdapat aduan biasa yang terbukti dengan bentuk anemia. Ini termasuk sakit kepala, pening dan penurunan prestasi fizikal dan mental. Di samping itu, individu yang terjejas merasa letih dan letih. Di samping itu, kulit mungkin kehilangan warna, yang seterusnya menjadi ketara melalui pucat. Sebilangan pesakit juga mengalami berdenyut atau berdering di telinga. Satu lagi tanda anemia ialah penderita mendapat sejuk dengan pantas. Sekiranya anemia lebih ketara, ini boleh menyebabkan percepatan degupan jantung. Selanjutnya, nadi melemah dan berpeluh muncul. Selanjutnya, terdapat risiko bernafas kesukaran dan pengsan. Anemia amat membimbangkan pada orang yang menderita pra-kerosakan jantung. Dalam kes yang melampau, kekurangan bekalan oksigen ke organ boleh membawa menjadi meningkat jantung kadar dan bahkan a serangan jantung. Sekiranya ia anemia kekurangan zat besi, yang merupakan bentuk anemia yang paling biasa, retakan sering terbentuk di sudut mulut. Sebagai tambahan, kuku menjadi rapuh dan rambut mungkin jatuh dengan lebih mudah. ​​Tanda-tanda lain yang mungkin termasuk berulang aphthae, membakar lidah, dan gatal-gatal kronik.

Kursus

Kekurangan zat besi dan juga anemia sering tidak dapat dikesan dalam jangka masa yang lama. Sekiranya gejala berlaku, ia biasanya sangat tidak spesifik. Pada awalnya, kelemahan, kehilangan prestasi dan sesak nafas semasa latihan menjadi jelas. Palpitasi, sakit kepala, pening dan deringan di telinga juga boleh berlaku. Pemeriksaan fizikal mendedahkan rasa pucat dari kulit dan selaput lendir sekiranya berlaku anemia. Gejala kekurangan zat besi tertentu merangkumi a membakar sensasi pada lidah, merobek sudut mulut, kulit kering, dan kuku rapuh dan rambut.

Komplikasi

Anemia (anemia) atau anemia kekurangan zat besi sangat dapat diatasi saat ini dan dapat disembuhkan dengan transfusi tanpa komplikasi. Secara amnya, anemia menyebabkan kekurangan bekalan oksigen ke tubuh, sebab itulah pampasan langkah-langkah mesti diambil. Orang yang terkena bernafas lebih cepat (tachypnea) untuk mengambil lebih banyak oksigen dan jantung berdegup lebih pantas (tachycardia) untuk mengangkut darah dengan cepat. Sekiranya berlaku anemia teruk, ini boleh menyebabkan aritmia jantung dan juga a serangan jantung. Ini menghasilkan kegagalan jantung (kekurangan jantung), yang mesti dirawat seumur hidup pesakit dan dengan itu merosakkan kualiti hidup pesakit. Pesakit dicirikan oleh keletihan kronik serta penurunan prestasi yang teruk. Selain itu, ada gangguan kesedaran, yang bahkan boleh menyebabkan ketidaksadaran. Kekurangan zat besi disebabkan oleh kehilangan darah kronik. Pendarahan berlebihan boleh menyebabkan kejutan, tekanan darah jatuh secara tiba-tiba dan organ-organ penting tidak lagi mendapat bekalan darah yang mencukupi, di mana ia boleh gagal. Ini merangkumi terutamanya buah pinggang dan paru-paru. Dalam kes yang jarang berlaku, kekurangan zat besi juga boleh menyebabkan sindrom pica yang disebut. Ini jarang berlaku gangguan makan yang menyebabkan selera makan yang tidak boleh dimakan seperti tanah atau sampah. Ini boleh menyebabkan keracunan dan gangguan pencernaan yang teruk kekurangan zat makanan sekiranya bahan yang salah ditelan.

Pada ketika mana anda harus pergi ke doktor?

Anemia adalah penyakit yang sering terungkap bukan melalui lawatan sengaja ke doktor, tetapi kerana diagnosis yang tidak disengajakan. Ini kerana gejala khas seperti teruk keletihan, pucat atau sakit kepala sering dikaitkan dengan mereka yang terjejas dengan tekanan, tetapi tidak dengan anemia. Untuk mengelakkan anemia di muka, maka disarankan untuk menghidap ujian darah, terutamanya dari feritin dan hemoglobin tahap, dilakukan sekiranya kekurangan zat besi disyaki. Setelah kekurangan zat besi atau anemia telah ditetapkan, lawatan lebih lanjut ke doktor mungkin diperlukan untuk menentukan penyebabnya, terutama jika nilainya sangat buruk. Ini termasuk kolonoskopi, gastroskopi dan lawatan ke pakar sakit puan untuk pesakit wanita. Sekiranya ubat diresepkan untuk membetulkan anemia, lawatan lebih lanjut ke doktor biasanya juga diperlukan, kerana diagnostik darah mesti digunakan untuk memeriksa setelah beberapa minggu apakah kedai kosong diisi semula. Sekiranya tidak, infusi besi atau bahkan pemindahan darah mungkin perlu. Bentuk-bentuk ini terapi hanya boleh dilakukan dalam amalan perubatan atau klinik. Di samping itu, pesakit juga harus berjumpa dengan doktor keluarga mereka setiap kali mereka merasakan bahawa gejala kekurangan menjadi lebih teruk. Pendarahan haid yang berat atau darah di dalam najis juga harus meminta lawatan ke doktor.

Rawatan dan terapi

Anemia kekurangan zat besi tidak boleh diubati tanpa penjelasan penyebabnya, kerana dalam beberapa kes gambar klinikal yang mengancam nyawa mungkin tersembunyi di belakangnya. Gastroskopi dan kolonoskopi harus dilakukan untuk mengelakkan pendarahan dan tumor dari saluran gastrousus. Pada wanita, pelengkap pemeriksaan ginekologi harus selalu dilaksanakan. Yang utama terapi adalah untuk merawat penyebabnya. Bergantung pada penemuan, ubat mungkin mencukupi untuk tujuan ini, tetapi pembedahan terapi mungkin juga perlu. Sekiranya telah dijumpai, besi tambahan tambahan mungkin ditetapkan. Ramai pesakit mengadu kesan sampingan pada saluran gastrousus (loya, sembelit) semasa terapi. Walau bagaimanapun, besi mesti diberikan sekurang-kurangnya tiga bulan untuk mengisi semula tempat kosong.

Prospek dan prognosis

Biasanya, anemia kerana kekurangan zat besi dapat diubati dengan baik.Namun, ini hanya berlaku sekiranya penyebab kekurangan zat besi juga dapat diatasi. Anemia kekurangan zat besi yang lebih awal dikesan, semakin baik dan tidak rumit untuk merawatnya. Sekiranya kekurangan zat besi telah didiagnosis, pemeriksaan kadar besi secara berkala dilakukan oleh doktor. Dengan pengenalan terapi yang sesuai langkah-langkah (contohnya mengambil besi tambahan, kekurangan itu dapat diperbaiki dengan cepat. Namun, kerana prognosis anemia kekurangan zat besi secara langsung berkaitan dengan penyebab gejala kekurangan, pemeriksaan terperinci untuk penyakit mendasar yang serius harus dilakukan. Kekurangan zat besi asas dalam tubuh dapat diatasi dengan mudah, dan anemia kekurangan zat besi dapat disembuhkan. Walau bagaimanapun, jika anemia disebabkan oleh penyakit yang mendasari yang lebih serius (misalnya tumor, penyakit gastrointestinal kronik), penyakit yang mendasari mesti dirawat terlebih dahulu. Anemia kekurangan zat besi juga mudah diatasi jika disebabkan oleh pemakanan yang buruk, pendarahan setelah pembedahan atau mengandung. Dalam kebanyakan kes, peningkatan dapat dilihat sekitar tiga hingga enam minggu setelah bermulanya terapi, tetapi untuk mengisi kembali simpanan besi, disarankan untuk terus mengambil zat besi tambahan selama enam bulan selepas masa ini.

Susulan

Anemia membawa keperluan untuk tindak lanjut hanya dalam kes di mana gejala atau penyebab khasnya kekal. Komplikasi harus dicegah dengan ini. Sebaliknya, jika jangkitan atau tumor sebagai pemicu berjaya dirawat, anemia biasanya tidak berkembang. Walaupun dalam keadaan anemia selepas kemalangan, biasanya tidak memerlukan rawatan susulan. Tujuan rawatan susulan adalah, antara lain, untuk mencegah komplikasi serius. Pesakit yang menderita hemolitik keturunan dan anemia buah pinggang terutamanya terjejas. Di sini, ujian darah berterusan ditunjukkan. Dalam kehidupan seharian, pesakit sering harus mengambil makanan tambahan zat besi. Dalam anemia megaloblastik, vitamin penyerapan dalam perut dan usus mengalami kerosakan. Pesakit mesti mengatasi kekurangan ini dalam kehidupan seharian. Kadang kala vitamin malah harus disuntik. Anemia boleh dikaitkan dengan keadaan kehidupan tertentu. Endurance atlet dan wanita hamil tidak kerap terjejas. Mereka kadang-kadang tidak mengambil cukup zat besi. Untuk mengelakkan kerosakan pada bayi yang belum lahir, lanjutkan pemantauan semasa mengandung dinasihatkan selepas diagnosis awal. Kekuatan atlet juga harus menjalani ujian darah mereka secara berkala kerana peningkatan keperluan zat besi. Ini kerana rata-rata diet biasanya tidak mencukupi untuk menutup nutrien.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Yang rosak diet boleh menyebabkan perkembangan anemia kekurangan zat besi. Oleh itu, pelbagai pertolongan diri langkah-langkah mulakan dengan tingkah laku makan. Makanan yang tinggi zat besi termasuk jeroan dari haiwan dan pelbagai jenis daging, millet, oat dan kekacang. Vitamin C meningkatkan penyerapan besi, walaupun kandungan zat besi diet tetap sama. Oleh itu, untuk meningkatkan penyerapan zat besi, anemik dapat memakan makanan yang kaya dengan vitamin C dengan hidangan - sebagai contoh, segelas jus oren atau hidangan sauerkraut. Sebaliknya, sebilangan makanan memperburuk penyerapan. Ini termasuk kopi dan teh hitam, yang mengandungi tanin. Anemia kekurangan zat besi sering menyebabkan gejala peredaran darah. Sekiranya gejala teruk, adalah wajar untuk mengelakkan aktiviti fizikal yang berlebihan buat sementara waktu. Anemik harus duduk atau berbaring jika mengalami pening, lihat bintik hitam, lutut lemah, atau perhatikan simptom yang serupa. Ini benar terutama bagi pesakit yang menderita kegagalan jantung, sebagai contoh. Anemik juga harus mempertimbangkan kemungkinan penyakit dan komplikasi sekunder lain dalam kehidupan seharian mereka. Mengambil ubat yang diresepkan dengan betul memainkan peranan penting dalam rawatan. Doktor sering menasihati pesakit yang tidak bertolak ansur dengan zat besi tablet baik untuk mengambil tablet pada waktu petang dan bukannya pada waktu pagi. Selang sekurang-kurangnya dua jam dari makan terakhir sering disyorkan. Tablet besi juga boleh digabungkan dengan segelas jus oren atau sejenisnya.